Motorcykelrenovering + MC-logger [bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Motorcykelrenovering + MC-logger [bilder]

Inlägg av EagleSpirit »

Okej, nu är det dags för mig att presentera ett projekt jag har hållt på med den senaste tiden. Har varit lite ont om projektpresentationer från min sida under tiden jag har varit aktiv här på forumet, har inte riktigt blivit klar med så många grejjer och ibland inte tagit mig tid till att presentera dom. Här kommer iaf ett av de större jag håller på med just nu.

Det är egentligen ett 2 i 1 projekt där ena är renoveringen och omlackeringen av min motorcykel och andra är en mc-färddator som då ska visa data av vad som händer med hojjen under körning. Börjar visa lite av vad jag har hunnit med på själva motorcykeln.

Motorcykeln

Förra året köpte jag en sportmotorcykel av någon outgrundlig anledning. Fick för mig att jag ville ha MC-kort och eftersom körlektioner är för dyra så var privatkörning enda alternativet. För att kunna göra det behövs ju såklart en motorcykel. Förstår fortfarande inte riktigt varför det var så bråttom och varför det var så viktigt med MC-kort men det blev så iaf.

Ungefär såhär såg hojjen ut när jag köpte den: (Klicka på bilden för förstoring)
Bild

Målet med renoveringen är att fixa de fel som finns på hojjen och lackera om i lite nyare och snyggare färger. De gamla färgerna gick inte så bra ihop med mitt röd/vit/svarta skinnställ. Här är en ps-bild på hur jag skulle kunna tänka mig att den såg ut:
Bild

Förutom oljeläckage, dåliga packboxar på framgaffeln och dålig gasvajjer så finns det några yttre skavanker:

Hål i framskärmen (stänkte upp grus och skit):
Bild

Sprickor på ena sidokåpan:
Bild

Buckla i andra sidokåpan:
Bild

Efter en del slabbande med glasfiber och polyester och sen med spackel och en hel del slipande såg det ut såhär:
BildBild

Eftersom jag även fälgarna skulle lackas behövde jag ett depåstöd för att lyfta upp hojjen. Byggde ihop en enkel konstruktion på jobbet:
BildBild

Lyckades få tag på färg för 800kr hos en lokal billackerare och det är jag mycket nöjd med. Det handlade om 8dl röd färg med metallic i och ca 6dl svart färg och lika mycket klarlack. Jag hade från början räknat med runt 1500-2000 för färg så det var helt okej.

Vill gärna inte visa bild på min lackbox eftersom den är skamligt dålig men jag har inte haft tillgång till något bättre så ni kan inte förvänta er det bästa resultatet. Här är ett par bilder på lackboxen och den första misslyckade lackeringen:
BildBildBild

Efter det har jag haft en massa problem med spacklet, ytorna och hållfastheten har jag äntligen, efter två omlackeringar och nya metoder lackerat klart. Kan ju säga att lackeringen har varit det värsta för det tar så himla lång tid och det är så himla svårt att jag har varit på väg att ge upp ett flertal gånger såhär långt. Grejjerna har strulat och det har hela tiden blivit fel. Det stora problemet är att all lackering måste ske på samma dag, dvs, jag måste först lägga på svart färg, sen låta det torka ca 4 timmar, maskera, lacka rött, låta det torka 4 timmar och till sist lägga på klarlacken. Färgen får inte torka mer än 4 timmar. Detta betydde att i lördags gick jag upp 7 och höll i princip på hela tiden fram till 3 på natten. Här har jag en liten förhandstitt på resultatet från lördagens arbete: (den får ni dock ingen förstoring på ;))
Bild

De senaste uppdateringarna är att idag så beställde jag nya däck från Tyskland och imorrn ska jag hämta hem de pulverlackerade fälgarna. Ska bli spännande att se hur dom ser ut :)

