Någonstans borde jag ha bilder på den hopskruvade 25-wattarem men det får dröja. Jag fick ju hem tre färgglada plastlådor från tyska Reichelt.de (rekommenderas som ett bra alternativ till ELFA) och kan nog släppa en låda till det projektet. Annars kommer det in två stycken 2x8W förstärkare vad det lider och jag ville göra ett litet mönsterkort som kunde ta upp det lilla förstärkarkortet (25x33mm) samt de komponenter som kan monteras på kort (kontakter, potentiometer, omkopplare).
Tyvärr var de lite för stora för mina små PAM-förstärkare om jag nu inte tryckt in ett himla stort batteripack på sådär 4-5V och massa Ah. Däremot har jag en vild tanke som jag sakta håller på att förverkliga även om jag stött på patrull. Inget olösligt men det får ändå vänta till måndag.
Bilderna får förklara all.
Jag har skurit botten av ett gammalt ryskt effektrör (EL500 på svenska), kretat ur en rörsockel (plastbotten från ett effektrör), snickrat till en enkel aluminiumlåda på jobbet för att stoppa in förstärkarkortet i plastbotten, pilla dit gamla pentodelementet och försluta med röret och sätta i en rörsockel i chassit.
IMG_1991.jpg
Inget har varit överdrivet enkelt. Röret dremlade jag med en slipskiva i nderkanten och värmde på med en gasbrännare i pennformat. 'Pling!' sade det och så ramlade bottniska botten ut. Sockeln fick jag böka med lite längre tid för att få bort allt glas och det hårda klet som hade fäst röret.
IMG_1995.jpg
Så har jag lött blanktråd i pinnarna i rörbottnen. Det var inte lättlött, ska jag säga men jag tror trådarna sitter. Leder trådarna genom en rundslipad experimentplatta där jag fäster lysdioder som ska simulera rörglöd, det lilla förstärkarkortet och några grövre trådar som ska hålla gamla rörinnehållet på plats.
IMG_1997.jpg
IMG_1999.jpg
Här är då problemet. Jag ville ju att glaset skulle nå hela vägen ner i platssockeln men experimentkortet är slipat så det precis passar. Antingen får jag slipa ner kortet mer eller finna mig i att glaset inte når ner i botten.
IMG_2001.jpg
Hursomhelst blir det ju en rörförstärkare ...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.