Behöver man vara elektriker?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Taledur

Behöver man vara elektriker?

Inlägg av Taledur »

Hej!

Jag är ny på detta forum och har en fråga som troligtvis kommer att låta lite dum för de flesta här. Men jag tänkte köpa in ett flertal led lysrör <länk borttagen> till mitt garage. Nu är jag väldigt osäker på hur det kan påverka min försäkring? Jag har inte någon erfarenhet av el och undrar om jag verkligen behöver ta hjälp av en behörig elektriker? Lysrören ska vara enkla att byta enligt kundtjänst men det är alltså inte detta som är problemet utan försäkringen i sig. Någon här som vet hur lagar och regler lyder?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Behöver man vara elektriker?

Inlägg av mrfrenzy »

Hej och välkommen. Jag tog bort länken till företaget ifråga.

För att byta en glödlampa eller lysrör behöver man inte vara elektriker. Det räcker att följa tillverkarens instruktioner och veta hur man ska göra.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du får beskriva det närmare - du är första postare,ett inlägg - så vi vill höra allt :D - vi är livrädda för spammare som har ett inlägg med en fråga nämligen eller svammel :tumupp:
Helmasur

Inlägg av Helmasur »

Själv skulle jag inte vara rädd för att fråga försäkringsbolaget.

.
Elman

Inlägg av Elman »

Byta ljuskälla=dvs.det som lyser och inte kräver en skruvmejsel kan lekman göra med normal kunskap(släcka lyset under tiden lämpligen ,veta åt vilket man lossar en lampa)

Byta armatur= det som håller i ljuskällan=kräver mejsel till kablar =elektriker! sen kan lekmannen montera ljuskälla och ev.skyddsglas. (gamla kablar ex. röd,svart,vit kan ha olika funktion i olika rum i samma hus därav elektriker)

Retofit=gammal armatur byta till ny ljuskälla av lågenergi/led led typ= så ändrar man i en befintliga installations förhållanden ex, byta en glödlampa mot lysrörs variant=kan öka startströmmar på installationer och billiga ljusreläet eller en dimmer brinner upp redan vid mindre antal. ofta kina prylar i kombination..

/P
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

Enligt elsäkerhetsverket får man byta armatur själv i bostadsutrymmen utan att vara elektriker, bara man har rätt kunskaper.
Men garage räknas väl då inte till bostadsutrymmen.
Castor

Inlägg av Castor »

TS skriver: Jag har inte någon erfarenhet av el.
Då har man förmodligen inte rätt kunskaper, bättre att betala någon som gör rätt än att göra fel som kan ställa till med skador på person eller egendom.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

hanpa skrev:Enligt elsäkerhetsverket får man byta armatur själv i bostadsutrymmen utan att vara elektriker, bara man har rätt kunskaper.
Men garage räknas väl då inte till bostadsutrymmen.

http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... lv-med-el/
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Varför är länken borttagen i TS första ... aaaah..
Försöker TS skapa sig gratis reklam på ett högst tattigt vis?

Som moteld: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... 000038322/
Där finns det lite text som säger att armaturen kan behöva byggas om. Och det är väl det generella svaret på den frågan. Annars är detta rör lika enkelt att byta som vilket LED-rör som helst. Billigt dessutom, och tillgängligt. Jag ger den fem påskägg av fem möjliga.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nu drar du väl förhastade slutsatser? Det kan väl ändå inte vara smygreklam. På EF?
Så länge trådskaparen är genuint intresserad av sin fråga och är med i diskussionen så är det legit.
Annat hade det varit om han lämnat tråden efter bara ett inlägg, då hade man kunnat ana oråd.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Cred till MrFrenzy som identifierade avsikten så snabbt.
TS fick ju sitt svar!
Skriv svar