Förlänga räckvidd på korhållsradio med kretskortsantenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ccab19

Förlänga räckvidd på korhållsradio med kretskortsantenn

Inlägg av Ccab19 »

Jag har ett fjärrrelä (Ontech 9015) som ska ha en räckvidd på 30m. Apparaten innehåller en korthållsradio Frekvens 2,4 GHz, Uteffekt 1 mW.
Jag ligger absolut på gränsen av räckvidden då enheterna tappar kontakten ibland och skulle därmed behöva förbättra räcklvidden något för att kommunikationen ska bli stabil.
Min spontana tanke är att ansluta en SMA-kontakt på kretskortet och ansluta en extern antenn för att förbättra antennens funktion.
Nu är jag ingen expert på området så jag skulle vilja ha lite hjälp med hur jag gör!
Vad jag kan förstå är slingan, som man kan se längst upp på första bilden, antennen.
Tänkte först bryta slingan och ansluta antennen direkt i mellan dessa stift, men insåg snabbt att det bara är en stor chansning :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Förlänga räckvidd på korhållsradio med kretskortsantenn

Inlägg av SM7CZR »

Har du provat med att vrida lite, eller flytta på enheterna?
Polarisationen på antennerna (vertikal eller horisontal) kan spela in, dvs. sändare /mottagare skall monteras lika.
Senast redigerad av SM7CZR 17 april 2017, 15:43:04, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om du lödar eller ändrar i antennen är det risk att du ändrar impedans och antennlängd och du riskerar att få mycket sämre räckvidd än vad du har nu. En extern antenn är inte alltid bättre, men om du har kretskortet inbyggt i en metall-låda så kanske en extern antenn skulle hjälpa. Den dipol-antenn du har på kretskortet bör helst vara vänd med "långsidan" mot mottagaren. Räckvidden bör vara längre då, men det är många konstiga saker som spelar in vid dessa frekvenser så inget är säkert.

Bild

Bild

Communication Systems/Antennas
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Antennmatningen ser för symmetrisk ut för att jag skulle gå och försöka löda in nån koaxialkabel för yttre antenn.

Men som övriga sagt se till att vända och vrida enheten rätt. Räcker inte det, så kan du försöka montera direktorer och/eller reflektor utanför enheten.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kanske fungerar med en pinne med reflektorer, en yagi.
Så tänker jag bygga ut min vikta dipol till 2m-bandet.

https://www.ab9il.net/wlan-projects/wifi6.html
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

När jag behövde ha WiFi i ett annat hus 100 meter bort så använde jag en parabol och satte wiFi-antennen i mitten. Fungerade ganska bra (jämfört med inte alls utan parabol)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är du medveten om att 9015 supportar mest nät ?

Har du ström någonstans mitt mellan dessa enheter så ska det gå att sätta en 9015 till imellan som så kommer forwarda din svaga signal!!

Edit: chipet de använt är ett cc2500 med enklast möjliga antennkoppling, kolla appnot/Databladet vad du behöver för matchningskomponenter för att få till en bra 50ohms utgång ...
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

CC2500 har en lite knepigt balanserad utgång, klass E. Den är jobbig att få till optimerad impedans för bästa Tx uteffekt, mottagningen är lite enklare.
Det finns särskild balun specifikt anpassad för CC2500 och 50 Ohm.
Det är små saker och transmissionsledare mellan balun och krets måste hållas ytterst kort.
Vad jag kan se på bilden är det en halvågs viken dipol vilket är bättre antenn än vanligt på denna typ av apparat.
Dess naturliga impedans på kretskort ligger typiskt på drygt 200 Ohm och förmodar att nuvarande transmissionsledare optimerar impedansen mot CC2500, vars optimal last-impedans typiskt är ca 35 Ohm. Pga dess design är även impedansen på dess övertoner viktiga att anpassa på rätt sätt för optimal uteffekt på grundfrekvensen.
Det är ingen lätt uppgift att försöka förbättra designen ens om man har verktyg för att mäta impedanser.

Istället för att försöka skapa extern antenn, med det jobb det drar med sej kan det vara enklare att lägga till en LNA, CC2591, mellan nuvarande radio och antenn.

Om sändningen inte är en väsentlig del i protokollet, för att ge önskad räckvidd finns annat alternativ, mha extern antenn samt extern LNA. Från LNA med 50 Ohms utgång kan sedan dras en koaxialkabel in i strömbrytaren där koaxalkabeln avslutas med en ovikt dipol tejpad några mm från nuvarande dipol. Det är en relativt enkel och oförstörande modifiering, om det inte blir bra så har man inget fördärvat.

Om protokollet kan hantera repeater så är det förmodligen enklaste lösningen.
Skriv svar