Köra en bilstereo i källaren med batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Köra en bilstereo i källaren med batteri

Inlägg av danei »

Ett bilbatteri kan utan vidare lämna några hundra amper, därav behovet av säkring. Men för normalt användande behövs inte mycket. Radioapparater med småbatterier funkar ju trots allt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

DanMicke skrev:Har laddare för bilbatteri så tanken var att det skulle lösa sig i längden men har haft funderingar på att skaffa en nätadapter som den du tipsar om. Antar att gul/röd och svart i så fall går till adapterns plus/minus så kopplingen är väl enkel nog och fördelen är att jag kan bygga ihop en låda och flytta enklare än om bilbatteriet ska med.

Det gnager dock någon invändning jag fick en gång, faktiskt i samband med att jag ville återanvända en ännu äldre bilstereo på motsvarande sätt. Minns inte vad det var som kunde vara negativt med adapterlösning men kanske du antyder något i ditt inlägg då du reserverar dig för "enorma krav på ljudnivån".

Läser samtidigt av dig som att man trots allt kan köra på höga volymer så frågan är var en eventuell gräns går i sammanhanget. En adapter är alltså lite "klenare" i att leverera för mycket output eller hur ska jag tolka det?

Är öppen för olika lösningar. Och kopplingen är så enkel som jag nämnt om jag har en apapter?
En laddare för bilbatteriet är ju ett måste om du ska använda ett batteri. Men batteriladdare finns i en massa olika skepnader. Har du en laddare som inte går ner i underhållsladdning kan du få gasutveckling om du laddar länge. Inte så bra om du inte har nog luftombyte. Om du sedan kokar batteriet så är inte det heller så bra. Så rätt laddare till rätt batteri är ett måste.

Av den anledningen kan en "nätadapter" (nätaggregat) vara ett bättre alternativ. Men att bara köpa ett nätaggregat på vinst och förlust kan ju också bli en dålig affär. Man måste veta hur stor ström stereon behöver så att man inte köper en för liten. Drar du på lite och nätdelen inte kan lämna den toppström som behövs så låter det inte bra.

Ett för stort nätagg drar större tomgångsström. Slår du av nätagget så tappar bilstereon minnen informationen, du ska knappa in kod etc.. Batteriet har ju spänning hela tiden om du laddar det, i vrje fall.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tänk på att startbatterier till bilar inte har många urladdninscykler - kan vara så få som 50.
Konstant underhållladdning kan nog greja biffen o få batteriet att hålla nått år om du inte hårdkör.
13.6V konstant från nån några 100mA större vårta/aggregat - hårdkör du kan du ha ett 14.2V läge också men där skal den inte ligga i veckor när det är oreglerat utan du slår över till 13.6V när batteriet börjar o gasa
opampen

Inlägg av opampen »

Om du är ovan så använd inte batteriet! Som tidigare har sagts finns det stora risker med ett bilbatteri! Vid kortslitning kan det leverera över 300 Amp. Vilket leder till brand i dina kablar! Använd ett nätagg. istället som kan leverera ca. 5 Amp.

En gång för längesedan råkade jag lägga ett sågblad till en bågfil mellan + och - på ett 12V. batteri med ström på 60Ah och hela sågbladet började glöda! Ett bilbatteri är en lågspänningsanläggning men en högströmsanläggning och det gäller även i detta fall att veta vad man gör och ha förståelse för konsekvenser av slarv och oförstånd!
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Om jag hade varit du hade jag skaffat en adapter. Varningarna här ovan för bilbatteri är motiverade. Men du bör ha en adapter som kan leverera ett par tre ampere vid 12 volt. Men den ska INTE vara av typen switchad! De ger väldigt mycket högfrekvensstörningar som letar sig in i ljudet! Har du någon uppfattning om hur många watt stereon är på? Det är ju det som styr hur mycket ström du behöver.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Ja det finns energi i ett bilbatteri. Tillräckligt för att lyfta en bil +100m.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kabeln från batteriets pluspol till första säkringen bör vara så kort att den inte kan nå till batteriets minuspol.

Allra bäst är att ha säkring på båda polerna och ha riktigt kort kabel mellan pol och säkring, men det är överkurs.

Se till att ha något skydd över polerna så att inte något metallföremål kan kortsluta.

