The decline of hobby electronics?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av newbadboy »

Jag började med elektronik av intresse på 90talet och gud vad det har utvecklats. Det mesta till bättre. Alla fina utvecklingspryla man kan koppla ihop till en fungerande enhet. Dock är jag förtjust i PIC och kommer fortsätta med egna kort då jag har kunskapen.

Har många kollergor på jobb som kör en massa arduino etc då det går fort, men alla dessa har kunskap från 80-90talet då man faktiskt fick bygga lite diskreta grejer själv och därmed har lite grundkunskap.

Ska nu skriva kort om varför utveckling samtidigt gör mig lite rädd.

Har en rätt skärpt kille i min släkt. Han hängde med mig förr till jobb när han var runt 15 och fick prova löda, hacka lite enkel Ckod och köra sina enkla grejer på PIC. Jag var superimponerad av den här killen. Jag gav honom några få ledtrådar på hur koden skrivs och vips hade han listat ut själv hur han ska få leds blinka i olika sekvenser beroende på olika knapptryckningar. Jag var HELT övertygad om att han skulle bli en bra tekniker ingenjör eller liknande. Vad hände sedan?

Han är nu 21år gammal

Han började alltmer kasta sig in i min mening riktigt avancerade projekt som byggde mycket på färdiga moduler med ofta lyckade resultat, såna grejer jag själv inte kan bygga. Han började plugga till dataingenjör med inriktning it säkerhet. Här någonstans gick det fel. Han hade svårt att klara av studierna och gnällde på att lärarna använder omodern teori/ kunskap och tyckta allt var allmänt B. Han hoppade av.

Samtidigt har han allt oftare fått problem med sina hemmabyggen och frågar mig om råd. Jag tipsar honom t.om exakt hur han skall tex bygga en krets eller spänningsmatning men han vägrar fan i mig lyssna på mig. Några dagar senare har han googlat ngn enklare lösning som han köpt men det funkar ändå inte. Han frågar mig om jag kan hjälpa honom. Jag svarar att han skulle kört på min lösning från början, då lägger han ned utan kastar sig in i ngt nytt.

Från att han var super smart och försökte fatta saker och lyssna på andra, anser jag att han mer eller mindre blivit mer och mer blåst. Han fipplar med en massa grejer samtidigt, inget funkar och han tror att allt går att googla. det som inte google kan är inte värt att veta.
Sorgligt!!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

"Tänk åt mig" och gratis tillsammans har jag däremot problem med. Hjälper gärna folk som vill lära sig utan ersättning...

Att betala ersättning till någon annan för lösa problemen är inget nytt, finns en stor uppsjö konsultfirmor...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glenn: Bra skrivet. Det där med att låta, eller inte låta folk (*) tänka åt mig gör att jag försöker undvika sådana situationer. En kompis tjatar öronen av mig att jag måste köra Linux, men jag vet att jag har inget intresse av det och skulle jag byta, skulle jag lämpa över ALLA mina problem på andra.
Likaså väljer jag ofta färdiga moduler där jag vet att jag aldrig kommer till skott om jag skulle börja från scratch och kör från ruta ett på projekt som jag vet att jag klarar utan problem (mer än vanligt).

(*) Hur var det Ola-Conny uttryckte det "låta bli att undvika ...." :roll: .
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag tror grunden till problemet är tempot på förändring idag, och den stora bredden på utbudet. Man kan inte grotta ner sig tillräckligt i allt för att förstå det tillräckligt, och det breda utbudet gör att det är svårt välja vilka hästar att satsa på. Det är lätt att avfärda med att ungdomarna är lata, och bara vill ha allt serverat. Men så är det inte enl min mening. De är bara stressade av hur de ska hinna med att lära sig tillräckligt och de försöker ta till sig så mycket att det de lär sig inte märks eftersom de "spread out too thin"!

Hur många av er har inte funderat på en kul idé, men sedan avfärdat den med att "det har säkert redan någon annan gjort". I 99% av fallen är det så (pga den snabba förändringstakten i världen). Den sista 1% blir aldrig av eftersom det tar så mycket energi för att sålla fram vilken som är den unika 1%.

Just det där att det finns så mycket information att ta till sig och att det tar så mycket energi att sålla är ett stort problem. Dock börjar man försöka ta tag i det. Google håller på med ett projekt för att göra Machine Learning mer tillgängligt (även för forskarna själva) på siten: http://distill.pub
Där kan man läsa en artikel om sk Research Debt (http://distill.pub/2017/research-debt/) som tar upp behovet att försöka sammanfatta saker och sålla. De har även infört ett pris som ska premiera arbetet att försöka destillera ut väsentlig forskning.

