Finns det intresse för klocktävling?
Re: Finns det intresse för klocktävling?
Finns det någon eller flera sponsorer? Plus hedrande inskription i forumets vandringspokal för dylika tävlingar?
Alla bidrag i ett inlägg riskerar att bli ett långt inlägg, om det blir skapligt deltagande. Kanske bättre med ett bidrag per inlägg och sedan ett inlägg med en "abstract" (gjord av deltagaren, enligt överenskommen mall för maximal längd, företrädesvis i "textform" utan figurer?) för varje bidrag tillsammans med länk till inlägget med full beskrivning.
Kanske onödigt att försöka stänga tävlingstråden för diskussion. Första sidan/inlägget är alltid lätt att hitta.
ps. jag har inte röstat ännu
Kanske onödigt att försöka stänga tävlingstråden för diskussion. Första sidan/inlägget är alltid lätt att hitta.
ps. jag har inte röstat ännu
Finns det något "forumtekniskt" problem med ett långt inlägg? Jag vill samla bidragen för att underlätta för alla, inte minst inför framröstning av vinnare. Alternativt läggs de in för sig men länkas till från huvudinlägget. Anledningen till att jag inte vill att man publicerar själv är att det ska bli lite ordning och reda och att bidragen fryses efter inlämning.
Jag vill inte låsa tråden för diskussion men vill undvika att den drar iväg eller saboteras. Så undrar man om regler eller vill bolla någon idé så är det klart att man får diskutera detta men knappast att man tar upp hur mycket man ogillar upplägget, Apples produkter eller annat som är irrelevant för tävlingen.
Jag vill inte låsa tråden för diskussion men vill undvika att den drar iväg eller saboteras. Så undrar man om regler eller vill bolla någon idé så är det klart att man får diskutera detta men knappast att man tar upp hur mycket man ogillar upplägget, Apples produkter eller annat som är irrelevant för tävlingen.
- FormerMazda
Det här ju klockrent!
Detta forum behöver lite glädje och projekttrådar igen, så den här tävlingen är ju perfekt!
Tyvärr kommer jag inte kunna delta än, mitt hobbyrum är inte byggt utan står i lådor i förrådet ännu..
Men jag hoppas det blir en tävling!
Gör den med öppen inlämning, resultatet ska väl självklart vara en fungerande produkt? Annars kan man ju bara drömma ihop saker på ett papper.
Prispengar? Är man inte här för att det är ens intresse? Jag själv skulle vara klart nöjd med att få en enda röst på mitt bidrag om jag varit med. Att vinna vore mer än nog som "pris".

Detta forum behöver lite glädje och projekttrådar igen, så den här tävlingen är ju perfekt!
Tyvärr kommer jag inte kunna delta än, mitt hobbyrum är inte byggt utan står i lådor i förrådet ännu..

Men jag hoppas det blir en tävling!

Gör den med öppen inlämning, resultatet ska väl självklart vara en fungerande produkt? Annars kan man ju bara drömma ihop saker på ett papper.
Prispengar? Är man inte här för att det är ens intresse? Jag själv skulle vara klart nöjd med att få en enda röst på mitt bidrag om jag varit med. Att vinna vore mer än nog som "pris".
Det är ju just en pappersprodukt han vill ha. Då du kan vara med. Annars kan ju de som vill ha en elektroniktävling starta en egen tävling. Jag är mer sugen på en sådan.
Pappersprodukt är lite överdrivet. En idé med en beskriven teknisk lösning som gör det troligt att det kommer att fungera, då har man löst de viktigaste tekniska utmaningarna. Det kan vara kul att prova hur det faller ut. Rimligen borde man kunna få in fler bidrag om man inte behöver brottas med kompletta implementationen. Jag gillar att man tänker igenom vad man ska göra, innan man gör det.
- FormerMazda
Jaha. Men då tyckte inte jag att det var nån kul tävling längre. 
Eller ja, inte lika rolig iallafall.
Men oavsett, hoppas ändå den blir av. Tycker som sagt vi behöver detta här på EF.

Eller ja, inte lika rolig iallafall.
Men oavsett, hoppas ändå den blir av. Tycker som sagt vi behöver detta här på EF.

