PIC10f204

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

PIC10f204

Inlägg av bengt-re »

Trist att microchip har gjort så mycket olikt 12f och 16f i dessa, men nu när man fått kläm på (skapligt iaf...) hur de fungerar så gör det inget. Den är så go i lilla SOT-23 kapseln...

Nåväl - till mitt problem. Av någon underlig anledning så går det lysande för mig att XORa och bsf bcf på GPIO, men den "glömmer" att den ena pinnen som jag har som ingång är en ingång så fort jag försöker sätta värde på hela porten på en gång. Inget jätteproblem, men det gör att man måste modifiera koden ifrån 12f629 an ganska mycket för att få det att fungera. Jag har kliat mig i skallen i två timmar över databladet idag, men får inte till det. Någon som har någon idé om varför det blir så?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Definiera "glömmer".
Vad är det som händer ?
*Hur* måste du modifiera 12F koden ?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Var det inte samma problem som JimmyAndersson höll på att strula med?

Sätter den ingången som utgång eller vad händer? Försöker du sätta värden på utgångarna eller försöker du definiera TRISen? Jag menar, den ska ju inte kunna ändra TRISen när du försöker skicka data till GPIO, eller? Du får gärna förklara lite mer vad som händer.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja den gör om min ingång till en utgång. 10F har ju inte direkt tillgång till Tris registerna och av någon anledning som jag inte listat ut än så ändras TRIS registret bevisligen när jag försöker skriva till "hela" porten på en gång.

Ändringarna gentemot 12F koden är ju en del med tanke på tris registet och även det lite annourlunda beteendet när man kör komparatorn i 10F206 an. Har för mig att config bytet ser olika ut också.

Ja, jag har nytta av dem även utan fungerande portskrivning, jag menar - inte så många fler instruktioner att bitmanipulera sina få portpinnar, men lite störande att jag inte fick ordning på det - känns som att det borde fungera, men det är väl ändå något jag inte begrep i databladet...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag försöker förstå hur problemet "ser ut", men det är lite svårt
utan ett kodexempel...

Alltså en "MOVWF GPIO" ändrar något som tidigare har satts med "TRIS"
instruktionen ? Hm... Konstigt...

Att det är en del *andra* justeringar i 12F koden är ju ganska klart. :-)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kan lägga ut exempel på ikke fungerande kod i morgon. Har kvar koden på jobbet (så tung att bära med sig hem ...)

Skulle bara byta ut en 12f629 emot en 10f204 i en produkt för att spara några kronor i BOMen och när kortet ändå skall beställas igen så är det inte dyrare att kasta in en liten design ändring ( träligt nog ligger matningsspänningen på andra pinnar i DIL-kapslarna gentemot 12F), men blir nog SOT-23 kapseln istället.

Jag är kanske en aning fånig på det viset, men jag tycker att de är så roliga i SO-23 kapseln - måste vara en av de minsta uP som tillverkas...

EDIT. Yepp, jag testade ett testprogram där jag började med att köra bcf och bsf, testade inputpinnen, körde mov GPIO, testade inputpinnen och nu f-n var den en utgång som var låg...

Fattar banne mig inte vad det är som ställer till det - tycker att det borde fungera
Skriv svar