philips ag9016

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan

philips ag9016

Inlägg av okhan »

Hej!

Har skaffat en rörförstärkare 2x2W (ecc83, EL95) och jag undrar om man på enkelt sätt kan göra utgångar och ingångar för att göra apparaten till en PREamp istället?
Är det så enkelt som att man tar ut signalen med en kabel till en kontakt från anoden på ecc83?

Bifogar schema.
5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: philips ag9016

Inlägg av SM7CZR »

Det är en förstärkare för grammofon med keramisk pickup så det blir ändå inte mycket till preamp (två trioder).
Men visst går det att ta ut signalen på ECC83 anod. I så fall i punkten där C11 och R19 möts. R19 måste också vara kvar (till jord).
Motsvarande komponenter i den andra kanalen. Har märkt ut punkten med rött på bilden.
Men är det inte synd att göra en sådan modifiering på en fungerande förstärkare?
kanal 1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okhan

Inlägg av okhan »

Behöver jag bryta signalvägen till slutrörets galler då? Eller kan jag som sagt bara dra ut en skärmad kabel från den punkten?

Anledningen är att jag har tre sådana förstärkare varav en redan var "förstörd" med håltagning i chassit. Förra ägaren har satt in ett telejack i fronten jättefult.

Tänkte då att det kanske skulle kunna tjänstgöra som en preamp till en Octave V70.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Visst går det,men inte att rekommendera.
Utimpedansen blir alldeles för hög och vad händer om man ansluter ett vanligt slutsteg på kanske 50kohm?Resultatet blir svag bas och kanske också brus.
Frekvensgången hos tonkontrollerna är knappast hifi.

En seriös ombyggnad av AG9016 kräver en hel del:
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... er.580444/

Nej,ta den för vad den är-en liten rolig förstärkare.Ha skoj med den!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ombyggnaden som Rolf länkar till verkar rätt trevlig. Det dåtida goda hantverket passar väl liksom ihop med nutida ombyggnad till bättre ljud.

Jag har någonstans sett någon använda en sånhär ungefär som den är som hörlursförstärkare. Tror att lampan byttes mot hörlursuttag och en mindre indikering monterades, eller nåt sånt.

Vet inte hur rimligt det skulle vara, men det vore kanske trevligt att göra ombyggnaden till försteg men behålla slutstegen (något modifierade så att de inte ger återkoppling in i sista trioden) som hörlursutgångar. Med 2W uteffekt så bör det gå rätt bra att ansluta en lågohmig spänningsdelare till hörlursuttaget som ser till att ge belastning på slutsteget även då hörlurar inte används.

Men det kräver ju att man är rätt händig på ombyggandet.

Litet sidospår: Den som gjort den länkade ombyggnaden skriver DIN men menar IEC-kontakter för ingångarna. DIN-kontakten för bandspelare sitter ju var. De där platta var en kortlivad standard omkring de åren förstärkaren tillverkades. Jag har en Philips rullbandspelare från ungefär den här tiden (finns med i deras nederländska katalog från 1964, och den är heltransistoriserad) och den har IEC-kontakt parallellt med DIN. Lustigt nog har dessa kontakter fem pinnar men jag har aldrig sett dem användas till mer än en signalriktning.
okhan

Inlägg av okhan »

Rolf Zetterberg skrev:Visst går det,men inte att rekommendera.
Utimpedansen blir alldeles för hög och vad händer om man ansluter ett vanligt slutsteg på kanske 50kohm?Resultatet blir svag bas och kanske också brus.
För hög utimpedans? Men hur är en preamp byggd normalt då tänket jag. Det brukar ju vara ett ecc83 som sista rör som leder till en utgång som kopplas vidare till ett slutsteg?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Utimpedansen blir runt 200 kOhm
Minskar man R18 så minskar utimpedansen men då mår kanske röret inte så bra.

Protte
okhan

Inlägg av okhan »

Blir det inte snarare runt 50K?
Finns det inga smidiga sätt att sänka impedansen då? Hur löser man uppgiften att sänka utimpedansen i vanliga rörförsteg?

Hur som helst så fanns det ett lågt brum som jag fick bort genom att installera balanspot till glödströmmen. Nu är den nästan knäpptyst.
Funderar på att sätta dit en switch i de fula hålet i fronten som någon har gjort. tanken är att koppla förbi tonkontrollerna helt med switchen.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hur löser man uppgiften att sänka utimpedansen i vanliga rörförsteg?
Man kan ta ut signalen på katoden. Men då blir det ingen förstärkning i det steget.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vet inte hur du räknar utimpedansen men enligt vad jag lärt mig så är den lika med anodmotståndet.
Nu ligger anodmotståndet signalmässigt parallellt med gallerläckan i nästa steg.
220 //680 = 166 kOhm

Sänka utimpedansen gör man enkelt i rörbyggen med en transformator eller en katodföljare.
SM7 hann in där och man får lägga till ett rör om man ska ha både förstärkning och impedans

Protte
okhan

Inlägg av okhan »

SM7CZR skrev:
Hur löser man uppgiften att sänka utimpedansen i vanliga rörförsteg?
Man kan ta ut signalen på katoden. Men då blir det ingen förstärkning i det steget.
Tack! Ska läsa på...
prototypen skrev:Vet inte hur du räknar utimpedansen men enligt vad jag lärt mig så är den lika med anodmotståndet.
Tror det bara gäller pentoder.
Hitta en kalkylator på nätet:
https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men hur mycket förstärkning behöver du då?

Normalt så har väl alla line-källor tillräcklig spänning för att i princip styra ut ett slutsteg direkt, så förstärkningen behövs väl bara dels om man t.ex. råkar ut för dåligt utstyrda signaler, och dels för om man har något i försteget som dämpar signalen (t.ex. filter å sånt). Så nog borde väl en ECC83 per kanal räcka (med sista halvan som katodföljare)?

Annars kan du kanske bygga om utgångssteget med pentoden till katodföljare. Lite ovanligt sätt att använda just ett sånt rör, men ändå.

Jag håller ändå fortfarande på att bygga enligt den där länken, om du vill ha hifi ur den här burken.
okhan

Inlägg av okhan »

Räcker gott med ett steg och katodföljare som du säger. Vad blir impedansen från katodföljare?
Skriv svar