Hej.
Sitter och läser lite om att switcha en transformator av/på relativt snabbt (till mitt batterisvets-bygge), och kommer då till inrush strömmen vid tillslag.
Enligt denna sida https://www.ametherm.com/inrush-current/transformer-inrush-current.html, så blir strömmen som högst om man sluter kretsen när matande AC är vid nollgenomgång. Och minst när den är på "peak". Hur kommer detta sig egentligen?
I min lilla värld känns det helt tvärt om.
Om så är fallet, kan ni ge något bra förslag på hur man "peak detectar" enklast?
Varför högre inrush current vid tillslag vid nollgenomgång?
-
- Inlägg: 16111
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Varför högre inrush current vid tillslag vid nollgenomgå
Kärnan har lite kvarvarande magnetism, sk remanens (flödestäthet) beroende på i vilken halvperiod spänningen bröts kan flödet vara riktat åt enderea hållet i kärnan.
När du slår på spänning i nollgenomgången har du en hel halvperiod med integralen av spänning* tid att bygga upp flödestätheten, och summan av de två tillsammans driver uupp flödestätheten så att kärnan går i mättnad OM
första halvperioden har samma riktning som det remanent flödet .
Detta eftersom ingen praktisk trafo har så stor marginal på kärnan att summa av remanensen och pålagd växelspänning aldrig kan mätta. En mättad trafo begränsar strömmrn endast med oHmska värden.
Däremot om du slagit på spänningen den andra halvperioden skulle du startat på remanensflödet, och den pålagda spänningen generera ett motriktat flöde och du rör dig från mättnad, och ner ut på negativa flödesriktningen.
Och nästa halvperiod upprepas detta fast mes omvända flödesriktningen.
Iom detta inser man att påslaget måste tajmas noga, du har bara en halvperiod eller 10 millisekunder och troligen krävs en tolerans på enstaka ms. Det är svårt med mekaniska reläer.
Därför brukar man ha ett seriemotstånd och låta detta ta startströmmen o begränsa till U/R.
När du slår på spänning i nollgenomgången har du en hel halvperiod med integralen av spänning* tid att bygga upp flödestätheten, och summan av de två tillsammans driver uupp flödestätheten så att kärnan går i mättnad OM
första halvperioden har samma riktning som det remanent flödet .
Detta eftersom ingen praktisk trafo har så stor marginal på kärnan att summa av remanensen och pålagd växelspänning aldrig kan mätta. En mättad trafo begränsar strömmrn endast med oHmska värden.
Däremot om du slagit på spänningen den andra halvperioden skulle du startat på remanensflödet, och den pålagda spänningen generera ett motriktat flöde och du rör dig från mättnad, och ner ut på negativa flödesriktningen.
Och nästa halvperiod upprepas detta fast mes omvända flödesriktningen.
Iom detta inser man att påslaget måste tajmas noga, du har bara en halvperiod eller 10 millisekunder och troligen krävs en tolerans på enstaka ms. Det är svårt med mekaniska reläer.
Därför brukar man ha ett seriemotstånd och låta detta ta startströmmen o begränsa till U/R.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Varför högre inrush current vid tillslag vid nollgenomgå
Tack för den förklaringen. Ja, det var mig intressant!
Man ska alltså inte bara slå på vid toppen av en halvperiod, utan även vid "rätt" halvperiod?
Hmm, nej, det är nog som du säger. Helt klart enklast med motstånd.
Lite drygt att labba och mäta sånt här tycker jag. Nätspänning och låga/höga strömmar...
Man ska alltså inte bara slå på vid toppen av en halvperiod, utan även vid "rätt" halvperiod?
Hmm, nej, det är nog som du säger. Helt klart enklast med motstånd.
Lite drygt att labba och mäta sånt här tycker jag. Nätspänning och låga/höga strömmar...
-
- Inlägg: 16111
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Varför högre inrush current vid tillslag vid nollgenomgå
Du vet inte riktningen på remanensflödet och om inte trafon tokläcker magnetflöde är det svårt att mäta.
Det hela kompliceras av att när du väl etablerat magnetiseringsflödet, dvs trafon går på tomgång ger den utspänning på sekundären. Har du då en rejäl elytbank där kommer denna börja laddas, och strömmen endast begränsad av RLC kretsen, R är alla resistanser , L läckinduktans och C är såklart din elyt.
Detta kan ta flera halvperioder.
Så ja, en serieresistor är lättast, aka mjukstart. Eller NTC resistor som ensam komponent.
Det hela kompliceras av att när du väl etablerat magnetiseringsflödet, dvs trafon går på tomgång ger den utspänning på sekundären. Har du då en rejäl elytbank där kommer denna börja laddas, och strömmen endast begränsad av RLC kretsen, R är alla resistanser , L läckinduktans och C är såklart din elyt.
Detta kan ta flera halvperioder.
Så ja, en serieresistor är lättast, aka mjukstart. Eller NTC resistor som ensam komponent.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Varför högre inrush current vid tillslag vid nollgenomgå
Ja, nu blev jag svettig.
Ska kika mer i den länken som jag länkade till ovan. Dom förklarade hur man skulle dimensionera ett NTC-motstånd. Tack för hjälpen!
Ska kika mer i den länken som jag länkade till ovan. Dom förklarade hur man skulle dimensionera ett NTC-motstånd. Tack för hjälpen!