Eldriven hastighetsmätare
Eldriven hastighetsmätare
Efter att ha bytt hjul på min mc så visar det sig att det blir svårt att få dit hastighetsmätardrivningen.
Typ jättesvårt...
Fundera på om det skulle gå att fixa en motor som snurra proportionellt med farten.
Utväxlingen på drivningen är 1:2,5, så ett varv på hjulet (192 cm i omkrets) ger 2,5 varv på wiren till mätaren.
Såklart behöver det vara en enkel lösning som funkar på 12V och som tål lite miljö...
Man skulle såklart kunna montera en GPS hastighetsmätare, finns på Ebay.
Förslag?
wiklis
Typ jättesvårt...
Fundera på om det skulle gå att fixa en motor som snurra proportionellt med farten.
Utväxlingen på drivningen är 1:2,5, så ett varv på hjulet (192 cm i omkrets) ger 2,5 varv på wiren till mätaren.
Såklart behöver det vara en enkel lösning som funkar på 12V och som tål lite miljö...
Man skulle såklart kunna montera en GPS hastighetsmätare, finns på Ebay.
Förslag?
wiklis
Re: Eldriven hastighetsmätare
Jag har också funderat på det där, det borde ju inte vara så svårt egentligen, man behöver ju inte bättre upplösning på hastighetsavkänningen på utgående motor än en puls per varv.
GPS är ju lite dumt då den inte fungerar i tunnlar, och dessutom inte fungerar direkt vid uppstart innan den hittat satelliter.
GPS är ju lite dumt då den inte fungerar i tunnlar, och dessutom inte fungerar direkt vid uppstart innan den hittat satelliter.
Eller en hastighetsmätare som använder en magnet på hjulet eller någon axel (i enklaste formen en cykeldator).
Så har jag på min ena MC för att få en vattentät klocka och extra trippmätare, har limmat en magnet på navet till bromsskivan och sen skruvat dit givaren med en plåtbit.
Man fick köpa en dyrare cykeldator så den klarade 200km/h

sätt givare på annat ställe, dela den med två, in med den till en pll och ha en annan liten elmotor med encoder och mata den ärvärde till pll
eller
annan givare, in till rpm till v omvandlare, sedan en annan motor med feedback och ha en analog feedback på den så kan du skala med pott så det stämmer
eller
annan givare, in till rpm till v omvandlare, sedan en annan motor med feedback och ha en analog feedback på den så kan du skala med pott så det stämmer
Haha många klarar 270 blåsGlenn skrev:Så har jag på min ena MC för att få en vattentät klocka och extra trippmätare, har limmat en magnet på navet till bromsskivan och sen skruvat dit givaren med en plåtbit.
Eller något liknande mon varvräknare till båtmotorn
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&start=30
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&start=30
Har kollat lite mer på det här.
Vill ju helst ha kvar orginalmätaren, men det går bara inte att få dit drivningen till den.
En ide skulle vara att sätta en liten stegmotor att driva hastighetmätarwiren.
Koppla den till nån billig stegmotordrivare som man sen styr med en pickup på framhjulet.
Förmodligen behövs nån sorts pulsdubblering för att få ut tillräckligt med pulser.
Nån sort variabel för att kalibrera in.
Förslag...?
Vill ju helst ha kvar orginalmätaren, men det går bara inte att få dit drivningen till den.
En ide skulle vara att sätta en liten stegmotor att driva hastighetmätarwiren.
Koppla den till nån billig stegmotordrivare som man sen styr med en pickup på framhjulet.
Förmodligen behövs nån sorts pulsdubblering för att få ut tillräckligt med pulser.
Nån sort variabel för att kalibrera in.
Förslag...?
-
fanns fjärrstyrningar med två synkronmotorer där den ena var master och den andra slave
men en encoder som via drivsteg driver en stegmotor bör fungera
kanske till och med annvända en liten stegmotor som encoder och drivsteg dirket på utgående lindningar som driver en större stegmotor, ganska enkelt att prova
men en encoder som via drivsteg driver en stegmotor bör fungera
kanske till och med annvända en liten stegmotor som encoder och drivsteg dirket på utgående lindningar som driver en större stegmotor, ganska enkelt att prova
Båtdoktorn
Där tog dom isär mätaren och satte in en stegmotor.
Iden var ju att driva den befintliga mätaren med en stegmotor vars hastighet regleras av pulser.
Vill slippa öppna mätaren, hopplös att få ihop snyggt
wiklis
Där tog dom isär mätaren och satte in en stegmotor.
Iden var ju att driva den befintliga mätaren med en stegmotor vars hastighet regleras av pulser.
Vill slippa öppna mätaren, hopplös att få ihop snyggt
wiklis
Experimenterade lite i verkstan nu, kopplade ihop en Sainsmart stegmotor drivare med en pulsgenerator.
Det går att få upp motorn i ca 1400 rpm innan den "tappar"
Kopplade en liten DC motor till hastighetmätarwiren, vid 100km/h snurrar den 2300rpm.
Så stegmotor är "out" om det inte finns nån "highspeed" variant.
Så nu är frågan, hur pulsreglerar jag en DC motor?
Det finns väl kretsar för det...?
wiklis
Det går att få upp motorn i ca 1400 rpm innan den "tappar"
Kopplade en liten DC motor till hastighetmätarwiren, vid 100km/h snurrar den 2300rpm.
Så stegmotor är "out" om det inte finns nån "highspeed" variant.
Så nu är frågan, hur pulsreglerar jag en DC motor?
Det finns väl kretsar för det...?
wiklis
Grävde upp den här motorn:
https://ar.aliexpress.com/item/9V-24V-J ... 163.Mpi5Si
Verkade lovande men lyckas inte styra den på frekvens..
https://ar.aliexpress.com/item/9V-24V-J ... 163.Mpi5Si
Verkade lovande men lyckas inte styra den på frekvens..
en bldc motor kan man vartalsstyra exakt lik en stegmotor.
har du uttömt alla idéer om att få dit en driver vid hjulet, kanske något annat fabrikat?
eller att modifiera hjul eller driver?
har du uttömt alla idéer om att få dit en driver vid hjulet, kanske något annat fabrikat?
eller att modifiera hjul eller driver?