Sänka hastigheten på sticksåg
Sänka hastigheten på sticksåg
Hej, jag höll på med ett litet problem som jag trodde att jag lyckats lösa men det hade jag inte.
En lite invecklad historia kort: Jag försöker kopiera ett redskap som används för muskelavslappning/massage. Redskapet är konstruerat i USA och utgörs egentligen av en mycket lätt modifierad sticksåg , se här: https://www.vibeforhealth.com/products/ ... stimulator
En liten box kopplas mellan vägguttaget och maskinen och då kan hastigheter som är väldigt låga åstadkommas (270 slag per minut) Jag köpte en likadan sticksåg, dock EU-anpassad, gjorde de enklare modifikationerna, satte en dimmer mellan väggen och maskinen. Det verkade till en början fungera, sågen gick att köra långsammare, men nu efter att ha mätt så går den fortfarande dubbelt så fort som den ska, vrider jag ner volten lägre än ca 180 så hackar maskinen och stannar.
Jag undrar om detta kan bero på att den europeiska modellen har andra specifikationer än den amerikanska, eller har jag som totalt elektronik okunnig missat något annat viktigt i sammanhanget ?
Frågan är om jag ska ge upp och försöka hitta en maskin som har variabel hastighet från en långsammare utgångspunkt än makitaapparaten.
tacksam för hjälp
En lite invecklad historia kort: Jag försöker kopiera ett redskap som används för muskelavslappning/massage. Redskapet är konstruerat i USA och utgörs egentligen av en mycket lätt modifierad sticksåg , se här: https://www.vibeforhealth.com/products/ ... stimulator
En liten box kopplas mellan vägguttaget och maskinen och då kan hastigheter som är väldigt låga åstadkommas (270 slag per minut) Jag köpte en likadan sticksåg, dock EU-anpassad, gjorde de enklare modifikationerna, satte en dimmer mellan väggen och maskinen. Det verkade till en början fungera, sågen gick att köra långsammare, men nu efter att ha mätt så går den fortfarande dubbelt så fort som den ska, vrider jag ner volten lägre än ca 180 så hackar maskinen och stannar.
Jag undrar om detta kan bero på att den europeiska modellen har andra specifikationer än den amerikanska, eller har jag som totalt elektronik okunnig missat något annat viktigt i sammanhanget ?
Frågan är om jag ska ge upp och försöka hitta en maskin som har variabel hastighet från en långsammare utgångspunkt än makitaapparaten.
tacksam för hjälp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sänka hastigheten på sticksåg
du har en elektronisk dimmer i maskinen med, plocka bort den så är sannolikheten för att det skall funka mycket bättre
Okey, tack för tipset. Dimmern är då den del som hjulet för hastighetsregleringen är kopplad till ? Då kommer maskinen gå för fullt om den får 230 v ?
japp, det sitter ihop med hastighetshjulet och den kommer gå för fullt om du inte har en extern dimmer eller liknande
en tanke, borde det inte bli samma resultat av att ha maskinens inställning på max och sedan försöka styra med dimmern ? den går att köra på mycket lägre volt då, går långsammare men saknar moment/styrka så när den får lite motstånd så sackar den in för mycket istället.
om du ska hålla varvtalet finns det speciella kopplingar som känner av hur motorn belastas och håller varvtalet hyggligt
finns i någon tråd här på forumet, ordna en sådan
om det funkar med originalet på max?, kan göra det, om den har en sak som kopplar förbi elektroniken på max, vet inte om den har det, man får kolla och prova
finns i någon tråd här på forumet, ordna en sådan
om det funkar med originalet på max?, kan göra det, om den har en sak som kopplar förbi elektroniken på max, vet inte om den har det, man får kolla och prova
Varför startar du ytterligare en tråd om samma sak?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=85887
Okey, verkar som att den klarar att hålla hastigheten trots belastning/motstånd oavsett inställning på maskinen utan extern dimmer. Jag testar att plocka bort den i maskinen
Den tråden var inne på ett spår som jag testat och det har sedan gått en tid tills dess att jag nu behöver börja om från början där frågeställningen är lite annorlunda, den föregående tråden har varit "död" ett tag. Samtidigt, det är i grunden samma problem som kvarstår och som jag söker lösa, därför är tråden om samma sak som du påpekar.säter skrev:Varför startar du ytterligare en tråd om samma sak?
Jag vet inte om det är godtagbart, om det är fel så är det fel och inte bra.
Så här ser den lilla luringen ut, det jag inte tänkt på innan är att den har ett klick när man vrider på max "6", det här klicket uppfattar jag som att den kopplar förbi hela dimmern,
frågan är om det finns något jag kan göra med denna integrerade dimmergrej för att den ska ta ner hastigheten mer.
frågan är om det finns något jag kan göra med denna integrerade dimmergrej för att den ska ta ner hastigheten mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.