Har 2st "standardservon" från Parallax.
Funderar lite på pulstiden för dessa. I den här pdf-filen (från Robotshop/Parallax) står inget om hur lång pulsen ska vara för att vrida axeln till en viss position. Däremot finns några exempel för BasicStamp som tyvärr inte ger mig någon ledtråd. På Parallax sajt finns inte heller någon mer info. Har letat efter ett datablad eller liknande, men alla länkar jag hittat har varit till samma pdf-fil som ovan.
Använder dessa servon pulslängder på 1.25ms för 0° och 1.75ms för 180° (med 20ms mellan varje puls) ?
Om man modifierar servot så att det kan gå ett helt varv, hur blir pulserna då? 2.25ms för 360° ?
Servo - pulstid?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har fått för mig att det skiljer en hel del mellan tillverkare och individuella servon. Ofta kanske tiderna befinner sig i det intervall som Icecap skrev, men det brukar finnas marginal åt något håll oftast, återigen enligt min egen erfarenhet.
Vad gäller modifikation så brukar den väl oftast gå ut på att man kopplar bort potten från utgående axel och pillar bort stoppet på densamma. När man sen pulsar kortare än jämviktsläget (där potten hamnar när den kopplas bort) så snurrar den åt ena hållet, och vice versa, utan nån som helst återkoppling vad gäller läge. Vill man ha 360 graders med återkoppling får man växla upp utgående axel (med kass[are] precision som följd), vill man ha exemelvis 270 så kan man byta pot.
Rätta mig om jag har fel.
Vad gäller modifikation så brukar den väl oftast gå ut på att man kopplar bort potten från utgående axel och pillar bort stoppet på densamma. När man sen pulsar kortare än jämviktsläget (där potten hamnar när den kopplas bort) så snurrar den åt ena hållet, och vice versa, utan nån som helst återkoppling vad gäller läge. Vill man ha 360 graders med återkoppling får man växla upp utgående axel (med kass[are] precision som följd), vill man ha exemelvis 270 så kan man byta pot.
Rätta mig om jag har fel.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tack för hjälpen Icecap och Mupp!
Då verkar det som att det bästa är att testa med olika tider kring de Icecap skrev. Kanske med en liten PIC-krets som visar aktuella tiden på en display eller något annat trevligt.
edit: Eller förresten, Icecap gav så konkret och bra info att det kanske rent av *är* rätt tider för dessa servon. Hm, måste prova.

Då verkar det som att det bästa är att testa med olika tider kring de Icecap skrev. Kanske med en liten PIC-krets som visar aktuella tiden på en display eller något annat trevligt.
edit: Eller förresten, Icecap gav så konkret och bra info att det kanske rent av *är* rätt tider för dessa servon. Hm, måste prova.