Inget djup i förstärkarljudet! Hjälp...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
neezzen

Inget djup i förstärkarljudet! Hjälp...

Inlägg av neezzen »

Byggde som sagt ihop mitt förstärkarkit från audiosector för ett tag sen. Bilder på det finns under Projektdelen. Schema hittar ni på audiosector.com. Klicka på LM3875 amplifier kit och sedan på länken till en pdf-fil till höger.

Förstärkaren spelar och så utan problem och det är ganska bra tryck i den volymmässigt också. Problemet är att det är på tok för mycket diskant. Ljudet känns vasst och utan några djupare basgångar. Visst det finns bas, men ändå inte mycket alls. Cd-spelaren är kopplad direkt in i förstärkarbygget och på utgångarna sitter det två st 8ohms högtalare med 8" baselement i och ett par små diskanter. Kretsarna matas med en trafo på 220VA som lämnar 22V~, det likriktas sedan i en brygga med 8 st MUR860 dioder och glättas med två st kondingar på 10uF. Fick tips om att byta ut kondingarna på själva förstärkarkretsarna till större för att få mera bastryck. En kompis sa att jag kanske skulle gå upp till 4700uF istället för de medföljande på 1500uF. Kan det funka?
Grejen är bara att det här amplifierkittet är väl beprövat av många andra och jag tror inte att de har skickat med för små kondingar. Nån som har en antydan till vad felet kan vara?

MVH Neezzen :cry: :cry:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kan vara kondningarna som behöver vara något större...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror inte på att spänningen glättas med 2 st 10µF!

Sannolikt 10mF, alltså 10.000µF.

Om det finns en 1500µF på utgången och högttalaren är på 4 ohm blir 3dB punktet på 26,5Hz och det kan ju förklara en hel del om botten fattas. Med 2 ohm högttalare blir det 53Hz och dessa frekvenser är när den har börjat "släppa" hälften....
evert2

Inlägg av evert2 »

neezzen: Hur är det nu med kondensatorerna i nätdelen?..vilka värden har dom ?

Edit: 2x1500µF va?

http://www.audiosector.com/nigc_kit-users_guide.pdf

Edit2: Efter en närmare titt i pdf:en så ser det ut som om det används 2 st 10µF:s kondensatorer i nätdelen..fast å andra sidan... kondingarna på själva förstärkarkortet (2 x 1500µF) fungerar ju också som glättningskondensatorer.
neezzen

Inlägg av neezzen »

Ja kondensatorena efter likriktarbryggan är på 10uF styck.Och de är ju som sagt en liten "förglättning" eftersom 1500 kondingarna också glättar...

Icecap: Mina högtalare är som sagt på 8ohm.

Tror ni att det beror på kondensatorena på förstärkarkorten är för små?

En liten fråga också:D Hur får man fram picotecknet när man skriver inlägg?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

pico = p
mikro = Alt + 0181 = µ[/u]
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

hmm, pico är väl bara ett vanligt litet "p" men mikro är µ som förövrigt skrivs med hjälp utav [Alt Gr] + [M]

EDIT: Icecap var snabbare.
neezzen

Inlägg av neezzen »

ehhhrm..ursäkta min lilla tabbe...haha..mikro var det jag menade och ingenting annat.tack för hjälpen:D Åter till problemet nu..

Tror ni på större kondensatorer? Problemet kan inte ha nåt och göra med att jag har testkopplat allting med vanliga "labbsladdar" och inte använd riktig signalkabel som är skärmad eller nåt sånt? Bara en tanke...
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag hittar inget bättre schema än det på sid 3 i pdfen, men enligt det så är det ingen kondensator i serie med utgången. Utan sådan är det svårt att förklara basförlusten. Om kondningarna i kondensatorbanken är för små borde förstärkaren låta bra på låg volym och sen klippa och låta riktigt dåligt när du spelar hög volym. Låter konstigt att bara basen skulle filtreras bort.

1.5mF låter lite som bank för en förstärkare till 8ohms högtalare. Antar att spänningen 22V är angiven i RMS. Om man räknar lite på värsta fallet med en sinus på 22V RMS och 8 ohm drar dessa i genomsnitt:
22/8 = 2.75A.
Detta ger ett matningspänningsrippel på
I/(C*100) = 9V.
Räknar med 3mF som C eftersom de kommer att hjälpas åt att bära lasten. Detta är väl lite i överkant på vad man tillåter. Å andra sidan spelar man ju aldrig sinus på maxvolym heller :).

Du kan pröva att köra med ett par schyssta hörlurar istället (givetvis med riktigt låg volym om du vill ha lurar och öron kvar ). Låter det lika dåligt i dom så är det mest troligt inte för små kondensatorer.
neezzen

Inlägg av neezzen »

okej..tack pagge. Detta är som sagt mitt första bygge så jag är inte så haj på förstärkare. Jag bygger för att lära mig helt enkelt, så jag förstod inte riktigt hela uträkningen. Men jag ska prova att plugga i mina KOSS-Spark Pluglurar å testa. Är det några IN-Ear lurar som kan ge bra tryck så är det dem- Återkommer med resultatet..Tack så länge
Skriv svar