Tänkte nåt jätte litet som drar så lite ström så man kan ha det på i bilen dygnet runt..
Storleksmässigt bara för 2 insulin sprutor.
Va kan det bli.. Innermått på 200*20*20 typ (mm)
Hur funkar dom kyl boxarna?.. Måste gå att göra en mini.. Med låg strömförbrukning
Hur bygger man en "kylväska" som går på ström?
Re: Hur bygger man en "kylväska" som går på ström?
kolla på peltier element, men dom drar ström , och dom är lite halvjobbiga att ha att göra med då dom leder in värmen igen när dom inte annvänds
vad är maxtemp?
jag hadde nog funderat på något ungefär som, välisolerad box, där innedelen är i aluminium , och peltierelement med lagom effekt för att klara max biltemp med medel kyl temp, och sedan fulingen, haft en vatten buren kylslinga in, så att man har relativt bra isolering om mna inte behöver kyla
men, peltierelement har bra läge för att köra med begränsad effekt, så att ha en aktiv styrning med switchande modul som man styr späänningen till peltierelementet är inte helt fel
vad är maxtemp?
jag hadde nog funderat på något ungefär som, välisolerad box, där innedelen är i aluminium , och peltierelement med lagom effekt för att klara max biltemp med medel kyl temp, och sedan fulingen, haft en vatten buren kylslinga in, så att man har relativt bra isolering om mna inte behöver kyla
men, peltierelement har bra läge för att köra med begränsad effekt, så att ha en aktiv styrning med switchande modul som man styr späänningen till peltierelementet är inte helt fel
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31639
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Hur bygger man en "kylväska" som går på ström?
Hmm ja, finns det såna? Som kör elementet max när det behövs, och sen drar ner till ett minimum för att hålla flänsen på insidan tillräckligt kall för att hålla temperaturen.
Låter iofs som ett bra jobb för en vanlig termostat?
Låter iofs som ett bra jobb för en vanlig termostat?
Re: Hur bygger man en "kylväska" som går på ström?
nix, det är inte lämpligt, slår man av den leder den in värmen igen
på något sätt behöver man ha kolla på tillbaka ledningen av värme genom peltierelementet
antingen genom att ha en fysisk skillnad, ex vätskekylning med pump, eller luft med fläkt
eller så drar man ned effekten till ett direktkopplad peltierelement och styr tempen med spänningen, finns någonstans en bra beskrivning av verkningsgraden beroende på effekten på peltierelementet och det lönar sig att arbeta i rätt område, ska man köra max är det djävligt svårt att få undan värmen på varmsidan
på något sätt behöver man ha kolla på tillbaka ledningen av värme genom peltierelementet
antingen genom att ha en fysisk skillnad, ex vätskekylning med pump, eller luft med fläkt
eller så drar man ned effekten till ett direktkopplad peltierelement och styr tempen med spänningen, finns någonstans en bra beskrivning av verkningsgraden beroende på effekten på peltierelementet och det lönar sig att arbeta i rätt område, ska man köra max är det djävligt svårt att få undan värmen på varmsidan
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31639
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Hur bygger man en "kylväska" som går på ström?
Jo men man får väl ha två termostater. En som mäter lufttempen, och en mäter flänsens temp. Om någon av dem stiger över inställd temp slås elementet på. Då blir ju aldrig insidan varm.
Eller bara en och sätta sensorn på flänsen. Ställa på 10 grader, sen får luften bli vad den blir. Det måste ju bli samma sak som att ha den gå på sparlåga hela tiden.
Det hinner inte ledas in särskilt mycket värme innan insidans fläns är 10 grader och då slår den på igen.
Eller bara en och sätta sensorn på flänsen. Ställa på 10 grader, sen får luften bli vad den blir. Det måste ju bli samma sak som att ha den gå på sparlåga hela tiden.
Det hinner inte ledas in särskilt mycket värme innan insidans fläns är 10 grader och då slår den på igen.
Re: Hur bygger man en "kylväska" som går på ström?
Peltier/termoelement är dyr kyla rent energimässigt och batterimässigt.
Du får nog tänka lite på att utnyttja det hela gravimetriskt. dvs. när kylflänsen är iskall (många minusgrader) under drift så ramlar kylda luften till mycket välisolerade området under peltier-elementet som skall kylas, men när den är avstängd och kylflänsen blir varm så värmer den inte den kylda utrymmet.
Dock skall man ha något som klarar sig länge på batteri (flera dygn i sträck) och klarar relativt hög omgivningstemperatur så är fortfarande en kompressor-kylbox svårslagen...
Kan man byta/frysa in kylklampar så kan man med en uppsättning frysta kylklampar hålla en välisolerad box kall i flera dygn
En viktig sak som många missar - det är att skärma kylboxen från strålningsvärme utifrån med ett aluminiumskikt på utsidan. En god portion av uppvärmningen invändigt kommer utifrån - inte sällan genom kylboxens lock (som ofta inte har någon isolering alls i sig) då värmestrålningen går igenom näst intill obehindrat genom plast och även ganska tjock lager med frigolit etc. i väggarna i de billigare boxarna.
(ni som har försökt sova i tält när solen gått upp vet precis vad jag menar...)
En sydd 'rock' av värmefilt i aluminium (som man tex köper billigt på clas ohlson) som man har över kylboxen (och boxen står på en bit av det för att blockera värmestrålning underifrån), kan förlänga dess kyltid en hel del på samma uppsättning isklampar.
Du får nog tänka lite på att utnyttja det hela gravimetriskt. dvs. när kylflänsen är iskall (många minusgrader) under drift så ramlar kylda luften till mycket välisolerade området under peltier-elementet som skall kylas, men när den är avstängd och kylflänsen blir varm så värmer den inte den kylda utrymmet.
Dock skall man ha något som klarar sig länge på batteri (flera dygn i sträck) och klarar relativt hög omgivningstemperatur så är fortfarande en kompressor-kylbox svårslagen...
Kan man byta/frysa in kylklampar så kan man med en uppsättning frysta kylklampar hålla en välisolerad box kall i flera dygn
En viktig sak som många missar - det är att skärma kylboxen från strålningsvärme utifrån med ett aluminiumskikt på utsidan. En god portion av uppvärmningen invändigt kommer utifrån - inte sällan genom kylboxens lock (som ofta inte har någon isolering alls i sig) då värmestrålningen går igenom näst intill obehindrat genom plast och även ganska tjock lager med frigolit etc. i väggarna i de billigare boxarna.
(ni som har försökt sova i tält när solen gått upp vet precis vad jag menar...)
En sydd 'rock' av värmefilt i aluminium (som man tex köper billigt på clas ohlson) som man har över kylboxen (och boxen står på en bit av det för att blockera värmestrålning underifrån), kan förlänga dess kyltid en hel del på samma uppsättning isklampar.