Försöker få grepp om hur jag ska fortsätta mitt bygge.
Jag gillar inte den udda MF-frekvensen på 10,7MHz, jag vill ha 10MHz så att man lättare ser/förstår vad som händer (jag får se om jag gör nåt åt det).
Nu tänker jag som sagt bygga radion bakifrån-å-fram så nästa steg är MF&detektor-steget mha ECC81, detta MF&detektor-steg kommer innehålla en triodhalva som likriktare för flankdiskriminatorn och två triodhalvor som MF-steg i kaskad.
Jag har då en triodhalva över som är dedikerad LO'n, jag skulle kunna bygga en Hartley MF-oscillator av den tillfälligtvis, men jag har ju min KD-testare dvs jag kan bara peta med den på MF-stegets ingång och mäta/höra vad som händer och att tillfälligt bygga en MF-oscillator som sedan måste bli/bytas till en VHF-oschillator det betyder dels helt olika kärnor dels helt nya komponentvärden dels en massa jobb.
Nåt som är bättre är att förlita sig på KD-testaren och trimma MF-delen mha den, då är hela den biten färdig, tom AF sitter där och väntar på flank-detekterad signal.
Om vi då hoppar till steget efter detta i projektet så blir det till att bygga LO & Mixer (sista steget i raketen blir Antenn+VHF-steg), sen lurar jag lite pga ElTompa's trevliga tips att skippa dubbla VHF-steg och detta mest för att det blir tillräckligt meckigt att trimma in ett VHF-steg samtidigt som förstärkningen sägs räcka.
När jag då får ett halvrör över i VHF-delen är min plan faktiskt att parallella dom båda triodhalvorna, på det sättet får jag nämligen halva rp med samma my, och vi har ju redan sett hur små Zo (~6k) vi faktiskt får redan hos MF, pga strökapacitanser, skin-effekt och annat räknar jag med ännu lägre Zo för hela FM-bandets LC-krets och vad jag vill komma till är att ju lägre rp desto högre gain för samma Zo får jag, dock kan det kanske bli lite problem med "dubbla" kapacitanser(?).
Den här delen av radion kommer jag trimma in med de spartanska medel jag har förutom den hemmabyggda KD-testaren (FM-modulerad MF) och FM-testaren (100MHz, 5:e övertonen hos 20MHz-kristall).
När jag byggt MF&detektor-delen och nyttjat KD-testaren så att jag får ut en ton (~350Hz) i högtalaren så kan man anse MF&detektor-delen vara färdig.
Därefter bygger jag LO'n (98,7<f<118,7MHz), detta kan jag knappast mäta med mitt 30MHz-skåp och vad värre, jag kan inte ratta in hela spannet på radion heller så jag måste mäta indirekt.
Vi vet nämligen att FM-testaren fungerar, den genererar 100MHz (tillräckligt för att "få bort" bruset på radion ställd på FM 100MHz på ett avstånd av 10 meter) och när vi vet det samtidigt som vi trimmat in MF-delen till 10,7MHz mha KD-testaren, då kan vi indirekt räkna ut vilken frekvens LO har (som alltså ska ha 118,7MHz för att ligga 10,7MHz över högsta frekvensen i FM-bandet, dvs 108MHz), med andra ord, OM jag kan mäta 10,7MHz hos MF-steget samtidigt som jag petat in 100MHz till Mixern så är LO helt enkelt 110,7MHz.
Sen är det BARA tracking kvar

MVH/Roger
PS
Fan jag är trött på dom här jävla 10 KOMMA SJU hela tiden, jag ska ha 10 KOMMA NOLL