Hei!
Er det noen som vet om man kan drive flera AVR med bara en kristall?
Jeg skal koble sammen tre Mega162. 2 skal ta tiden mellom fotoceller på hver sin bane. Den siste styrer systemet og kommuniserer med omverdenen. Det er viktig at de 2 går helt likt, så jeg tenkte at det beste skulle være å drive de med samme kristall. Går det?
MVH Geir
Driva flera AVR med bara en kristall: Löst
Driva flera AVR med bara en kristall: Löst
Senast redigerad av gurrag 23 maj 2006, 13:01:15, redigerad totalt 1 gång.
På alla andra går det så varför inte på AVR?
Bäst är att ta en kristalloscillator och mata den ut till båda processorer men man kan även koppla upp den ena på vanligt sätt och koppla Osc-Out (eller vad den nu heter på AVR) till Osc-In på nästa µC.
Men jag förstår inte riktigt:
Hur många fotoceller ska de övervaka?
Varför ska du ha var sin µC till vara sin bana?
Om du har stora noggranhetskrav måste du ju såklart använda en TCXO iallafall vilket ju blir den första lösningen jag beskrev. Du kan få behov av att buffra kristalloscillatorn innan klockan skickas till kretsarna.
Bäst är att ta en kristalloscillator och mata den ut till båda processorer men man kan även koppla upp den ena på vanligt sätt och koppla Osc-Out (eller vad den nu heter på AVR) till Osc-In på nästa µC.
Men jag förstår inte riktigt:
Hur många fotoceller ska de övervaka?
Varför ska du ha var sin µC till vara sin bana?
Om du har stora noggranhetskrav måste du ju såklart använda en TCXO iallafall vilket ju blir den första lösningen jag beskrev. Du kan få behov av att buffra kristalloscillatorn innan klockan skickas till kretsarna.
Hei Icecap
Hur buffrar man en kristall?
Dette er et tidtagnings system til dragracing med 8 fotoceller i varje bane. Fotocellene kommuniserer via rs-485. Siden to biler kan passere hver sin fotocelle "samtidig", kjører jeg en UART på hver bane, så det ikke blir krock i kommunikationen. Mega 162 har 2 UART, så jeg har en Mega162 på varje bane. Varje bane sender tidene via den andre UART til "kontroller datoren" som styrer systemet og kommuniserer med PC med sin andre UART.
Vet at dette skulle kunne løses med en software UART, men siden uC er billig, og tid er dyrt, ble det 3 uC.........
MVH Geir
Hur buffrar man en kristall?
Dette er et tidtagnings system til dragracing med 8 fotoceller i varje bane. Fotocellene kommuniserer via rs-485. Siden to biler kan passere hver sin fotocelle "samtidig", kjører jeg en UART på hver bane, så det ikke blir krock i kommunikationen. Mega 162 har 2 UART, så jeg har en Mega162 på varje bane. Varje bane sender tidene via den andre UART til "kontroller datoren" som styrer systemet og kommuniserer med PC med sin andre UART.
Vet at dette skulle kunne løses med en software UART, men siden uC er billig, og tid er dyrt, ble det 3 uC.........
MVH Geir
Om man behöver buffra oscillatorn kan man ta 2 st 74HC04 t.ex., koppla ihop ingångerna och mata med var sin utgång till var sin µC fast jag tror inte att det behövs.
OBS: Jag skrivar oscillator, INTE kristall! Detta är en oscillator och detta är ett kristall.
Iblant behöver man att fördela hårdvaran så det är OK, jag hade förvisso tagit den Fujitsu jag brukar använda, den har 5 UART on-board......
Men det kunna ha blivit löst med ett bättre kommunikationsprotokoll.
Sak samma, bara det fungerar.
Om du ska mäta mycket noga behöver du en TCXO.
OBS: Jag skrivar oscillator, INTE kristall! Detta är en oscillator och detta är ett kristall.
Iblant behöver man att fördela hårdvaran så det är OK, jag hade förvisso tagit den Fujitsu jag brukar använda, den har 5 UART on-board......
Men det kunna ha blivit löst med ett bättre kommunikationsprotokoll.
Sak samma, bara det fungerar.
Om du ska mäta mycket noga behöver du en TCXO.
Senast redigerad av Icecap 20 maj 2006, 18:13:09, redigerad totalt 1 gång.
> Det er viktig at de 2 går helt likt
Hur menar du ?
Att klockorna inte avviker för mycket i frekvens ?
Och i så fall, hur mycket får det maximalt avvika mellan processorerna ?
Eller måste de två processorerna går helt synkront ?
D.v.s klockas med samma klocka och startas samtidigt ?
Varför behöver de annars drivas av samma kristall (eller oscillator) ?
Hur menar du ?
Att klockorna inte avviker för mycket i frekvens ?
Och i så fall, hur mycket får det maximalt avvika mellan processorerna ?
Eller måste de två processorerna går helt synkront ?
D.v.s klockas med samma klocka och startas samtidigt ?
Varför behöver de annars drivas av samma kristall (eller oscillator) ?
Löst
Hallo!
Takk for bra svar Icecap.
Sodjan, då de skal mäte tiden på bilen i varje bane, som avgjør hvem som vinner, må de jo gå med "samme" frekvens..... De behøver ikke gå synkront. Kravet er +-1ms på 20s. Det blir vel +-50ppm!? Om man da har to kristaller med +-50ppm blir det jo 100ppm!? Har ikke funnet noen med mindre enn max 50ppm.
TCXO oscillatoren som Icecap tipset om så jo veldig stabil ut, +-0,5ppm!!! Da kan jeg jo kjøre alle tre på extern osc. Hmmm.....tror det blir perfekt!! Takk igjen Icecap!!!
God natt!
MVH Geir
Takk for bra svar Icecap.
Sodjan, då de skal mäte tiden på bilen i varje bane, som avgjør hvem som vinner, må de jo gå med "samme" frekvens..... De behøver ikke gå synkront. Kravet er +-1ms på 20s. Det blir vel +-50ppm!? Om man da har to kristaller med +-50ppm blir det jo 100ppm!? Har ikke funnet noen med mindre enn max 50ppm.
TCXO oscillatoren som Icecap tipset om så jo veldig stabil ut, +-0,5ppm!!! Da kan jeg jo kjøre alle tre på extern osc. Hmmm.....tror det blir perfekt!! Takk igjen Icecap!!!
God natt!
MVH Geir