Nu lite info om färddatorn.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

MC-färddatorn

Jag tänkte att nu när jag ändå håller på med motorcykeln ska jag väl göra något elektroniskt till den. Redan när jag köpte den ville jag kunna plocka ut lite mer information ur hojjen eftersom instrumentpanelen för tillfället inte ger så mycket. Det finns t.ex. ingen bensinnivåmätare utan endast en lampa som tänds när den går över till reserven. Dessutom är mätarna på hojjen ganska inexakta. Egentligen är det onödig information men som sann elektronikforumsmedlem så finns det inget inom elektronik som är onödigt :D

Färddatorn ska ha en grafisk display som ska sitta nånstans runt den vanliga instrumentpanelen och sedan ska det sitta några knappar i närheten av handtagen. Jag ska ju kunna flytta mig i menyn utan att behöva koncentrera mig för mycket på varken displayen eller knapparna. (kan ju vara farligt när man glider fram i 200km/h)

Några av de funktioner som det är tänkt ska finnas i färddatorn är:
Hastighetsmätning
Varvräknare
Växelvisare
Bensinnivåmätare
Tid
Tidtagning
Bensinförbrukning
Odo-mätare
Tripp-mätare
Möjlighet att spara data på minne (så att man kan kolla på dator hur hojjen går)
osv osv

Detta är de grundläggande funktionerna som jag funderat på men jag har såklart drömmar om många fler, t.ex. mäta batterispänning eller kunna sätta igång en tidtagning från 0-100 osv. Det kan ju fortsätta i det "oändliga" men dessa implementeras ju lätt när grunden väl är klar. Först måste jag få nånting av det hela att fungera alls.

Lite bilder på den här delen av projektet såhär långt:
"Instrumentpanelen" som den såg ut förut:
Bild

På baksvingen ska en hallsensor monteras, den ska mäta hur fort hjulet snurrar. Det finns lite olika varianter hur man löser det där och jag har inte hunnit prova ut vilken som är bäst ännu. Har märkt att hallsensorn som jag valde (KMZ10) var lite för avancerad för dess uppgift för den har 4 ytor som är kopplad i en wheatstonebrygga så att den kan göra mycket mer än att bara känna av att ett magnetfält finns.
Bild

Hur jag ska mäta bensinförbrukningen är inte bestämt ännu. Troligtvis kommer jag försöka montera en flödesmätare på bensinslangen och så får man återställa mätaren när man tankar. Frågan är om man kan få tag på en flödesmätare som klarar det låga flödet utan att störa bensinpumpen+motorn.
Bild

Här är en bild på LCDn jag har tänkt använda. (det är en massa annat skit på labbplattorna, t.ex. laserprojektorprojektet som för tillfället står lite still :roll: ) Nästan längst upp på den högra labbplattan (dit de gröna och orangea kablarna går) kan man se den lilla hallsensorn.
Bild

Det här är vad jag har att rapportera just nu. Förhoppningsvis kommer de här projekten gå fort framåt eftersom jag borde ha varit ut på vägarna redan för en månad sedan. Däremot kommer det stanna av lite efter nästa vecka eftersom jag då sticker till Egypten en vecka 8)

Om ni tycker att jag har lagt upp rapporteringen fel så är det bara att säga till så fixar jag det. Det är svårt att få till det bra när man håller på med två saker samtidigt. Tänkte att det är bättre att lägga det i samma eftersom motorcykeln egentligen inte är ett elektronikprojekt.

Håller förövrigt på att fixa en hemsida där det kommer finnas lite fler bilder och lite mer information. Vet inte riktigt när den kommer upp.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser mycket intressant ut!

Bra beskrivet och fina bilder! :) Tycker att du lagt upp allt på ett mycket bra sätt. Brukar själv ha lite problem med att hitta bra upplägg på stora projekt, men det här var en bra lösning.

"det är en massa annat skit på labbplattorna, t.ex. laserprojektorprojektet som för tillfället står lite still"

Tycker att jag känner igen det från mina labbplattor. Det är alltid massa olika grejjer uppkopplade samtidigt. Har också min laserlabb kvar på plattan. Någon gång har jag tänkt fortsätta, men det är alltid massa andra grejjer som måste göras först... :roll:

Förresten: Bra "omlackering" i Photoshop!

