Magnus_K
Tyvärr är den ju kortsluten så jag kan inte använda den metoden.
Har endast hitta ett schema över det japanska agget men det skiljer sig i både komponenter och markeringar.
http://gamesx.com/wiki/lib/exe/fetch.ph ... ts_jpn.pdf
Har för tillfället ingen bra överblick på hela kretskortet men kan lösa det senare.
bearing
Ja, vit-balansen är knas
Det jag kunde googla mig fram igår kväll var att denna zenerdiod skulle kunna heta 1N11E om jag hittat rätt men det ger inget om man googlar det.
Grön verkar vara suffix etc om man följer tabellen här:
http://www.crystalradio.net/cal/diodeid.shtml
När jag sökte på komponentnamnet
ZD102 så hittade jag en tysk som hade samma fel och skrev:
Kennt sich jemand mit dem Netzteil der DC aus? Habe das Problem, das im Sekundärnetzteil die Z-Diode ZD102 stirbt. Laut Farbringen auf der Diode müsste das eine 5,1V Z-Diode sein?! Habe leider bisher kein Schaltbild im Internet gefunden. Wenn die Diode defekt ist, fehlen an der Steckerleiste die 3,3V. Weiß jemand, wieso die stirbt und ob die 5,1V richtig sind?
Vilket betyder ungefär:
"Är det någon bekant med strömförsörjningen DC? Har problem som dör zenerdioden ZD102 i den sekundära strömförsörjningen. Enligt färgringar på dioden som skulle behöva vara en 5.1V zenerdiod? Har tyvärr hittills har ingen diagram finns på Internet. När dioden är defekt, 3.3V saknar grenuttag. Någon som vet varför döden och om 5.1V är korrekt?"
breflabb
Markeringen på kortet är
ZD102, och med tanke på symbolen så bör det var det va? Klicka på bilden för större upplösing.
4kTRB
Nu har jag inte PSU'n framför mig men zenerdioden ligger ialla fall i kretsen för 3.3V. Om du kollar på länken jag postade till
Magnus_K så kan du se vad den sitter, men som sagt, inga märkningar och en del kondingar stämmer med min PSU.
För att summera så verkar det som att det är en 5.11V zenerdiod då?
Som ni ser på bilden ovan så saknas fler komponenter än zenerdioden på kretskortet. Anledningen till det är att en större vanlig diod hade värdet 0,176 med märkningen RK44. Tycker att det är lite väl lågt, dioder bör väll ligga mellan 0,3-0,7 V för att vara ok? Samma sak med en schottky diod, den visar bara 0,136 V.
Problemet jag har är att jag får ingen 12V, 5V eller 3.3V från agget när jag kopplar in det. Dels då pga den kortslutna zenerdioden kanske men misstänker även dom sistnämnda komponenterna också. Ska lägga en beställning hos Electrokit när jag har ersättare för dessa.
Tusen tack för all hjälp! Blev extremt glad över att så många var villiga att hjälpa mig här. Har frågor runt på många ställen men på detta forumet fanns det verkligen kompetens och artighet.
Uppskattas!