Fläkt går konstant

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hc77

Fläkt går konstant

Inlägg av hc77 »

Hej på er,

Jag lyckades ha av ett av stiftena till matningen till fläkten på min Biomatic 20+ pelletspanna i samband med att jag hade ur brännarskruven. När jag nu provar att koppla ihop det så går fläkten konstant på mycket långsamma varv så fort pannan sätts på, även om den är inställd på eldrift. Detta gör att spolen m.m blir jättevarm. Varför går fläkten konstant? Sitter felet fläkten med tillhörande spole m.m eller har det med styrningen att göra?

Dum som jag var så lödde jag fast stiftkontakten när den gick av, därav att plasten är bränd. Insåg försent att stiftet inte satt fast monterat utan gick att pilla loss och byta. Det var det jag nu skulle göra men när jag provar med ett nytt stift så går som sagt fläkten på långsamma varv konstant. Provkör jag fläkten via menyn så funkar den på högre varv osv. Innan när det bara var lött så funkade det som det skulle dvs fläkten stannade helt. Har kollat så inga andra kablar är skadade och ligger emot.

Kan köpa ny fläkt, har ändå gått sedan 2006 och cirka 80 ton men det är frågan om det hjälper?

Ytterliggare bilder på fläkten går att se här:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 7&start=15

Någon som har förslag på lösning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Fläkt går konstant

Inlägg av breflabb »

Hur många anslutningar finns det på på själva fläkten(spolen).
Den går säkert på 230V. Det låter nästan som att den kärvar i lagren?
Känn på för hand på vingen hur trögt det går.PASSA FINGRARNA BARA.Eller lossa på
kablarna till fläkten.
hc77

Inlägg av hc77 »

Finns tre anslutningar inklusive jord så 230v borde det vara.

Om den nu skulle vara så att den går trögt, varför går den då konstant även när den inte skall gå alls? Fläkten går långsamt så fort jag ansluter den kontakt jag bytt. Provkör jag sedan fläkten via menyn så ökar den i fart som den skall och minskar när jag sänker men den stannar aldrig helt utan går som sagt konstant i långsam fart med överhettad spole som följd.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Kan du ta en närbild på den kontakten.Kan det vara så att en av det stift som du fixade dit
har kommit så pass nära jordningen och att det har blivit så pass högohmit så
det leder lite ström.Något knas måste det ha blivit
hc77

Inlägg av hc77 »

Jord och den andra kontakten ligger inte nära varandra som du kan se på bilden i första inlägget. Jord är kontakten uppe till vänster och den andra som jag bytt är den kontakten till höger som ej är inkopplad på bilden. Frågan är dock om själva kontakten på spolen blivit skadad på något vis när jag brände den vid lödningen? Förstår inte riktigt hur den är uppbyggd. Ser bara ut som ett plasthölje som man sticker in stiftkontakten i. Måste ju finnas någon form av kontaktytor inne i plastkontakten på spolen. Ser bara att det går en jättetunn tråd till kontakten från spolen.

jag var själv inne på att det blivit något jordfel men kunde kan inte hitta var i så fall. Det är kanske troligt att själva kontakten ( den brända delen på bilden) blivit skadad på något vis. Frågan är i så fall om det går att lösa på något vis?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Den brända kontakten mår nog inte så bra.Det ända man kan göra är att ta en vass
kniv och karva i plasten tills du kommer till tråden från spolen och löda dit en tråd
och sedan sätta på en socker bit. När du kommer till spoltråden så skall lacken skrapas bort
ordentligt (den är ganska hård)för att kunna löda på den.
Skriv svar