Gummihylsor finns att få tag på, problemet är hur du ska få dit dom utan att demontera kontaktdonet.
För det behöver du en tång:
http://www.hilltop-products.co.uk/cable ... nders.html
Den är dyr men behändig om du ska kunna kränga över tajta gummikragar utan att spräcka dom. Samma ställe säljer även glidmedel vilket också kan behövas för att inte spräcka kragarna.
Någorlunda billigt om du kan klara dej med
denna typ av hylsor.
Två förslag på lite dyrare universalkragar:
1 2. Leta reda på något som stämmer med storleken på just dina kontakdon.
Använd vulktejp för att bygga stödkragar om det blir mindre tajt passning.
Hylsorna kan behöva kokas (+100 +150C) tillsammans med glidmedel för att få dessa på plats utan att de ska spricka. Använd tången för att expandera kragarna medans de är varma och släpp tången först när kragen är på plats över kontakten. Tången kan vändas på bägge håll beroende på vilken ände som är mest besvärlig eller tajt.
Ibland har tidigare gummihylsa varit böjd för avlastning eller undvikande av heta ytor. Ett sätt att skapa sådan böj är att ta mig-svets-tråd och dubbelvika några ggr innan man formar den efter önskad böj och wirar in den tillsammans med kablaget mha vulktejp. Se till så att änden av mig-tråden inte kan skava sänder något.
Halvgenomskinlig neopren-gummislang av den typ som används inom sjukvården är oerhört töjbar utan att brista, så den kan träs över stora kontakter. Vet inget om hur beständigt den är mot bensin men är billig metervara på Ebay.
Har använt sådan slang istället för gummikragar på motorer som behövt extrem vattentålighet under tävlingsförhållanden. Från tändspole till fördelare vidare till tändstift har sådan slang heltäckt hela systemet, utan att använda andra gummi-kragar.
Rotorhusets fot tätades med krage från en neoprenhandske. Gick dränka motorn i rena leran flera timmar i sträck utan fukt-problem.