Eldriven hastighetsmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Re: Eldriven hastighetsmätare

Inlägg av Retroperra »

Om du har skivbroms går det med lite fix att sätta en magnet i ett av kylhålen i skivan, enkelt och utan större extra vikt på hjulen som påverkar balans vid högre farter. Sen får du hitta en lämplig montering för avläsaren.

Jag har flera dagar nu suttit med fingret på köp-knappen för att konvertera en en äldre hastighetsmätare med steg-motor så att den kan växla mellan att vara hastighetsmätare och varvräknare. Men jag måste tänka lite mer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En magnet i bromsskivan kommer lätt över Curie-temperaturen och tappar därmed sin magnetism.

Men jag förstår att det inte är pulserna som mäter hastigheten som är problemet men visningen.

Jag skulle vilja påstå att en kvalitets DC-motor med PWM styrning och en µC med en PID-reglering kan göra underverk - men det bästa ville vara en BLDC-motor till modellflyg och ett lämpligt drivverk som styrs av en µC. En flat motor från ett 3,5" diskdrev kan göra samma sak.

Med en BLCD-motor rör det sig sedan om att räkna pulser i µC'n och skicka ut styrsignal till motorns drivsteg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Annars kan du ta en liten vanlig DC-motor och hänga på en sådan här. Då kan du enkelt styra varvtalet med en liten uC.
Användarvisningsbild
wiklis

Inlägg av wiklis »

Jo, nåt sånt är nog lösningen.
Beställde en sån här nu:
http://www.ebay.com/itm/112344045982?_t ... EBIDX%3AIT

wiklis
Skriv svar