Jag har sett en skiftnyckel som nån först tappat över polerna på ett batteri och sedan utan att tänka ordentligt försökte ta bort. Skiftnyckeln hade en nittogradersböj där den blivit smält och böjdes när nån försökte ta bort den, och så blev det besök på akuten för brännskador på finger/fingrar. Det var ändå en förhållandevis lindring utgång, i absolut värsta fall kan ett batteri explodera om det kortsluts även om det är ovanligt.

Jag hade nog istället plockat nätagget ur en dator som är på väg mot skroten. 12V från ett dator-nätagg håller bättre kvalitet än 12V i en bil, så därför tål stereon att köras på ett dator-nätagg utan problem.
DanMicke

Inlägg av DanMicke »

Pedalosaurus skrev:Om jag hade varit du hade jag skaffat en adapter. Varningarna här ovan för bilbatteri är motiverade. Men du bör ha en adapter som kan leverera ett par tre ampere vid 12 volt. Men den ska INTE vara av typen switchad! De ger väldigt mycket högfrekvensstörningar som letar sig in i ljudet! Har du någon uppfattning om hur många watt stereon är på? Det är ju det som styr hur mycket ström du behöver.
Hej igen. Lite annat att pyssla med sedan sist men efter ha granskat alla era insiktsfulla inlägg är jag klar över att mitt beslut blir att fixa en passande adapter. Varför inte bygga in allt i en låda så kan jag dra ut det i trädgården utan ett bilbatteri som extra vikt. Och förstås det ni säger om nackdelarna i övrigt.

Så för att nu välja rätt adapter behöver jag lite mer input. Bifogar de specar som kan ha relevans OCH undrar vad en "switchad" adapter är? Snabbkoll av Kjell&Co visar att att ALLA de som finns i nuvarande soritment är "switchade".

Förutom det så kanske ni kan bedöma hur många ampere adaptern bör leverera för min radio.

Tack fär all hjälp so far....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mia: Vad skulle kunna orsaka en explosion?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Blyaccar kan explodera under laddning när det bildas knallgas ovanför vätskeytan och förbindningar mellan cellerna brinner av och orsakar gnisbildning - om dom ligger ovan vätskeytan.

Dock är väl explosionen inte nån jättehistoria men batteritoppen fläks upp med syrastänk som det allvarliga problemet....

Dom smarta som ofta hanterar truckbatterier programerar laddaren så att den har fördröjning på nån minut innan laddaren kör igång så ingen är där , väldigt sällsynt men syrastänk är inte bra...
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Med tanke på de specarna så blir det inte lätt att hitta en adapter. Den ska kunna leverera 10A vid full utstyrning och då tror jag inte att det går att hitta en adapterlösning. Jag skulle nog hellre försökt hitta en lämplig stereo istället för att mecka med den du har.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

10 A vid 12/13.8 V är inga som helst problem. SM6XUN säljer fina kragg som passar perfekt bara man ordnar kapsling.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att knallas kan smälla vit laddning är jag med på. Men en kortslutning genererar inte knallgas.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ja det stämmer dock kan man ju tänka sig att det finns knallgas ovanför vätskeytan på ett nyladdat batteri och sen lägger man en skiftnyckel ovan för polerna.

Det blir ju tusensiffrigt ampertal och då kan ju bygglingar mellan celler eller polanslutningar ovan vätske ytan bränna av o poff - varpå man sedan går omkring med vit käpp o ärrard som ett krokodilskinn resten av livet.

Dock säkrar man ju alltid av direkt på batteripolen när man använder batterier som han tänkt så risken får väl anses som minimal
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I en laddad bilackumulator är det en stor mängd kemisk energi. Om ackumulatorn kortsluts ger det upphov till mycket stora strömmar som kan värma upp vilken kortslutning som helst - men samtidig väskan som finns inuti.

Då vätskan till stor del består av vatten kan den lätt börja koka, även pga. effektförlusten i blyplåtarna i cellernas konstruktion.

Man kan ju se det som två motstånd + en strömkälla. Ena motståndet är det externa som kortsluter, det andra motståndet är det inre motstånd, (elektrolyten, kopplingar, blyplåtar).

Vid en kortslutning sker en effektdelning och det inre motstånd kan mycket väl vara det högsta vilket ger att största delen av värmen utvecklas där.
Skriv svar