Vi kan ha fler tävlingar. Man har inte roligare än vad man gör sig. Kanske kan man komma med fler intressanta idéer och lösningar just för att man faktiskt inte har tid eller kunskaper just nu för att bli klar med färdig produkt, inklusive väntan på alla beställda komponenter etc.
Något som jag tycker är viktigt (angående den exakta formen) är att tävlingsdokumentationen bör vara tillgänglig "för evigt", om man tittar på den "förra" tävlingen (nu menar jag den elfa sponsrade där man kunde få ut ett startkit och med en maxsumma man fick bygga för) så är hela dokumentationen av dessa byggen borta vad jag vet ? ..väldigt tråkigt, är inte ens säker på att jag har kvar min egen dokumentation jag gjorde till mitt tävlingsbidrag, men jag hoppas det.
Om du vill starta en tävling, varför sponsrar du inte själv med något? Behöver inte vara pengar. Låt deltagarna konstruera varsin IoT-pryl, hårdvaran och den inbyggda mjukvaran, du erbjuder dig att göra iPhone appen för styrning och UI och släpper den fri eller så säljer ni den tillsammans?hanpa skrev:Finns det någon eller flera sponsorer?
Jag tycker det verkar finnas ganska många som kan göra antingen app-delen eller hårdvarudelen (inklusive inbyggd mjukvara) men få som klarar ax till limpa.
Ett fiktivt projekt blir mer som en skoluppgift eller ett uppdragsprojekt, något du gör för att du måste eller för att det är OK betalt, inte för att du är jätteintresserad. För mig skulle det ta åtminstone en heldag enbart att sätta ihop enbart dokumentationen kring ett tävlingsbidrag om den skall vara någorlunda vettigt strukturerad, snyggt utformad och rättstavad. Det blir väldigt låg timpeng ens om man vinner.
Lite avgränsningar kan du ha t.ex. att IoT-"prylen" skall användas i hemmet och får kosta max 1000:- i komponenter men alltför uppstyrda tävlingskrav tror jag blir för tråkigt för frivilligt deltagande tyvärr.
Detta lär inte vara något större problem.Glenn skrev:Något som jag tycker är viktigt (angående den exakta formen) är att tävlingsdokumentationen bör vara tillgänglig "för evigt", om man tittar på den "förra" tävlingen (nu menar jag den elfa sponsrade där man kunde få ut ett startkit och med en maxsumma man fick bygga för) så är hela dokumentationen av dessa byggen borta vad jag vet ? ..väldigt tråkigt, är inte ens säker på att jag har kvar min egen dokumentation jag gjorde till mitt tävlingsbidrag, men jag hoppas det.
Alltså det där med sponsring var en öppen fråga. En krydda. Inget måste.swesysmgr skrev:Om du vill starta en tävling, varför sponsrar du inte själv med något? Behöver inte vara pengar. Låt deltagarna konstruera varsin IoT-pryl, hårdvaran och den inbyggda mjukvaran, du erbjuder dig att göra iPhone appen för styrning och UI och släpper den fri eller så säljer ni den tillsammans?hanpa skrev:Finns det någon eller flera sponsorer?
Jag tycker det verkar finnas ganska många som kan göra antingen app-delen eller hårdvarudelen (inklusive inbyggd mjukvara) men få som klarar ax till limpa.
Ett fiktivt projekt blir mer som en skoluppgift eller ett uppdragsprojekt, något du gör för att du måste eller för att det är OK betalt, inte för att du är jätteintresserad. För mig skulle det ta åtminstone en heldag enbart att sätta ihop enbart dokumentationen kring ett tävlingsbidrag om den skall vara någorlunda vettigt strukturerad, snyggt utformad och rättstavad. Det blir väldigt låg timpeng ens om man vinner.
Lite avgränsningar kan du ha t.ex. att IoT-"prylen" skall användas i hemmet och får kosta max 1000:- i komponenter men alltför uppstyrda tävlingskrav tror jag blir för tråkigt för frivilligt deltagande tyvärr.
Vad gäller tid. Först grunnar man väl i bakgrunden på någon eller flera idéer. Att sedan göra en designskiss kanske tar ett par timmar, men man lägger själv ribban. Men att driva det ända i botten till en färdig produkt kan ju dra iväg til minst 10-100 ggr längre tid. Då kan bara ett fåtal delta. Jag tycker att det är intressant att prova konceptet.
Det är bra att det kommer upp alternativa idéer om tävlingsupplägg. Starta gärna sådana parallellt! Jag vill prova min variant för att se hur det faller ut. Det passar inte alla perfekt men några medlemmar kanske vill prova? Jag tycker i alla fall att det är spännande att se vad som kan komma in. 10 personer har hittills sagt sig vara någorlunda intresserade och det är lovande!
Apropå "pappersprodukt" så var det väl så även med Lasps tävling med timerstyrt lås. Där var uppgiften och formerna för tävlingen lite väl luddiga så min tanke var att vara tydligare med ramarna så att de som tävlar kan fokusera på tävlingsuppgiften.
Jag har inget emot en "pappersprodukt" så länge den är väl beskriven och genomförbar för en normal hobbybyggare. Och jag tror nog de flesta här faktiskt kan avgöra om ett beskrivet projekt i stora drag är genomförbara eller inte.
Själv hinner jag dock inte ens med mina egna ideer så...
Själv hinner jag dock inte ens med mina egna ideer så...