Är lite trött i skallen idag, men jag får inte ihop detta..
Jag har en återfjädrande tryckknapp, och med den skulle jag behöva trigga en utgång så att den vid varannat tryck går hög och hålls hög tills dess knappen trycks in igen, varpå den hålls låg tills nästa tryck..
Jag har googlat och sökt, och hittar många referenser till hur detta är enkelt med två vanliga växlande reläer med NO och NC utgång, vilket säkert stämmer, men inte ett fungerande kopplingsschema har jag lyckats hitta.
Kopplingen kan fördelaktigen nollställas vid spänningsurkoppling..
Jag vill inte göra detta med IC:ar, utan helt med 12v-relän.. så enkelt som möjligt.
Jag hittar inte ens ett impulsrelä som fungerar på det här sättet, förutom hänvisningar till nåt gammalt helljusrelä till en 240 - som jag inte lyckas hitta..
Min Google-fu är svag idag.. någon som har några idéer?
Impuls-relä koppling?
Re: Impuls-relä koppling?
Jag har tänkt och skissat och kopplat, men allt jag får är antingen någonting som är helt dött, eller som självsvänger hysteriskt.. inget av resultaten jag är ute efter alltså.. :/
Jo, jag har kollat biltema, men såvitt jag kan se har de bara "växlande" och "slutande" reläer, dvs reläer med bara NO eller med NO och NC utgång..
Är det för eget en-stycks behov brukar det klassiska vara att hämta ett hel/halvljus-relä till Volvo140/164 (samt somliga Amazon/240) på skroten och evt. modda efter behov, men den typen av bilar börjar bli sällsynta även på skroten.
Finns på biltillbehörsfirmor och finns även med motsvarande funktion på Elfa.
Latch-funktion kan fås med ett relä och två tryckknappar. En knapp initierar självhåll och den andra knappen bryter kretsen för självhåll. Det är enkelt och robust, liten risk för att man oavsiktligt aktiverar något.
Trapp- steg- flip-flop- växel-relä finns med många olika mekaniska lösningar. I ett hel/halv-ljus relä finns varianten att en liten arm skiftar mellan två lägen och på så viss agerar minne. Detta gör att man klarar sej med en eller två reläspolar.
Det finns varianten med två relän utan mekaniskt minne men den har lite mindre tilltalande funktion då den beror lite på relänas hållegenskaper. Med tre relän blir det enklare då ett relä kan agera minne.
Finns på biltillbehörsfirmor och finns även med motsvarande funktion på Elfa.
Latch-funktion kan fås med ett relä och två tryckknappar. En knapp initierar självhåll och den andra knappen bryter kretsen för självhåll. Det är enkelt och robust, liten risk för att man oavsiktligt aktiverar något.
Trapp- steg- flip-flop- växel-relä finns med många olika mekaniska lösningar. I ett hel/halv-ljus relä finns varianten att en liten arm skiftar mellan två lägen och på så viss agerar minne. Detta gör att man klarar sej med en eller två reläspolar.
Det finns varianten med två relän utan mekaniskt minne men den har lite mindre tilltalande funktion då den beror lite på relänas hållegenskaper. Med tre relän blir det enklare då ett relä kan agera minne.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack för ett bra svar!
Jag ska kolla om jag kan använda två tryckknappar för detta, det kan eventuellt gå.. =) Annars får jag kika på en lösning med tre relän, småreläer har jag gott om..
Jag ska kolla om jag kan använda två tryckknappar för detta, det kan eventuellt gå.. =) Annars får jag kika på en lösning med tre relän, småreläer har jag gott om..