Jag tror att det behöver ske liknande utveckling inom en massa olika fält, även hobbyelektronik! I grund och botten är ju forum som detta, eller sk Makerspaces ett uttryck för detta. Vi försöker destillera fram intressanta idéer tillsammans för att göra det mer tillgängligt!
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

Angående "det har säkert redan någon annan gjort" så stämmer det sällan om man vill skräddarsy en lösning enligt egna önskemål. Visst finns det lösningar på olika problem men de lösningarna kanske man inte gillar. Sen är det alltid kul att lösa det på sitt eget sätt. Man lär sig med tiden hur man ska hitta bra information, hur man bedömer om den är användbar etc.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Problemet är ju i grunden - som jag ser det - att många inte har det kännedom som betyder att de kan värdera tips och lösningar på det rätta sätt.

Detta gäller även dom som ger tips om hur man löser saker och ting, visst finns det duktigt folk där med men de är - efter vad jag har sett - i minoritet.

Ja, att lära sig "ordentligt" tar tid! Mycket tid. Och tid är en bristvara nu för tiden har jag märkt, med alla "det tar bara 10 sekunder att blinka en LED med det nya produkten <insert-brand-here>".

Jag anser att många riktig bra idéer faller på att det verkar lätt att komma igång - men sedan, när det blir "allvar" och det ska läsas datablad och testas fram lite speciallösningar faller korthuset på att det saknas den basala förståelse i hur saker och ting fungerar.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Är det inte så att det finns lite olika sidor av elektronik/teknikintresse? Somliga är mest intresserade av att använda tekniken, och somliga av oss att pula med den. Driver själv ett elektronikföretag inom fartygssektorn, har byggt flygplan och hittar t.o.m till soprummet utan karta, men min närmaste omgivning ser mej som hopplöst oteknisk eftersom jag inte är ett skvatt intresserad av pilla på mobiltelefoner eller surfplattor.
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

Största skillnaden mellan nu och förr är väl att det skett en definitionsglidning av ordet "elektronik". Skulle en programmerare som gör windowsprogram påstå att han jobbar med elektronik skulle han bli utskrattad, men köper man en pie/arduino/... och valfri shield då är man helt plötsligt ingengör (medveten felstavning) trots att det egentligen är exakt samma sak.
Det var inte bra förr, och jag skulle inte vilja gå tillbaka, men tittar man på allmänna kunskapsnivån så har det definitivt inte blivit bättre nu.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

Skillanden mellan att programmera för Windows (allmänt) eller att göra det för "Arduino" är ju trots allt man är närmare hårdvaran med Arduino och måste förstå hur den fungerar så pass att man kan koppla in olika saker och få sitt program att fungera. Angående ingenjör så kan man vara det bara på att ta fram programvara så den kopplingen ser jag inte riktigt.

Löser man problemet har man kunskap nog. Idag är många oerhört duktiga på att söka sig fram till en lösning, kanske lösningar som är långt mer avancerade än vad vissa "förståsigpåare från förr" kan åstadkomma med sina djupa men antagligen även mer smala kunskaper.

En Arduino är elektronik. Varför skulle det inte vara elektronik att programmera en sådan och koppla in olika saker?

Elektronik enligt Nationalencyclopedin:
elektroniʹk, gren av elektrotekniken som bygger på elektroners rörelse i vakuum, gas eller fasta material (som halvledare); i amerikanskt och numera också europeiskt språkbruk även innefattande användningen av elektroniska komponenter, inom exempelvis radio, television, datorteknik, kommunikation och mätteknik.
Det tycks vara rätt så brett definierat och omfattar alltså även användningen av komponenter inom datorteknik etc, där användning av Arduino och liknande produkter alltså naturligt faller in.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Problemet är väl att idag är det mer "monkey see, monkey do" än faktisk kunskap, vilket ju illustreras bra av mitt exempel tidigare, när någon lyckats komma väldigt långt i ett bygge, men sen fastnar på de mest grundläggande sakerna, typ inte förstår vad en pulldown är och varför det behövs, eller hur man dimensionerar något.

Jag har även sett liknande saker i abetslivet i IT-sektorn, folk som på pappret ska kunna en massa och har en tjänst och titel som indikerar detta, sen har dom bara lärt sej att kopiera en rutin fastställd av någon annan, och står helt handfallna när något inte fungerar på samma sätt som vanligt, för att man saknar förståelsen för den underliggande funktionen och därmed inte kan dra slutsatser om var problemet är.
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

elektroniʹk, gren av elektrotekniken som bygger på elektroners rörelse i vakuum, gas eller fasta material (som halvledare); i amerikanskt och numera också europeiskt språkbruk även innefattande användningen av elektroniska komponenter, inom exempelvis radio, television, datorteknik, kommunikation och mätteknik.
Därför jag skrev definitionsglidning. Visst, strikt definitionsmässigt sysslar vi alla forummedlemmar med hobbyelektronik när vi sitter och skriver här, men jag tror inte du hittar många som tycker att det är den definitionen är korrekt. :)

Vad är skillnaden på att koppla in en wifi-shield i en arduino mot att koppla in en usb-wifi i en PC? Förutom att det krävs lite mer våld för att böja en usb-pinne så anser då jag att kunskapskraven är ungefär lika mellan båda alternativen. Sen när det kommer till att använda wlan:et, få sitt program att fungera så att säga, så är x86-platformen extremt mycket mer komplex än AVR.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att elektronik har blivit mycket mer tillgänglig sedan jag började är ju ingen hemlighet.

