Brus och radiostörningar i förstärkare kopplad till dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jihe

Brus och radiostörningar i förstärkare kopplad till dator

Inlägg av jihe »

Jag köpte en sån där kinesisk klass D-förstärkare för att driva datorhögtalarna med.

Min tanke var att det skulle vara smart att dra ut 12 V från datorn för att slippa ett separat nätagg och få automatisk avstängning. Det verkar dock som om det ställer till problem.

När man vrider upp volymen får man brus och sprakande. Den fångar också upp störningar från den trådlösa musen när man rör på den eller skrollar med hjulet. Kopplar jag ur ljudingången från datorn blir det tyst. Kopplar jag in ljudingången till en separat källa, mobiltelefonen, funkar det helt perfekt.

Så det verkar ju hänga ihop med kombinationen matning från datoraggregatet och ljud från datorn. Kan det finnas någon enkel lösning på detta eller är det bara att köra med separat nätaggregat? Ferrit på strömkabeln, skulle det göra någon nytta tro?
Användarvisningsbild
Andy

Re: Brus och radiostörningar i förstärkare kopplad till dato

Inlägg av Andy »

På vilken nivå ligger 12v - från datoraggregatet i förhållande till GND på audioutgången?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Ca 18 mV differens verkar det vara.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Testa att koppla bort GND så att det bara blir "jord" i ena änden av kabeln mellan dator och förstärkaren.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Klippte av GND på inkommande signalkabel till förstärkaren nu, det verkar inte göra någon skillnad.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Låter typisk jordslinga. Du försöker väl inte förena datorns audio-signals jord och jord från datorns nätaggregat i din audio-förstärkare?
Förstärkaren kan internt ha skilda jordar för kraft resp signal för att minska denna typ av problem, men är troligen hopkopplade på PCB om det är kina-design. Kan gå fixa i efterhand.
Alternativt kan störningar minska något om förstärkarens audio-ingång förses med motständ för att minska ingångsimpedansen.
Den enkla fixen är isoler-trafo på audio-signalen från datorn.
Problemet kan dämpas om audio-jorden från datorn används även som enda anslutningen för förstärkarens kraft-jord, men det är i dålig lösning som kan få andra följder, i synnerhet om förstärkaren är klent avkopplad och kan ha höga stöt-strömmar pga D-kopplingen.
Om audio-signalen även är lokal chassi-jord där den lämnar datorn, finns en mängd andra fenomen som kan uppstå.
I synnerhet om din dator är ansluten till ojordat vägguttag.
Skriv svar