Gamla elfakataloger...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
olalofberg

Gamla elfakataloger...

Inlägg av olalofberg »

Hej,

Hittade några såna här, gamla minnen.

Fråga: är det nåt att spara eller ska man återvinna?
elfa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Re: Gamla elfakataloger...

Inlägg av säter »

Spara givetvis.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag sparar som referens, har hjälpt mej flera gånger när man behöver data om nåt gammalt ski..bra att ha, och går bet på nätet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Spara givetvis. Det finns alltid gamla elektromekaniska pryttlar som man behöver info om.
Jag har kvar alla som jag kommit i kontakt med, dvs från nr 24...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Håller med om att spara, och håller med om anledningen, att ha som referens för gamla komponenter.

Dessutom så är det väl nära på lite lyteskomik om nu mikroprocessorn 1802 fortfarande fanns i katalogen, "91 lättanvända instruktioner". Jag erkänner att jag har aldrig kodat för 1802 men mitt intryck är att den verkar riktigt riktigt krånglig att koda för :shock: :wink:

Nu finns ju mycket på nätet, men t.ex. "idolbilderna" på pinout på logikkretsar är ofta smidigare att ha uppe än det mesta som finns online.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Spara!
Men med tillägget, man kanske inte behöver varje årtal, men ett antal Elfa-kataloger med 5 års mellanrum är guld värt.
Minns när jag försökte leta information om udda 6-volts logik (innan 74 och TTL serien tog över) helt omöjligt ända tills jag bläddrade i Elfa-katalogen årsmodell 1974 :-)
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Erkänner att jag nyligen slängt flera "nya" Elfakataloger. Med nya menar jag kataloger i det större formatet, som enligt bilden i första inlägget ser ut at ha startat från nummer 39. Nån av de äldre har jag sparat. Kanske ännu har kvar min första katalog från mitten av 70-talet nånstans, men är inte helt säker.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag slängde alla mina utom nummer 33 som kom 84/85. Den fick jag som 10årig kille och öppnade en helt ny värld för mig. Den gjorde mig nog mer till den jag är än min C64...

Kanske var det dumt, men jag har inte saknat dem.
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

Spara!

På ett tidigare jobb var det en mindre intelligent anställd som resonerade så att allting finns ju på nätet och slängde
typ 20st Elfakataloger. Problemet var ju bara att många gamla ritningar vi hade där refererade till Elfa art nummer och
det blev besvärligt att luska fram vilka komponenter som använts en gång i tiden.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Den mindre intelligenta var väl den som refererade till elfa från början? tillverkningsunderlagen verkar ju varit rejält bristfälliga!
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

Japp...på det stället var det ingen ordning alls. På något. Till slut insåg jag att det är bättre att gå arbetslös än att fortsätta där och sa upp mig. Mitt bästa beslut någonsin.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jimjou skrev:allting finns ju på nätet
I dagens läge vore det ju billigt att ha allt på nätet, men nästan alla leverantörer och tillverkare skiter totalt i produkter som är äldre än 10 år. :tumner:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Att ha ELFA artikelnummer är nog inte så korkat som det kan tyckas. Jag anser att det fortfarande är ett bra alternativ men inte som enda information förstås utan mera som ett tips till legotillverkare om det räcker med en generisk komponent och en möjlig leverantör.
Det måste dock sättas in i rätt perspektiv.
För 25 år sedan så VAR ELFA defaktoleverantör till 90% av lågvolyms producenterna (produktägarna). Om man använde sig av ELFA´s artikelnummer så vart produktionen så mycket enklare. Idag är allt annorlunda men det var annat då.
I princip så konstruerade man inte in komponenter som inte fanns att få på ELFA om man planerade för en produktion på 10 till 100 enheter per år och att en legotillverkare skulle bygga det hela. Det var inte alls ovanligt att man desgnade in någon ny kul krets och sedan när det var dags för produktion så hade något stort grobianföretag använt samma krets och bokat upp nästa 20 månaders produktion...
Samt att det var enklare då inga CE krav, inga EMC krav, det räckte att sakerna fungerade (oftast)...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja självklart kan man ha med elfas artikelnummer som referens till tillverkaren...

Men att referera endast till en databas man inte har kontroll över är inte klokt i ett tillverkningsunderlag, men det visar väl hur omogen branschen var då...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dessutom var elfa EXTREMT bra på att ha kvar gamla saker i sortiment, på ett tidigare jobb hade vi beställningslistor för olika "udda" produkter, alltså om kunden beställde en specifik produkt som vi var tvungna att tillverka, så fanns det en lista att faxa till elfa, trots att listan säkert var 10 år gammal så funkade den fortfarande.
Skriv svar