Väderstation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mistr

Väderstation

Inlägg av mistr »

Hejsan!

Jag har som projektarbete i skolan att göra en väderstation.
Jag ska fixa den tekniska biten medan dem andra programmerar.

Som början hade vi tänkt att först bara ha dem grundläggande funktionerna:

Temperatur (inne och ute)
Barometertryck
Fuktighetssensor

För att sedan om det går eventuellt utöka med någon av dessa:

Vindriktning
Ev. vindhastighet
Ev. ljussensor kan känna av hur mycket ljus det är kanske det går att programmera så den känner av lux
Ev. Regnsensor

All data från dessa sensorer ska sedan komma in i datorn via någon port för att sedan behandlas till information som ska publiceras via Internet på en hemsida. Där hade vi tänkt ha en graf som visar hur temperaturen ändrats under en period och kanske även en webbkamera som lägger ut en ny bild var tionde minut över landskapet och även aktuella värden från sensorerna.

Först skulle jag behöva veta vilket programmeringsspråk som är bäst att programmera med. De som kan programmera använder C/C++ alt. Java. Vi behöver även veta vilken port den ska kopplas till för att vi ska kunna utnyttja datan så enkelt som möjligt.

Jag skulle behöva lite hjälp med sensorerna och schema.
Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Mikael
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Mitt förslag är att ni lär er lite om pic enchipsdatorer, de kan man göra allt med, finns massa sensorer man kan koppla till dom, sen kan man få dom att skicka den infon till en vanlig dator, seriellt tillexempel. Googla lite efter
microship pic och kolla i microprocessor delen av detta forum.

Jag använder pic till massa saker.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Kolla lite efter AVR.. är ett annat "märke" på mikrodatorer.

Finns en hel del info på wikin.
Vilken nivå skall detta ligga på? Gymnasiet?
pern

Inlägg av pern »

Vill man göra det enkelt för sig så kan man ju använda t.ex. Vellemans USB I/O kort.

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7760000

Enkelt att komma åt direkt från C - C++
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Håller med ovan om att en mikroprocessor är rätt väg att gå, sen använder man uarten för att skicka data seriellt till datorn.
Om man inte har tid att ta fram mikroprocessorstyrningen så är pern's förslag bra tror jag.
ob1

Inlägg av ob1 »

Varför inte bara använda 1-wire prylar och köra rakt in i datan via seriell porten?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Rekommenderar MadModder's sajt för smidig inkoppling av temperatursensor (DS18S20) direkt till COM-porten.
mistr

Väderstation

Inlägg av mistr »

Tack för alla svar!

Detta är ett gymnasieprojekt på 100 poäng.
Jag är inte så säker på hur färdigbyggt kortet får vara, annars skulle jag ha valt vellemans projekt :).

Om det bara är att löda fast på porten så vet jag inte om jag får tillräckligt mycket att göra i projektet, eftersom det ska vara ett rätt stort projekt som ska ta lite tid att göra.

Vet någon av er kanske vad som gäller?
mistr

Inlägg av mistr »

Nu har vi bestämt oss för att använda serieporten eller parallellporten och programmera i C/C++ eller i java till hemsidan. Det skulle som ovan sagt vara en temperatursensor inne och en ute. Sen skulle det vara en sensor för lufttrycket och en sensor för luftfuktigheten i vårt projekt. Budgeten ligger på 300-500 kr.

Vad ska jag välja/beställa för sensorer?
Skriv svar