krets till underhållsladdning med solceller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Loial

krets till underhållsladdning med solceller

Inlägg av Loial »

Vår bil har sedan vi köpte den dragits med några intermittenta småfel, framförallt diverse givare som inte riktigt verkar trivas. Framförallt när batterispänningen börjar sjunka till runt 12.2-12.3 volt (utan motorn igång). Problemen beror troligtvis på lite halvtrött batteri som dippar lite för mycket emellanåt. Vi stoppar i batteriladdaren emellanåt och då fungerar det bra men det brukar glömmas bort lite för ofta (läs=min sambo kör oftast den här bilen) Och köpa nytt batteri varje halvår börjar bli dyrt...

Hur som helst, jag har några solceller (3 celler @ 150*150 mm) liggande så jag tänkte helt enkelt göra en underhållsladdare att ha framför solskyddet, behöver(skall) inte ge mer än 0.5-1A (0.01-0.02C ish) och 13.5V.

Problemet jag har är omvandlingen från solcellerna till en stabiliserad spänning/ström. Min första tanke var att använda en boost-converter från 1-1.5 till 13.5 Volt, men solceller har ju en lite knepig IV-kurva. Jag misstänker att systemet kommer att bli instabilt vid "mitt i mellan" solintensitet, dvs convertern slås på -> spänningen sjunker -> convertern stänger av -> osv.

Jag skulle behöva en MPP-tracker men i miniatyrformat... finns det kretsar för detta? hur gör dessa bärbara solpaneler med 12V-laddning som finns att köpa?
Lägga till en schmittrigger på converterns enable så att den inte slås på förrän det finns gott om ström tillgängligt?

Jag har ideer men behöver hjälp att bolla känner jag...
rolex42

Re: krets till underhållsladdning med solceller

Inlägg av rolex42 »

Med så små solpaneler (celler) finns ingen risk att du överbelastar batteriet. Det enda du behöver i det fallet är en diod för att skydda solpanelerna.
Men du kommer sannolikt att upptäcka att du behöver större paneler.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Får du verkligen ut 7W på 0,0675m² solcell? Nåväl, jag antar att du har räknat på det...

Jag anser att du griper an det hela fel! Om du har bytt batteri och det dör så snabbt är det något problem med laddningen.
Det är det första jag hade kollat på.

Spänning över ackumulatorn när fordonet är stoppat samt när motorn kör ger mycket information.
Även en mätning mellan generatorns utgång och ackumulator+ kan ge värdefull information, som en mätning mellan chassi och ackumulator-.

Om laddningen är OK är det kvar en av två saker:
Något drar mer ström än det kan laddas på under körningen. Detta kan ske om man eldar på alla el-värme i säten och fönster och bara köra kortare turer. Då kan man välja mellan att ändra ovanan eller att montera en större generator. Jag valde det siste i sin tid.

Det kan även vara en avledning som drar för mycket ström när bilen är avstängd. Detta ska kollas noga då det i slutändan kan - vid dåliga omständigheter - utveckla sig till en fara, beroende på vad som är fel.

Solcell-"lösningen" ger även minimalt med energi och då speciellt när det verkligen behövs (vintern).
Loial

Inlägg av Loial »

Om solcellerna: Det är tre stycken lösa solceller (alltså enbart kisel, ingen inkapsling än. Monokristallina.) med ca 150*150 mm aktiv yta. Har antagit en total verkningsgrad om cirka 10% inkluderat förluster genom fönsterrutan (har typ halvpanoramatak), ger cirka 7W. Självklart vid maximal solinstrålning vilket väl inträffar typ en junidag om året här i Sverige men ändå.. Jag ska mäta i helgen och återkomma... :D

Dessa tre celler ger ju sedan enbart cirka 1.5 volt vilket inte riktigt räcker till... Måste boostas och jag har kört fast lite på HUR jag ska konstruera den här kretsen.

Om bilen/batteriet: Det primära här är inte bilen eller batteriet. Utan hur jag löser frågan om att boosta 1.5V till 12-14V. Bilen eller batteriet dör inte, har aldrig gjort. Det är ett par givare som larmar om matningsspänningsfel (avgastemperaturgivare och nivågivare bakvagn) och det problemet försvinner med lite högre batterispänning (över 12.4V typiskt) (laddat eller nytt batteri). Det känns snarare som ett konstruktionsfel/programmeringsfel eller ett fel i någon ECU än ett "riktigt" fel. Både verkstad och "expertis" rycker på axlarna och säger att vi ska leva med det, typ... Jag ska gräva vidare i det i sommar om jag har tid.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en liten step up och en backdiod så har du 13.80v som mest

finns för tior på ebay
Skriv svar