Stereoljud på tv-ingång på stereon ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Beffo
Kontakt:

Stereoljud på tv-ingång på stereon ?

Inlägg av Beffo »

Vill använda stereon när jag kollar på tv. Har kopplat såhär..

1. Antenn från väggen in i videon (mono)
2. Antennen vidare till tv'n (stereo, men utan scart eller audio ut)
3. Audio-kablar från audio-ut på videon till stereon

Men det låter rätt kass med bara monoljud...
Kan jag på nåt sätt få till stereo? kanske med nån fulekoppling..

Stereon är en sony str-de 545 hemmabio reciever, så jag har gott om ingångar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kommer Du att behöva digitalbox, köp en nu så har Du stereoljud ut.

Eftersom TV'n inte har några anslutningar utöver antenn och antaglien är ganska gammal? så har den med stor sannolikhet nätspänningsförande chassie. Det är inte lätt att plocka ut audio från en sådan, det krävs fullgod isolation för att inte bli farligt. Pröva inget med bristfälliga komponenter som inte har erforderlig isolation, det är absolut livsfarligt.
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

köpa box..? nope, är en fattig student ju :)

tv'n hade jag inte tänkt ge mig på att koppla i... min förhoppning var att man kan göra nåt med scart-utgången på videon eller ta nåt från antennen.

Men allvarligt... menar du att tvchassit skulle vara spänningsförande?
tgr

Inlägg av tgr »

Om du inte har råd med en box så prova att fråga familj/släkt/grannar/vänner om inte någon har en stereovideo som bara skräpar.
Alla kör väl dvd nuförtiden ändå? ;)
Blocket kanske eller någon annons i dagspressen kanske kan funka med?

Får du tag på något med en scart som tar emot stereo så bör det inte vara några konstigheter att ta ut signalen därifrån.
Det går säkert att bygga en egen RF avkodare eller vad de nu kallas men det är säkert dyrare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

För att ta analogt TV-ljud från antennen måste man ha en TV-tuner och en NICAM-dekoder. Förslaget med en gammal stereovideo är nog det bästa. Bandspelardelen behöver inte fungera, bara tuner och NICAM gör det.

Angående TV-chassi och nätspänning så var chassiet alltid spänningssatt förr. Anledningen är bl.a. att en järntrafo både är dyr, tung och blir ännu dyrare och tyngre med den magnetiska skärmning som skulle krävas. Moderna apparater har en switchnätdel och spänningsfritt chassie. I de fall det fanns hörlursutgång förr så var där en LF-trafo med speciell isolation. LF-trafos som inte har denna isoleringsgrad är absolut livsfarliga att experimentera med.
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Där ser man... nåt lär man sig varje dag.

Det låter ju klart enklast att utnyttja en video.

Men för några år sedan vet jag att det förekom scheman för en egen kabeltv-dekoder på internet. Två av min kompisar byggde olika varianter som i komponenter inte kostade mer är ett par hundra kronor.

Nu vill ju jag endast läsa av ljudkanalerna på de okodade kabeltv-kanalerna som ingår i mitt tv-utbud.

Eller har jag fel? är kanske ljudet redan okodat? Då är ju inte de gamla dekodrarna något bevis på att man enkelt kan ta ut ljudet.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Har du kollat så du har stereo från antennuttaget då, annars lär du inte få nåt steroljud hur än du gör. Vilken leverantör har du?
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Har ju stereoljud i tv'n...

Com hem... så det är väl 1,2,4 som man kan vara säker på är stereo
tgr

Inlägg av tgr »

Har du comhem måste du ha ett kort från comhem om du vill ta emot digitalt annars funkar som sagt vilken video som helst för det analoga. en box för markbunden digitaltv skulle inte göra mycke nytta där.(kräver en bordsantenn eller så beroendepå hur långt du har till sändaren)

Om du inte har allt för ont om pengar så kan du ju binda dig för deras minsta paket (eller övertyga den som betalar hyran att göra det) som kostar 29:-/mån om jag inte minns fel å då kan du få box gratis med optisk ut så får du även 5.1 när svt sänder detta.
Jag gjorde så när jag flyttade senast eftersom jag ändå kör telefoni å bredband fråm dom så bjuder de dessutom på de 29:-/mån. Dock använder jag mest min box för att lyssna på radiokanalerna :)
Skriv svar