Och så lite bilel då...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner

Och så lite bilel då...

Inlägg av daspunner »

Bild

Vad ni ser ovan är lite exempel på två utav alla kontakters gummitutor/skydd i motorrummet på Alfa Romeo V6:an jag håller på med just nu. Dessa är i jämförelse med många jag hittat i bra skick. Skulle bli mäkta förvånad om jag hittade en enda som är hel, så jag söker efter nya. Hade varit gott o kunna byta dem. I stort verkar det enbart vara två storlekar jag behöver. Nån som kan peka mej i rätt riktning. Vet att jag sett sånna nånstans på nätet för många år men det var då! Tar gärna emot schyssta tips på alternativ på lösningar. Men ett som är säkert är ju att de inte är där skoj för skull iaf! Vill gärna få dit nån form av motsvarighet, allra helst likvärdiga.
E Kafeman

Re: Och så lite bilel då...

Inlägg av E Kafeman »

Gummihylsor finns att få tag på, problemet är hur du ska få dit dom utan att demontera kontaktdonet.
För det behöver du en tång: http://www.hilltop-products.co.uk/cable ... nders.html
Den är dyr men behändig om du ska kunna kränga över tajta gummikragar utan att spräcka dom. Samma ställe säljer även glidmedel vilket också kan behövas för att inte spräcka kragarna.
Någorlunda billigt om du kan klara dej med denna typ av hylsor.
Två förslag på lite dyrare universalkragar: 1 2. Leta reda på något som stämmer med storleken på just dina kontakdon.
Använd vulktejp för att bygga stödkragar om det blir mindre tajt passning.
Hylsorna kan behöva kokas (+100 +150C) tillsammans med glidmedel för att få dessa på plats utan att de ska spricka. Använd tången för att expandera kragarna medans de är varma och släpp tången först när kragen är på plats över kontakten. Tången kan vändas på bägge håll beroende på vilken ände som är mest besvärlig eller tajt.
Ibland har tidigare gummihylsa varit böjd för avlastning eller undvikande av heta ytor. Ett sätt att skapa sådan böj är att ta mig-svets-tråd och dubbelvika några ggr innan man formar den efter önskad böj och wirar in den tillsammans med kablaget mha vulktejp. Se till så att änden av mig-tråden inte kan skava sänder något.
Halvgenomskinlig neopren-gummislang av den typ som används inom sjukvården är oerhört töjbar utan att brista, så den kan träs över stora kontakter. Vet inget om hur beständigt den är mot bensin men är billig metervara på Ebay.
Har använt sådan slang istället för gummikragar på motorer som behövt extrem vattentålighet under tävlingsförhållanden. Från tändspole till fördelare vidare till tändstift har sådan slang heltäckt hela systemet, utan att använda andra gummi-kragar.
Rotorhusets fot tätades med krage från en neoprenhandske. Gick dränka motorn i rena leran flera timmar i sträck utan fukt-problem.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

behändig om du ska kunna kränga över tajta gummikragar
Virgin bender som vi kallade detta verktyget i installations gänget= ett mycket användbart verktyg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och på svenska är det väl mödomstång.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Ni vet väl vad tången också används till? Rena motsatsen.
Efter det får inte får får.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

E Kafeman: eller getter. Morsan hade getter och tighta gummiband...
Get smakar gott - kanin likaså.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag tycker att vulktejp (bra kvalitet) funkar alldeles utmärkt.
Använder själv på min båtmotor och båten.Håller mycket bättre än originalet .
daspunner

Inlägg av daspunner »

E Kafeman skrev:Gummihylsor finns att få tag på, problemet är hur du ska få dit dom utan att demontera kontaktdonet.
För det behöver du en tång: http://www.hilltop-products.co.uk/cable ... nders.html
Den är dyr men behändig om du ska kunna kränga över tajta gummikragar utan att spräcka dom. Samma ställe säljer även glidmedel vilket också kan behövas för att inte spräcka kragarna.
Någorlunda billigt om du kan klara dej med denna typ av hylsor.
Två förslag på lite dyrare universalkragar: 1 2. Leta reda på något som stämmer med storleken på just dina kontakdon.
Använd vulktejp för att bygga stödkragar om det blir mindre tajt passning.
Hylsorna kan behöva kokas (+100 +150C) tillsammans med glidmedel för att få dessa på plats utan att de ska spricka. Använd tången för att expandera kragarna medans de är varma och släpp tången först när kragen är på plats över kontakten. Tången kan vändas på bägge håll beroende på vilken ände som är mest besvärlig eller tajt.
Ibland har tidigare gummihylsa varit böjd för avlastning eller undvikande av heta ytor. Ett sätt att skapa sådan böj är att ta mig-svets-tråd och dubbelvika några ggr innan man formar den efter önskad böj och wirar in den tillsammans med kablaget mha vulktejp. Se till så att änden av mig-tråden inte kan skava sänder något.
Halvgenomskinlig neopren-gummislang av den typ som används inom sjukvården är oerhört töjbar utan att brista, så den kan träs över stora kontakter. Vet inget om hur beständigt den är mot bensin men är billig metervara på Ebay.
Har använt sådan slang istället för gummikragar på motorer som behövt extrem vattentålighet under tävlingsförhållanden. Från tändspole till fördelare vidare till tändstift har sådan slang heltäckt hela systemet, utan att använda andra gummi-kragar.
Rotorhusets fot tätades med krage från en neoprenhandske. Gick dränka motorn i rena leran flera timmar i sträck utan fukt-problem.

Jag visste det! Jävla bäst det här forumet! Oavsett om man anser ditt förslag dyrt så kolla på den här länken:

http://www.streetpower.se/index.php?con ... it_search=

Höll på o baxna när jag inser att det styckpris på prylarna och det är ju som sagt inte en kontakt jag skall byta på. Fet bonus är ju även att man inte behöver ha ur kablarna ur kontakterna innan de träs! Det hade jag ju räknat med!

E Kafeman, berätta mer! Vad tävlade du i för motorsport?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Nja det var mer så att jag plockade ihop lite tävlings-motorer till andra, främst för rally och båt.
Experimenterade mycket med egna teknik-lösningar, främst för att förbättra körbarheten på lägre motorvarv, utan att begränsa toppeffekten. Att ha en motor som svarar även på låga varv kan rädda kris-situationer om man t.ex. råkat få i fel växel in i en kurva.
Det lilla jag tävlade var i rally klass special, grupp A-förare, mest för att testa mina egna prylar.
Special, för de som inte vet, var en tävlings-klass där man fick modifiera motorer rätt fritt, så länge man inte ändrade antal och volym på cylindrarna eller ändrade insprutnings-system.
Alfa GTV6 2.5 med 3 stående Weber, hade helt klart ett av rally-skogens bättre välljud som kändes igen på långt håll, drog jämnt på alla varvtal, men det var nog ingen motor jag ville meka med. Gissar att din bil är av lite färskare datum.
daspunner

Inlägg av daspunner »

Det är faktiskt inte så mycket nyare än GTV6:an. Bara generationen efter. En Spider från -98. Och den är inte jättesvår o meka med. Bara annorlunda än vad jag är van vid.
Skriv svar