Det här är nog ganska basic, men jag lyckas inte få till det ändå. Hoppas ni har tid för en amatör!

Det handlar om en RC-modell, där mottagaren genererar en servosignal som behandlas i en Arduino. En servosignal är en 1-2ms puls var 20ms. Arduinon varvtalsstyr sedan en enkel (=Kina, borstad) DC-motor enligt följande schema: Motorstyrningen (gul mätpunkt ch2) genererar ganska fula spikar på styrsignalen (blå mätpunkt ch1), vilket gör att Arduinon ibland feltolkar den: Jag har provat följande för att snygga till signalen:
- Keramiska avstörningskondensatorer på motorn: Pol till pol och poler till skal. Det hade ingen synlig effekt på oscilloskopet (men jag har inte provlyssnat effekten på FM-radio).
- Elektrolyt + keramisk kondensator över motorn, men nära MOSFET:en. Verkningslöst.
- Elektrolyt + keramisk kondensator mellan Arudinons 5V och jord. Verkningslöst.
Tilläggas kan att +5V till både Arduinon och RC-mottagaren genereras av en BEC kopplad till samma batteri som driver motorn (24V). Den sitter en bit bort. Jag matar Arduinon med 5V bakifrån och ja, jag har förstås råkat koppla in USB-kabeln samtidigt, men det verkar inte vara några problem, även om man ska låta bli sådant. Jag har inte riktigt velat skaffa en BEC till för att göra om 24V till 7V för att mata Arduinon den rätta vägen och som den sedan gör om till 5V. Borde jag det?

Motorn, som egentligen är fyra st parallellkopplade drar tillsammans c:a 0,3A.
Tacksam för tips!