Ska bli mycket spännande att se fortsättningen. Hoppas det kommer lite bilder på lite fler omlackerade MC-delar. :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Ska bara göra en liten uppdatering. Var och hämtade fälgarna igår och det är möjligt att jag har stött på problem. Trots att jag sa att det inte skulle komma någon färg där lagrena ska sitta så har det gjort det. Det ser inte ut att vara mycket så förhoppningsvis kommer jag få i lagrena men det kan bli svårt.

Bild

Annars så börjar jag få igång lite fler funktioner på LCDn så nu ska jag försöka skapa nån sorts frame att gå efter och lite menyer. Måste även välja ut nåt smidigt litet minne som jag kan ha framesen i. Tror inte att interna minnet i PICen kommer att räcka till.

Idag får jag förhoppningsvis Haynesboken och då blir det kanske en liten titt på packboxarna.

Fortsättning följer :)
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Jag har ett förslag på förbrukningsmätare. På vanliga personbilar brukar sådanna åstadkommas genom att trycket i insugningsröret mäts. Jag är ingen motorexpert. Detta har jag fått förklarat för mig när jag frågade en god vän hur en förbrukningsmätare fungerade.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så är det inte. Det man mäter är hur mycket insprutningsventilerna är öppna. Flödet genom dessa är känt. På vissa bilar finn en vakum mätare som ger en indikering om hur effektivt man kör motorn. Det är nog det som du har blandat ihop det med.
Daniel Ahlin

Inlägg av Daniel Ahlin »

På min bil bestämmer trycket i insuget och varvtalet hur länge man öppnar ventilerna.
Tror att det är lättare att mäta tryck+varvtal än ventiltider.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur läng ventilerna är öppna beror på et stort antal parametrar.
temeratur
luftmassemätare
lambdasond
varvtal
trottelläge
tryck i insug
mm. Allt detta använder styrdatorn för att räkna ut lämpliga öppningstider för ventilerna. Damma dator ger information till färddatorn. Men om du ska ta infromationen någon annan stans än från styrdatorn så är det signalerna till ventilerna.

Varför skule det vara lättare att mäta tryck och varvtal? Om nu det skulle gett ett resultat som var lämpligt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Eftersom jag inte kan mäta nåt av de där utan att montera en massa dyr utrustning, så tror jag att flödesmätning eller nivåmätning är något lättare. Eller vad tror ni? Har ni något förslag på hur jag ska lösa det?

Hur stort är flödet genom bensinslangen på ett ungefär vid olika driftfall? Tror ni en flödesmätare med 1mm munstycke (för att klara de låga flödena) kommer att skapa för stort tryckmotstånd?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror att nivå mätning är det mest realistiska.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Frågan är hur jag ska få plats med nivåmätning. Den får inte vara mycket större än själva bensinarmaturen som ni kan se på bilden. Ska kolla upp lite mer hur de riktiga ser ut, alltså dom som sitter i motorcyklar som faktiskt kan mäta bensinnivån.
bearing

Inlägg av bearing »

Kan bli svårt att få ett momentant värde på förbrukningen om du använder endast nivåmätare. Den lär dessutom behöva kalibreras med hjälp av en flödesmätare eftersom arean på bensinens ytan förändras konstant när nivån sjunker.

Flödesmätare tror jag mest på, kanske i kombination med nivåmätare.

Ja 1 mm är nog för litet.

Visst är det förgasare på hojen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Integrering ger ofta stora fel på slutet. Och det är då du vill ha nogrannheten. Nivå mätning är nog bästa lösningen. Men inte tillsammans med flödesmtare. Då är det bättre att göra en tabell övert tankens volym.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Styrdatorn:
Jag har byggt en Rally-dator i sin tid som jag hade mycket glädje av. Jag använde en 16-bitars som har gått ur produktion men jag hade vald en Renesas till att styra grejen, den är billig, snabb, har skapligt med minne och et bra verktyg.

