2A genom RCA?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

2A genom RCA?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om man törs dra 2A genom RCA?

RCA passar bäst i mina projektburkar även om DIN också skulle funka.

I så fall är följdfrågan, kan man dra 2A genom DIN?

När det gäller min tilltänkta Stereo-RCA kontakt så har den tyvärr utgått men den heter 42-265-10 och har tydligen dessa data https://www.elfa.se/Web/Downloads/he/et ... tion%2Fpdf (16V/0,3A).

Kontaktresistansen verkar vara på knappt 100 mOhm, skulle 0,4W få plasten att smälta, eller vad är problemet?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: 2A genom RCA?

Inlägg av mrfrenzy »

Gäller inte 0.3A för den inbyggda brytaren som finns i vissa kontakter?
Eller jag kanske misstolkar ritningen.

Ta fram några rcakontakter hos en leverantör med parametersök (farnell, digikey etc) och se om dom visar strömmen i listan.

.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej mrfrenzy!

Tack vare ditt tips kollade jag upp en annan RCA-hona nämligen denna: https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... tion%2Fpdf

Där står det 34V/2A!

Mycket bra, nu gäller det bara att få fatt i just den Stereo-RCA med skruvhål (enligt ELFA-artikelnumret ovan) som jag nu bara måste ha.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hittade nu dom här dock för runt 40 spänn styck MEN dom har två skruvhål vilket faktiskt känns bättre.

https://www.aliexpress.com/item/10pcs-S ... 4.8.Vk7QUo

Fast jag ska leta vidare, vill helst köpa från nåt svenskt företag.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för trådstarten. Detta löste ju min fråga! Jag har använt en bunt av dessa som jag köpte av sodjan för att mata bilbanespåren på mer än ett ställe. Så nu vet jag. Jag köpte nog hundra lödkontakter här på forat!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu är jag nere i 17 spänn och det verkar vara för 4st Stereo-RCA, om jag fattar det rätt:

http://www.ebay.com/itm/2pc-Panel-QUAD- ... 0728282846

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Skulle denna hos Electrokit fungera? -> https://www.electrokit.com/dual-phono-connector-for-phat-dac.54768

Inte i lager just nu men får hem den 12:e maj står det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Lasp skrev:Tack för trådstarten. Detta löste ju min fråga! Jag har använt en bunt av dessa som jag köpte av sodjan för att mata bilbanespåren på mer än ett ställe. Så nu vet jag. Jag köpte nog hundra lödkontakter här på forat!
Leker du med bilbana på äldre dar? :)

Vad menar du med lödkontakter?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Magnus_K skrev:Skulle denna hos Electrokit fungera? -> https://www.electrokit.com/dual-phono-connector-for-phat-dac.54768

Inte i lager just nu men får hem den 12:e maj står det.
Tack Magnus_K, det är ju mer eller precis den typen jag har.

Varför går man till Google när man känner till ett antal svenska leverantörer :doh:

MVH/Roger
PS
En liiiten nackdel är endast en skruv för de avses PCB-monteras och om man inte gör det så skapas lätt ett vridmoment när man trycker i RCA-hanen men jag tror det funkar bra ändå, plasten ger nog inte med sig så lätt. Dock var electrokits variant faktiskt lite dyr även om jag mest hade tänkt mig 10st. Jättebra det här, problemet är ju löst och fan vet, kanske jag tom köper dom mha Paygoo för jag behöver ett gäng DIN också och det kan ju tydligen inte ELFA nedlåta sig till att sälja.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Njo, insåg det efter jag hade gjort mitt inlägg att den kontakten är ju lite beroende av att bli kortmonterad + en skruv.

Nu tror jag nästan jag smäller av. Sa du att du ska köpa något mha Paygoo? Jaha, är det inte Roger bakom tangentbordet? :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ja, om jag får för mig det så är det lite av en revolution :D

Annars är det egentligen inga problem med bara en skruv, mest en slags osäkerhet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Det är större än en revolution!
Nej, tror inte på det förrän jag ser det. Men lycka till! :D
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Som svar på frågan så ser det ut slikt!
IMG_20170505_124100.jpg
Och ja, jag sysslar lite med bilbana! Men det finns ett antal här som är mycket bättre, som Erik M, Ecenier och Largasso tex.
Erik M bor ju i din närhet så han kan säkert visa upp roliga saker.

Jag glömde ju kanske att tala om varför jag använder RCA kontakter till bilbana!
Spåren vill ha 12V max 2A så genom att jag har en massa slika kablar så kan jag dels sära matningsenheten från själva spåren, dels föra ut fördelningskablage så att det blir bra kräm över hela banan. Så kan jag skifta om jag vill köra med matningsenhet och handtag från Scalextric eller Carrera. Det är lite trixigare med det digitala. Men det kommer säkert lösningar på det med vad tiden lider.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Mycket intressant, jätteroligt att du delar med dig!

Känner förresten igen den där RCA-honan som jag fick ett gäng av av nån vänlig själ ;)

Apropå det hade jag en tanke att bända isär väggarna hos just dom hylsorna och borra två hål för panelmontage inifrån lådan, ty jag har gett mig tusan på att grejerna ska monteras inifrån.

Det det lite faller på är min redan bevisade dåliga precision vad gäller borrning, annars hade det nog funkat bra.

Bilbana är kul, hade en när jag var runt 10 år som jag trimmade genom att höja spänningen, har faktiskt kvar den lådan där det skulle vara 4st R20-batterier (tror jag storleken heter) men där jag byggde in en helvågsbrygga med farsans dioder och en lyt samt krämade på med vridtrafon från min enkla Märklin tågbana.

Det gick undan så mycket att bilarna flög av banan i kurvorna :D

Faktiskt väldigt roligt och roligt på ett sådant sätt som man aldrig blir för gammal för.

MVH/Roger
PS
Varför ska du blanda in digitala grejer i detta ytterst analoga? :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Din fråga RogerK8 är så enkel att det kräver en särskild tråd för att svara på.
Men de riktigt initierade som Erik M och Ecenier kanske vill skapa en tråd om varför Bilbana skall vara digital och inte analog! Så svaret kommer säkert!
Skriv svar