Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wirrepirre
Inlägg: 41
Blev medlem: 2 november 2015, 22:11:19

Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av Wirrepirre »

Då var man här igen. Lustigt att något alltid ska behöva gå sönder här hemma för att det här forumet ska ploppa upp i huvudet på en.

Den här gången är det kylen som inte blir kall.
Frysen fungerar som den ska.
Det är en Electrolux EN3441AOX kombi kyl/frys med 1 kompressor.
Jag har plockat itu själva frysenheten som är monterad i taket på frysfacket och tinat upp det samt tinat upp isproppen vid dräneringen.
Jag hade hoppats att det skulle vara några igensatta luftkanaler där som spred kylan till kylen men så var det inte.

Det verkar som att det går ett kylrör från frysenheten upp i kylfacket.
När strömmen är på blir frysenheten iskall men röret upp i kylen blir inte kallt.

Enligt mig slutade kylen fungera i samband med att den stod strömlös över natten medans min sambo påstår att den varit dålig ett par dagar innan.

Några eminenta idéer om möjlig lösning, om så bara provisoriskt?

Mvh Viktor
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3536
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av breflabb »

Det första man tänker på är termostaten i kylen om det är en
mekanisk sådan
Wirrepirre
Inlägg: 41
Blev medlem: 2 november 2015, 22:11:19

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av Wirrepirre »

Jag tänker att den är digital eftersom jag ställer kylan på en led-display.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2672
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av hawkan »

Med en kompressor och två tempzoner och två termostater finns det väl en ventil för att styra vart kylan ska gå. Banka på den (titta i alla fall till den).
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av xxargs »

Om det är elektromagneter som styr ventil och elektronisk termostat => strömbrist pga. halvt sönderlagen X-konding i den kapacitiva spänningsdelaren som driver det hela ...är min gissning.

---

Har du kört skåpet tillräckligt länge - den kanske prioriterar frysdelen först och måste ha nått full kyla innan det läcker upp tillräckligt med kyla i kylskåpsdelen. - min är av passiv modell och bygger på att kalla gaser för frysdelen, kyler bakdelen av kylskåpsdelen på vägen ned genom en halvdåligt värmeledande vägg typ - har man inte ordentligt kallt i frysdelen blir det ingen kyla i kyldelen....
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23655
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av Henry »

Brukar inte vara ventiler på dessa då det istället är gjort så att det blir rätt temp i båda mha kapillärrör.

Som sagt frysen på dessa typer brukar inte för sällan normalt behöva gå ned i rätt temp innan kyldelen blir kall och det kan ta timmar, med frys full med varma grejer kan det kanske tom ta ett dygn eller mer måhända.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av xxargs »

Har förvisso sett väldigt mystiska arragemang och konstiga rörkopplingar bakom vitvaror utställda på sedvanliga gubbdagisar - förmodligen på de lite mer påkostade kyl/frys-kombona.


Men tillbaka till Topic - är alla lister hela på dörrarna - framförallt frysdelen - även en liten luftläcka som gör att kalluften rinner ut hela tiden kan göra att frysdelen aldrig riktigt når ner i temperatur och därmed dåligt med kyla för kylskåpsdelen

dagen kyl och frys är så snävt dimensionerade för lägsta energiförbrukning att det finns inte så mycket extra kapacitet att hålla kyla när man börja ha dåliga lister och det tar in varmluft.

ett säkert tecken på dåliga/stela lister i frysdelens dörrar är att det hela tiden tenderar att frosta igen
Wirrepirre
Inlägg: 41
Blev medlem: 2 november 2015, 22:11:19

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av Wirrepirre »

Jag testar att starta om hela skiten. Slängt allt i kylen och frysen och får se om det gör någon skillnad.

Jag har kört kyl och frys länge och frysen är verkligen iskall, men kylen är bara 14 grader.

Har läst att det kan bildas isproppar i kyldelen som behöver tinas ordentligt för att kunna släppa fram kylan från frysen.

Jag uppdaterar efter att allt tinat ordentligt och jag startat upp det igen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45420
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av TomasL »

Ring service-firma.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2978
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av Danny »

Fungerar fläkten i frysdelen?
Testa att avfrosta i 2dygn med dörrarna öppna.
Wirrepirre
Inlägg: 41
Blev medlem: 2 november 2015, 22:11:19

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av Wirrepirre »

Fläkten i frysdelen fungerar.

Jag hade tänkt ringa en servicefirma men sen kom jag på bättre tankar och bestämde mig för att göra ett försök själv.
Hittills har jag aldrig behövt lämna iväg en hushållsapparat för reparation, det mesta kan man laga själv med sunt förnuft och hjälp från elektronikforumet.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2978
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av Danny »

Kan vara gasbrist. Kyldelen är den som blir först påverkad.
Wirrepirre
Inlägg: 41
Blev medlem: 2 november 2015, 22:11:19

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av Wirrepirre »

Omstarten hjälpte föga.
Nu är skroten nära för den här kylen så ikväll testar jag med hårdhandskarna.
nisse46
Inlägg: 210
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av nisse46 »

Kanske finns en tempsensor nånstans i kyldelen som talar om när det behövs kyla till kyldelen.
På värmepumpar sitter sensorer (ntc-motstånd) som styr det mekaniska(ventiler dylikt) via kretskorten
Och funkar kompressorn och det blir kallt i frysen så är det troligen nån styrning som falerar
Du kanske kan hitta en service manual för skåpet innan du tar fram hammaren :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30082
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kombi kyl/frys, kylen blir inte kall

Inlägg av MadModder »

Henry skrev:Brukar inte vara ventiler på dessa då det istället är gjort så att det blir rätt temp i båda mha kapillärrör.

Som sagt frysen på dessa typer brukar inte för sällan normalt behöva gå ned i rätt temp innan kyldelen blir kall och det kan ta timmar, med frys full med varma grejer kan det kanske tom ta ett dygn eller mer måhända.
Jag har magnetventil i mitt Miele-skåp. :)
Mitt förra kombiskåp hade det inte, och då blev det "ljummet" i kylen om jag lastade in massor i frysen.
Har inte märkt av den effekten i mitt nuvarande.
Skriv svar