Miele de luxe-electronics W761 tvättmaskin tar ej in vatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Miele de luxe-electronics W761 tvättmaskin tar ej in vatten

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Vår gamla maskin har plötsligt vägrat att ta in vatten.
Man hör att den initiala tömningen fungerar men sen händer inget innan trumman ska börja snurra. Det är bara räkneverket som tickar på så fint.
Testat att knacka/mätt på de tre ventilerna (bild nedan) men varken någon spänning över dom eller livstecken.
Någon som vet om maskinen behöver någon input innan den beordrar inloppsventilen att öppna?
DSC_3663.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Miele de luxe-electronics W761 tvättmaskin tar ej in vat

Inlägg av Magnus_K »

Fick tag i ett schema från elektrotanya.
S1, S2 och S3 är de tre ventilerna till inloppet ovan.
b2 är nivåvakt/regulator men klurar på hur det är kopplat egentligen. Om den får signal in att den redan har vatten så lär den vägra att fylla på mer. Kanske kan vara det också?

EDIT: Mäter 230V på anslutning 2 till b1/1 (dörrknappen) men 0V på pinne 1 och ~100mV på pinne 7, väldigt märkligt. Kan knappen gett upp invändigt?
Dock bör ju detta innebära att tryckvakten indikerar lågtryck = inget vatten, vilket är bra.
EDIT2: Resistansmätte mellan 2-7 och 2-1 på luck-knappen och 2-1 ger ett par ohm när jag trycker och 17k när jag släpper. 2-7 går aldrig under 10k, oavsett vad jag gör med knappen. Har också ett spänningsfall på typ 230V över 2-7.
Meckar ut knapparna senare idag och ser om det går att rädda.
W761.JPG
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

"Om den får signal in att den redan har vatten så lär den vägra att fylla på mer. Kanske kan vara det också?"

Ja det kan ha kommit in nå skit som blockerar givaren.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ska ha det här i åtanke, men då b2 inte var sluten (inte 230 vid pinne 12).

Snacka om servicevänlig maskin. Gick hur lätt som helst att öppna hela fronten som en dörr och få ur knappsatsen.
Väl isär så trillade det ur ett par plastbitar samt att alla kontaktytor ser väldigt oxiderade ut.
En teori skulle vara att en av dessa plastbitar lagt sig emellan luck-knappen och ändrat kontaktytan till ett oxiderat ställe.

Det är ingen som ligger på en sån här knappsats hemma? :D

EDIT: Haha, 1500:- ... -> https://www.nettoparts.se/shop/brytare-miele-tvattmaskin-11721p.html
DSC_3664.jpg
DSC_3667.jpg
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

"Snacka om servicevänlig maskin."

Ja det finns ett servicevänligt märke.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Du syftar på just Miele eller? Har själv inget att säga om vitvaror och dess kvalité.

Nu fungerar den igen!
Det var nog en av de där två plastbitarna som blockerade luck-knappen.
Plockade isär alla knappar och kunde konstatera att den svarta plastbiten endast nollställer alla andra knappar när luck-knappen trycks in. Helt onödig funktion för oss. Det gick också få bra puts på alla kontaktbleck!
När allt var monterat så städade jag ur maskinen lite och undrade vad det var för gamla papper som låg nedtryckta i ett hörne, och se på fasen, det var originalscheman :tumupp:
Har endast tagit foto och bifogat dom här men så fort jag kommer åt en scanner så lägger jag upp riktiga pdf:er istället. Det är en liten uppdatering jämfört med schemat man finner hos elektrotanya.

Hej och hå, här ska tvättas! :D

EDIT: Originalschema scannat och inlagt.
CCF20171108_00000.pdf
Before_and_after.jpg
DSC_3675.jpg
DSC_3676.jpg
Senast redigerad av Magnus_K 8 november 2017, 13:33:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

:tumupp:
Ja
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Att den är servicevänlig beror nog på att den är tillverkad för 32 år sedan :)

Jag har inte sett några konsumentmaskiner tillverkade senaste fem åren där man tänkt på detta, och definitivt inga där schema är medskickat.
Skulle gärna bli motbevisad dock!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Första tvätten gjord. Väl godkänt!

Vi fick med den här maskinen (plus en motsvarande torktumlare) med huset när vi köpte det.
Har varit inne lite på att byta men jag kan fasicken inte byta en fungerande pryl. Både tvätten och tumlaren fungerar verkligen klockrent också.
Det enda som antagligen tvingar oss att byta är om någon pryl lägger av som helt enkelt är för dyr för att byta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För drygt 10 år sedan på ett jobb så var alla Miele tvättmaskiner bannade på verkstaden. Kom en kund med en Miele maskin sade VD:n att det inte var något som vi lagade, men dom kunde gärna få köpa en ny modern maskin av annat märke vilket oftast också gjordes.

De var lite av ett helvete att få tag på reservdelar, det var inte alltid delarna passade perfekt även om det tom var samma instämplade nummer på båda och det var ett helvete att komma åt många grejer. En grej som tog en viss tid tog att göra med andra märken tog minst dubbelt med Miele, idag utgår jag väl ifrån är de är bra bättre.

Angående scheman i tex tvättmaskiner är ett minne blott sedan en hel del år tillbaka. De skall inte lagas utan konsumenten skall förstås köpa den nyaste modellen från dom.
Skriv svar