Elektronisk tändmodul med PIC lr Likn, programmering mot be

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Som sagt, ett egntligen rätt enkelt problem, men det tar säkert 40 timmar arbetstid plus ledtider för kort, beställa komponenter, testa och så vidare... Kan du inte säkert sälja minst 20 st så är det inte lönt. Tyvärr så är konstruktörstid dyrt om man skall betala med sin egen plånbok..
benring

Inlägg av benring »

Det ordnar sig.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag trillade över denna för ett tag sen.
Kanska nått att titta på =)
benring

Inlägg av benring »

Jag har ägt ett sådant:)
benring

Inlägg av benring »

Så här borde jag kunna göra:

En TPS (throttle position sensor) ger en voltstyrka, olika volt beroende på i vilket läge den är, denna volt gör jag om till pulssignal och kan räkna antal pulser.

Dessa pulser ska användas för att beräkna en förtändning (för att tex ställa ner tändning vid gaspådrag och kraftigare motstånd)

Förtändningen, både den statiska och den dynamiska, ska beräknas med en lämplig formel.

Så, min tanke var att om nån kodade själva grunden åt mig och dom värden som man inte vet vilka dom ska vara för att motorn ska gå bra sätter jag själv dit efter tester, via ett mycket enkelt gränssnitt i PC-miljö.

Vad är det i detta som är bökigt för nån här att göra eller som kostar 25000:-?

TPS kostar ca 800:-
vad som behövs för att göra en pulssignal vet jag inte, ca-pris någon?

/B
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Varör inte mäta spänningen från TPS:en direkt?! Känns ju onödigt att gå omvägen via frekvens?! ...en enkel AD-omvandlare (som finns i många mikrokontrollers) borde fixa biffen.

20-25k är nog inte helt orimligt för en helt färdig produkt... däremot så äre nog svårt att komma under 3000:- för en enkel version. TPS+mikrokontroller+diverse komponenter+kretskort/etsning.. ja då äre inte många hundringar kvar åt den som ska göra arbetet!
Försök istället hitta någon som har samma intresse/problem. Då blir ni nog ett starkt utvecklingsteam som inte behöver pröjsa så mycket!
bearing

Inlägg av bearing »

Det som kostar är ju tiden, det är därför dom skriver att det ska kosta mycket. Tar det 40 timmar och kostar 500 per timme blir det ju mycket pengar.

Jag kan göra en åt dig. Jag gjorde ett insprutningssystem till min moppe för några år sedan, som var mapbart från PC, det här är ju samma princip. Jag vet också hur man hittar bra men billiga komponenter. Du behöver inte köpa en TPS för 800 kr när det funkar med en potentiometer för 15 kr. Insprutningsystemet kostade bara några hundra i komponenter.

Jag är själv intresserad av sånt här som du ser, så jag behöver inte ta betalt per timme.
Har precis startat ett litet företag. Det här skulle kunna bli en produkt.
benring

Inlägg av benring »

bearing

Det där lät ju intressant, ok, en potetiometer kan ju funka bra, dock saknar jag spjällaxel då det är trottel på hojjen.

Därför tänkte jag jobba med en MAP men om det finns potentiometers som inte bygger på axel utan "dragvariant" likt... va ska jag säga... gashandtaget på en el-radiostyrd bil:)

Både jag och många andra sitter och försöker lösa problemet men ingen är på riktigt rätt nivå för att koda en microcontroller... skruva motor kan vi och har kunskaperna om hur det ska funka, bara syntaxen som saknas:)

Jag vill ha vidare kontakt med dig ang detta, du får ett PM:)

/B
bearing

Inlägg av bearing »

Jorå, det finns skjutpotentiometrar också!
Men det är nog bättre med MAP, eller både och.

Du har mail.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

schizo? ...förvirrande lika namn! :D
benring

Inlägg av benring »

Ja, det e ganska lika:)

Men jag lovar, det är inte jag o jag! Inte vad jag vet iaf.... :shock:
neezzen

Inlägg av neezzen »

men håll med om att det verkar lite skumt ändå..först är det ingen som direkt uppmuntrar ditt projekt och sen kommer en kille med ett nästan identiskt namn och har den kompletta lösningen och som till och med har ett företag som skulle kunna tänka sig att producera ditt projekt. Du verkar ha en grym tur iallafall.. Lycka till :roll:
benring

Inlägg av benring »

Jadu, det är ju knappast jag själv som kommer med lösningar...

Sen förstår jag inte hur dom andra konstaterar att det kostar så mycket som dom gör, 500:- i timmen ggr 40 timmar... visst, då kostar det ju...

Men då tar man betalt för tiden, inte vad den egentligen kostar.

Den här killen kommer tjäna en hacka på detta, han kan ju sälja tändboxen till måååånga personer, vet inte hur många som googlat på detta "problem" men gissa hur många som åker trimmade EU-mopeder tex.. och trimmade 4-hjulingar etc.

Dumt o bara tänka på 500:- / timmen * 40 timmar....

200 personer som köper en tändbox för 1000:-... räkna själv.

Hade jag kunskapen att programmera en PIC så skulle jag göra detta själv.

/B
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Llite enkel matte säger mig att 500 * 40 kr inte är jättedyrt om det handlar om tvåhundra exemplar à 1000 spänn.
benring

Inlägg av benring »

Kan du utveckla det lite?
Skriv svar