Jag minns JostyKit som sålde byggsatser av tveksam kvalitet men som var (ofta) mycket enkla. Visst fanns det vissa saker men logikkretsar men det var mest transistorer, motstånd, kondingar osv. allt hålmonterat såklart.

Nu för tiden är den "enkla-att-komma-igång-med"-elektronik saker som RaspberryPi och Arduino där det mesta man ska välja i designstadiet är vilka shields man ska välja.

Nivån är helt enkelt stegad upp så att hårdvaran är av mindre betydelse och datorkraft kostar minimalt.

Och självklart blir det fler som väljer den lätta lösningen i form av färdiga kit än som väljer den hårda vägen med att bygga själv. Så har det varit till alla tider, människa är lat av sig.

Som att köpa en bil: (way)förr i tiden fick man bygga motorn själv från scratch och sedan bygga bilen, numera köper man den med AC, lane-assist och gud vet vad.

Det var ganska säkert en större andel bilägare med SAAB modell 92 till 96/Volvo 140/240 som hade ett bättre koll på hur man lagade skiten än det finns nu bland bilägare - och det samma gäller väl med elektroniken.

Och ja, det kan ge problem att köpa kit och hoppas på att det fungerar med att klippa och klistra - men samtidig finns det nog fler med visioner som faktisk försöker att komma till målet än i de "goda gamla dager" där man fick uppfinna axeln, hjulet, lagerna, och allt annat innan man kunde bygga en moppe.

Ja, jag har en stor förakt för Arduino, detta baserar jag på att det är "för" enkelt vilket leder till problem i den andra ända. Samtidig är µC'n en uråldrig långsam typ som jag anser skulle ha gått hädan sedan länge.

Jag kan själv byggt µC-system med en CPU, RAM, EPROM, buffrar, data och adress-bus osv. Det blev en helvetes massa kretsar, ledningar osv. men det fungerade och gav mig ett intimt kännedom om hur µC fungerar.

Och självklart anser jag att det är "den rätta vägen" att gå - men allvarligt talat: det ska ju vara resultatet som gäller!

Om en teknisk inkompetent får en lysande idé och kan förverkliga den medelst Arduino + klippa-klistra är det ju en lysande idé och den fungerar! Det ska man ha respekt för - men mycket ofta stupar det hela på något teknisk på vägen och har man inte ett bra/intimt kännedom om hur systemet fungerar är det ju oftast extremt svårt att hitta lösning eller avhjälpa det.

Så i grunden ska de två saker gå hand i hand: någon får lysande idéer och den som kan får utföra dom. Är det samma person är det fint - men är det två eller fler med olika kompetenser ska det vara lika fint, det viktiga är resultatet.

Men jag tycker fortfarande att mitt sätt är det rätta!!! :wink:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<<Så i grunden ska de två saker gå hand i hand: någon får lysande idéer och den som kan får utföra dom. Är det samma person är det fint - men är det två eller fler med olika kompetenser ska det vara lika fint, det viktiga är resultatet.>>

Det är jag som får de briljanta idéerna och min anställde programmerare får programmera och sedan designar jag hårdvaran.
Varför ska jag måste veta skillnaden på lda och ldb.

Hela den här tråden är lite onödig, vad är det ni stör er på.
Förr byggde man byggsatser och hade elektronik som hobby, dock inte jag då det inte fanns byggsatser som gjorde det jag ville så då fick man börja med en skiss på rutat kollegieblock och läsas ELFA katalogen.

Nu pluggar man ihop olika shields och har elektronik som hobby, dock inte jag då jag vill ha allt på ett kretskort utan en massa sladdar men nu har jag bytt mitt kollegielock mot en massa små lappar med för andra obegripliga streck på

Vi ska inte förringa ihoppluggarna, det är inte alla bergsbestigare som siktar på Mount Evrest, en del tar sig upp på Tavelsjöberget och åker hem på kvällen och kan skryta med att det tagits sig upp vertikalt.

Återväxten kanske det är si och så med, men vi har en ny medlem som verkar lovande och om vi hjälper till på ett bra sätt kanske det blir något, TheKey.

Gör forumet någon sorts "reklam" för sig för att trygga återväxten? Har någon värvat någon ny?

Protte
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Håller med protte.

Känns mest som gamla gubbars gnäll över att de yngre inte gör som de vill eller är vama vid.

Har man hört det förrut? En miljon gånger...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hur man än ser på det är det trist när kunskapsnivån går nedåt.
Skriv svar