strömförsörjning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonssonj

strömförsörjning

Inlägg av jonssonj »

En annan sak som jag undrar är om man behöver ytterligare komponenter mellan DC ingången på kortet och t.ex. processorn. Om transformatorn levererar 5V och den är inkopplad på DC ingången. Är denna ström tillräckligt stabil för att kunna kopplas direkt in i AVR processorn?

Om man har en skjutströmställare som stänger av och på kortet, behöver man något mellan denna strömställare och processorn då?

MVH
Jörgen Jönsson
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är det en stabiliserad 5V så skall det räcka med avkopplingskondingar på kortet för att strömmen skall vara OK.

Använder processorn intern reset måste tillslaget uppfyla vissa krav. En skrapig brytare kan göra att de inte uppfylls och i så fall ehöver Du en extern resetkrets som garanterar att reset hålls kvar tills att spänningen är stabil.
jonssonj

Inlägg av jonssonj »

Hej!

Tack för ditt svar Marta. Jag är totalt rudis på det här området :) och behöver lite mer info.

Vad är avkopplingskondningar? Vad innebär en intern reset? processorn har en pinne (pinne 9) som reset signal. Hur vet jag om spänningen jag får från transformatorn är en stabiliserad 5V eller ej?

Processorn som jag använder är en AVR - Atmega16.

Som sagt jag är total nybörjare på det här området så jag hoppas ni står ut med mina frågor... :)

MVH
Jörgen Jönsson
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Avkopplingskondensatorer är placerade mellan GND och matningsspänningen. Du bör ha dels en elektrolyt på t.ex. 10uF någonstans där spänningen kommer in och sedan 50 eller 100nF keramiska på varje krets. De både ger en bra spänningsmatning med låg impedans till kretsarna och tar hand om störningar som alstras i dessa.

Finns det någon kondensator kopplad till resetpinnen? Om inte så använder den intern reset. Läs i databladet vilka krav som ställs på spänningen för att denna skall fungera. Där står också hur Du skall göra om Din spänningsmatningn inte uppfyller dessa krav. Sjutströmbrytare har vanligtvis inga tydliga lägen och ar dåliga egenskaper när det gäller distinkta till- och frånslag.

Om transformatorn är stabiliserad eller inte står på den. Gör det inte det så mät spänningen såväl obelastad som med full belastning. Håller den sig på 5V +/- 5% så är den stabiliserad och OK att använda. Vad är det för någonting det Du kallar transformator? Är det en klump som Du sätter i vägguttaget?
jonssonj

Inlägg av jonssonj »

Hej!

Tack för ditt snabba svar. :)

Ja, det jag kallar för transformator är en klump :) som sitter i vägguttaget, den är inställbar mellan 1,5V - 12V. Det är den här:

http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... 0&dept_id=

Ska se här om jag förstår dig rätt. Jag sätter alltså en 10uF där spänningen kommer in från väguttaget, och sedan en 100uF innan spänningen går in i en krets?

Ska jag ha en 100uF innan alla komponenter såsom processor, temperaturgivare och lysdioder? Vad innebär "100uF keramiska"? Räcker det inte med att man kopplar en 10uF och en 100uF i serie från spänningsingången och sedan kopplar vidare till alla sina komponenter därifrån?

MVH
Jörgen Jönsson
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Oj vad virrigt, nu hänger jag inte riktigt med.

Du skall under inga omständigheter koppla något som helst på 230V-sidan av adaptern. Jag kanske missförstod Dig men detta är så viktigt att det inte finns plats för felgrepp.

Du skall ha 10uF på inkommande DC, det räcker med en på ett så litet projekt.

På varje IC skall det sitta 50 eller 100 nanofarad, inte mikro, intill kretsen mellan GND och Vcc/Vdd eller vad de nu kallar pinnen där strömmen går in.

Du skall inte ha kondingar på varje koomponent.

Alla nämnda kondensatorer skall sitta parallellt med +5V, det skall givetvis inte finnas kondesatorer i serie med spänningsmatningen.

Aggregatet på bilden är troligen stabiliserat så det det räcker, akta bara så inte någon av omkopplarna står fel. Kretsarna går sönder absolut omedelbarrt om de får en överspänning eller fel polaritet.
jonssonj

Inlägg av jonssonj »

Hej Marta!

Nä, jag hade inte tänkt koppla in något på 230V sidan... :) så långt har jag fattat... :)

Pinnen där strömmen går in kallas för Vcc i båda kretsarna som jag använder. Jag har en processor krets, AVR-Atmega16 och en max232A seriell drivkrets.

Jag skrev nog fel när jag skrev 100uF, jag menade naturligtvis 100nF. Denna ska alltså kopplas in mellan jord och Vcc på processorkretsen? Blir det inte någon form av kortslutning då?

Skulle du kunna rita en schematisk bild hur det ska se ut, alltid enklare att se det på en bild?

MVH
Jörgen Jönsson
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är helt rätt uppfattat hur kondingarna skall sitta. En kondensator släpper inte igenom liström, så den kommer inte att kortsluta spänningsmatningen. Däremot kortsluter den störningar som finns överlagrade på likspännigen och det är just detsom är meningen med avkopplingskondensatorer.

Det är inte mcket till schema, bara en kondensator mellan GND och Vcc helt enkelt.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Du kan kika lite på detta schema annars, jag är inte lika säker på att denna "transformator" ger stabiliserad spänning. http://www.avrbeginners.net/m8_board/power.html

Du bör iaf mäta vad du får ut innan du börjar. Ett alterntiv är att köpa en färdig stabilisator av "Sodjan" på Tradera.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Utspänningen bör definitivt mätas innan, det kan ju vara en som bara kopplar om lindningar på en trafo. Om det är en sådan jag tror så har den en enkel stabilisator med en zener och en transistor och en omkopplare som växlar zenerdioder. Den jag sett hade en annan tillverkarstämpel.
jonssonj

Inlägg av jonssonj »

Hej igen!

Jag vill tacka för er hjälp med mina frågor... :)

Dock så har jag en undran till, går det bra att använda en 220nF kondensator som avkondningskondensator, istället för 100nF?

MVH
Jörgen Jönsson
jonssonj

Inlägg av jonssonj »

Är det någon som vet om det går bra med en 220nF kondensator istället för 100nF kondensator, för att avkonda kretsar?

MVH
Jörgen Jönsson
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det går oftast precis lika bra.
Skriv svar