Började felsöka igår, men så ringde en gammal jobbarkompis, så det blev en grabbkväll och lite race på Nordschleife i lite olika bilar på hans X-box. Var riktigt kul, måååånga årsedan man körde Colin McRae på datorn... Men idag dök jag på det igen...
Kollade inte så noga i paketet igår, men det var ju duktigt misshandlat. Det var till och med så illa att en servomotor har trillat ur på vägen... Lite svinn får man tydligen räkna med...
Började mäta lite på brytare m.m. och de verkade fungera. Men så bytte jag ut mitt gamla kort som satt i drivaren, till ett annat och banne mig, nu blev det liv i maskineriet!!

Men... Är lite problem kvar. Den kommer i självsvängning om den ska komma i position. Går bra med små steg och i Continous mode, då rör den sig helt OK. Men när den ska större steg blir det fel, här är med 1mm steg.

Kolla en bit in i filmen jag gjorde nyss
https://youtu.be/s6tg8l-t9SEHar ett par saker att reda ut nu:
- Väljer jag 1mm och flyttar Z-axeln ett steg, så flyttar den sig 1mm på skalan. Klickar jag 1mm på X-axeln så rör den sig 2mm, så frågan är om det ska vara så... Det kan ju vara orsaken till svängningarna. Men om man svarvar av 1mm på en stång, så blir ju diametern 2mm mindre, så är osäker på hur de räknar. Har inte hittat något uppenbart i manualen ännu.
- Kontrollmäta rörelserna på båda axlarna.
- Parametrarna i maskinen kanske behöver tweakas lite...
Känns som en ganska rejäl seger att ha kommit så här långt ändå