DS18S20 --> COM-port. Stjäla spänning? :-)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Nästan så man borde läsa lite Finska =)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra gjort Macce! Jag lånar nog lite inspiration från din sajt. :)
Vad använder du för att göra diagramen?

ensten: Det lär bli svårt eftersom jag bor på femte våningen (3 våningar lägenheter och 2 våningar lokaler). Eftersom jag bor längs en gata så är det en lång rad med hus på norrsidan. Har ca 5 meter till nästa hus och däremellan går en trappa med tak (tegelpannor) ovanpå. Men det är klart, vill man få det optimalt så går det säkert att lösa. Frågan är hur mycket närmare ett optimalt värde man skulle få...

Hur hög är egentligen värmestrålningen från ett hus? Det kan väl inte röra sig om mycket. Låt säga att man skulle sätta ut en till sensor någon meter från väggen. Skulle man då få ett mätbart värde på skillnaden, eller rör det sig om så lite värmestrålning att det kvittar? Värmestrålningen från huset borde väl avta ganska fort?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jo det är klart att bor man så till så att det inte går ... Men som du har ritat får du troligen en värmebubbla under plåten. Jag har inga siffror på hur mycket värmeläckaget är (inte konstigt eftersom det beror på byggmaterial, byggsätt, tätningar osv.) Generellt så vill man ju placera en sensor på en plats som representerar det mest riktiga värdet i skugga. (Det kan ju faktiskt (vilket måste erkännas) vara så att din placering enligt skissen är den mest optimala i ditt fall.

Hoppas i alla fall att mitt inlägg bidragit till den allmänna kunskapen i ämnet! :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Macce skrev:ADSL-Modeemi: ADSL-Modem
Hehe...den kunde man ju nästan gissa. Men bara nästan... :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Hoppas i alla fall att mitt inlägg bidragit till den allmänna kunskapen i ämnet!"

Det gjorde det helt klart. Jag undrade ju över en bättre placering och fick lite påfyllning i kunskapsbanken. Tack för hjälpen! :)

Nu har jag blivit nyfiken på det här med att hitta en optimal placering (eller om jag redan gjort det). Ska sätta upp några sensorer på olika ställen ställen och jämföra. :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jimmy: Mitt 1-wiresystem består i princip av följande tre komponenter: OWFS (kommunikation med 1-wireenheter), RRDTool (Round Robin Database + verktyg för att rita grafer från databasens värden) och mina egna skript.
Skriptet består i princip av följande steg:
Hämta temperaturen från sensorerna och spara det i en textfil för inkludering till web-sidan.
Spara temperaturerna i respektive sensors rrd-fil.
Rita fina grafer.

RRDTool är knepigt att komma igång med. Jag fick exemplen i tutorialsen att fungera, men när jag skulle göra det för min egen applikation ville det ej fungera. Efter att ha läst, läst och åter läst fick jag det tillsist att fungera.
Kan hjälpa dig med RRDTool så långt jag kan om du vill...

Passade på att ta en bild på monteringen av mina sensorer.

Bild
Sol-sensorn

Bild
Skugg-sensorn

Bild
Medan jag fotade ute såg jag att discone-antennen inte verkar vilja stå mera...

Bild
Bastu-sensorn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Macce: Ska testa RRDTool. Återkommer ganska säkert med frågor. :)

Fick en idé angående det här med om man ska mäta med sensorn vindskyddad eller inte. Jag tycker mycket om att vända och vrida på saker och utnyttja nackdelarna, så här är en liten idé:

Sätt t.ex ett effektmotstånd och tempsensorn på t.ex en liten kylfläns och låt motståndet värma upp sensorn till t.ex 40 grader (eller någon annan temperatur som inte solvärmen kommer upp till.) Genom att sedan mäta temperaturförändringarna hos sensorn så har man fått en vindmätare utan några rörliga delar!

Jag har testat och det fungerar faktiskt. :D
Millox

Inlägg av Millox »

Det finns exempel (i AoE tror jag) på en vindmätare som använder sig av egenuppvärmningen i en transistor för att mäta vinden med. Kommer inte ihåg hur de fixat det, men det var en mycket kool lösning ;-)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det här låter precis som luftmassemätaren på en bil ;)

En tråd som sitter i luftflödet hålls till en exakt temperatur av en krets (ca 200 grader). En annan krets mäter strömmen som förbrukas, baserat på strömmen kan man räkna ut exakt hur många g luft som passerat.
Skriv svar