Till detta bör du lägga en RTC-krets (datum/tid) + en FRAM krets för att spara tripräknare osv.

I essens kan du alltså klarar dig med ganska lite elektronik och sedan greja resten med programmering.

Jag hade tändningspulsar + hjulpulsar in, med detta + datum/tid hade jag många intressanta uträkningar, du vill ju mäta soppaförbruket så du behöver en ingång för det med.

Ska du vara "riktig cool" kan du ju lägga dit ett touch-panel framför LED'n och roa dig med det.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Tack för infon.

bearing: Jovisst är det svårt att få momentana med nivåmätning men det är bättre än ingenting alls. Kanske får skippa den delen. Nivån får jag nog göra en tabell som danei säger, men tanken är ganska cylindrisk så det går kanske att klara sig med ganska få mätvärden. Det svåra är att fixa en arm som kan mäta nivån och nå hela vägen och inte gå emot väggarna på tanken. Ja det är förgasare och jag var rädd för att 1mm är för lite och flödesmätaren som skulle klara de mått jag vill ha kostade nånstans över 1000kr så det var inget alternativ. Antingen så testar jag med den flödesmätaren (1mm munstycke, 0,015l/min-2,5l/min) jag tänkt mig från Conrad och ser om hojjen börjar bluddra för mycket (om den ens går igång) eller så hittar jag en annan lösning på momentana mätningen.

danei: Varför inte båda samtidigt? Nivåmätningen är bra för att få reda på hur mycket man har osv och flödesmätaren använder man bara för att mäta precis hur mycket bensin som går igenom totalt eller per tidsenhet.

En fundering, kan man utnyttja bensinpumpen till det här på något sätt? Jag menar, all bensin lär väl gå igenom den... Eller är det självrinning som gäller och så används pumpen som extrahjälp ibland?

Icecap: Jag har redan tänkt använda en PIC eftersom det är det jag kan och det jag har här. Har redan skrivit en hel del av programmet (måste ju ha nåt att göra på jobbet ;)) Tror du att det fungerar eller är det nåt som sätter begränsningar?

Komponenter jag kan tänka mig är PIC18Fxxxx, DS1305 (RTC), nåt mindre snabbare minne för bildrutor, tabeller och möjligvis backup för aktuell data om inte interna EEPROMet räcker. Till sist ett SD-minne för lagring av data under lång tid som jag då kan flytta.

Eftersom hojjen endast används under vår, sommar och höst borde väl vanliga komponenter klara sig när det gäller temperatur. Eller behöver jag industrikomponenter av allt? Vad gäller vibrationer och andra påfrestningar har jag inte funderat så mycket på. För tillfället hoppas jag bara på det bästa och får se om det funkar. Några tips på vad jag ska tänka på? Skulle ju kunna fixa ihop nån låda som är lite vibrationsdämpad på nåt fiffigt sätt.

Idag fick jag hem Haynesboken med elschema och allt. Kommer ju hjälpa en del i utvecklingen. Ska koppla in båda halvljusen (som tydligen är lagligt nuförtiden). Kabelstammen bör klara det, får väl sitta och känna en del för att se om det blir varmt. Vad tror ni?

Ringde förövrigt lackeraren angående färgen i hjullagerbanorna och jag skulle komma förbi så skulle han ha på lite stripper (visst heter det så?) Ska tydligen lösa upp pulverlacken utan problem :twisted:

Ska försöka fnula lite på hemsidan nu. (jag suger tydligen på sånt :oops: nån som har ett javascript som läser av en txt-fil eller liknande så att jag kan plocka ut viss information ur den och lägga upp i en ruta? Vet att php-fixar biffen lätt men jag kan inte köra php på servern :()

Dags att kämpa vidare. Vilket långt inlägg det blev. Många funderingar här :S Ha de
Skriv svar