Högeffekts laserdioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det som är skadligt är styrkan på ljuset, även om det är osynligt för ögat.
Resultatet kan bli allt ifrån att man ser en liten prick (ungefär som om man får skräp på linsen) till att man blir mer eller mindre blind. Sedan kan det göra ganska ont också.

Titta på något vitt, t.ex ett papper och flytta blicken över pappret. Inte omöjligt att du ser små "trådar" som följer efter där du tittar. Det är helt naturligt och beror på små (ofarliga) bakterier på näthinnan. Tänk dig att detta vore större och tydligare prickar så får du en bra bild av hur lindriga laser-skador kan se ut.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det som sedan orsakar permanenta skador är värmeeffekten som skapas när laserljuset kommer i kontakt med något material, tex nätinnan. Ju högre effekten är desto mindre tid behövs för att det skall kunna hinna skapas en punkt som kommer upp i en sådan hög temperatur att det förstör vävnaden, permanent. Vita prickar kan man få då syncellerna blir överstimulerade så som tex man kan få om man tex tittar på ljusbågen från en svets under en längre tid. En laser koncentrerar istället allt sitt ljus till ett lite område, vilket gör det desto farligare. Kan nog jämföras på ungeför samma sätt som om man skulle titta på en ljusbåge genom ett förstoringsglas..

Har då lasern en hög effekt och där stålen olyckligt råkar komma rakt in i ögat i en sådan vinkel så att det träffar tex blinda fläcken så kan det mycket väl göra att man blir permanent blind på det ögat om effekten är tillräckligt hög. Blinda fläcken är ju det ställe i ögat som samlar alla signaler från hela näthinnan och bränns den bort så..

JimmyAndersson: Har sett det någon gång och det är rätt intressant att man kan se så små detaljer som bakterier med blotta ögat. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Henry: Bra att du fyllde på med info. Vet att jag missade en hel del. :)

Det här med bakterierna är intressant. Jag trodde mina "trådar" (som de ser ut som) berodde på att jag en gång gick runt hörnet på ett hus och såg en nyårsraket smälla av på knappt 10 meters avstånd. När jag sedan var hos optikern lugnade han mig och berättade detta om bakterier och att ögat ständigt lagar små tillfälliga skador på näthinnan. Dessa lagningar kan man också se, men de försvinner med tiden.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Första gången jag såg och la märke till dom, var nog en 8 år sedan så tänkte att det var ett hårstrå. Men det kändes inget och sen när jag koncentrerade mig lite mer på det så kände jag lite smått igen strukturen från biler på bakterier jag sett någon gång, förmodligen från skolan. Men tänkte samtidigt att det kan det inte vara för det borde man inte kunna se och tänkte inte så mycket mer på det. Men när jag sedan skaffade internet däromkring så läste jag på någon sida av en ren slump att så var fallet.

Ögat har en bra förmåga att laga hornhinnan. Det som tex händer när man får en stor dos UV strålning i ögat, tex långvarig svetsning eller om man går i fjällen en längre tid mitt i sommaren utan solglasögon, är att det kan kännas som om man har grus i ögat. Det är när det av UV strålningen bildats små små sprickor/revor i hornhinnan. Detta läker dock i regel tills nästa dag om det inte varit väldigt intensiv då det kan ta längre tid.
platinum

Inlägg av platinum »

Pappas jobbar kompis som är plåtslagare fick den här skadan, han sa att det kändes som att ständigt ha grus i ögonen. Fast det gick över på ca en vecka för honom.

Låter inge kul det där, man SKA ha svets glasögon på sig när man svetsar 8)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

När man svetsar och inte använder skydd så man får "grus i ögonen" brukar det kallas svetsblink. Undrar om det man får i fjällen inte är snöblindhet. Har råkat ut för båda och ingendera är rolig.

Svetsblinken var såpass att när jag körde hem på kvällen så fick ljuset som reflekterades i reflexstolparna ögonen att tåras så till den grad att jag inte kunde fortsätta köra utan pappa fick ta över.

Svetsblinken gick över på en dag men det sägs att man får det lättare och lättare för var gång så man bör nog använda svetsskydd ändå!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Svetsskydd finns av en anledning, och skall användas. Man kan faktiskt förstöra sin syn av att inte använda det, speciellt sitt mörkerseende.

Man kan få "grus i ögonen" av båda snöblindhet och svetsning utan skydd då det innefattar UV strålning i båda fallen. Men det förekommer också denna "blindhet" av båda pga av det kraftiga ljuset.

Är inte något roligt, käns konstigt. Fick det själv efter att ha hållt på med min UV-laser under några timmar för ett antal år sedan. Även med ögonskydd. Visade sig sedan att dom inte var så bra till den våglängden så det blev ett par vanliga polycarbonat skyddsglasögon istället som fungerade till 100%.
Skriv svar