Direktiv och regler, egen elektronikprodukt
Hej,
Jag sitter och funderar på att ta fram en produkt, huvuddelen i form av mjukvara för vanliga servrar.
Men, för vissa noder kommer det att krävas någon form av en väldigt liten och nätt
dator med kommunikation mot WiFi och mobilnät och möjlighet att koppla på sensorer.
Tänker mig att driva den här med ett yttre nätaggregat, alternativt POE
Främst företagsbruk, men om priset landar rätt så kan säkert privatpersoner också vara intresserade.
Jag tror det kommer att ta ett bra tag att få ut den här produkten på marknaden, så
det kommer att bli väldigt små volymer det första året, kanske 20-40 enheter.
(kanske mest rättvist att kalla det prototyper till en början)
Min tanke är att försöka köpa det här så färdigt som möjligt till en början, dvs. innan man
vet om konceptet bär.
Exempelvis genom att bygga på en Beaglebone, addera lämplig cape och sedan
stoppa in den i en låda av bra kvalitet.
Sen kan man väl på sikt tänka sig specialkonstruerad hårdvara, men för enkelhetens skull
vill jag börja med rätt så färdiga produkter och istället koncenterar mig på mjukvaran.
Men, kan man tänka så ?
Även om byggblocken kanske har olika certifikat och köps av exempelvis Farnell så blir
väl det ihopmonterade resultatet en helt ny produkt som måste provas i labb för hundratusentals kronor ?
Eller kan man likt Kjell & Co erbjuda kit som kunden själv monterar ihop ?
Kanske om jag personligen sätter ihop prylen på plats hos kund (jo, det kan bli aktuellt att man köper systemet inklusive driftssättning) ?
Alltså, jag är ju mot inte provning och uppmätning, men jag vill ju komma igång också och få testa konceptet, i en väldigt blygsam skala.
Mvh
Johan
Jag sitter och funderar på att ta fram en produkt, huvuddelen i form av mjukvara för vanliga servrar.
Men, för vissa noder kommer det att krävas någon form av en väldigt liten och nätt
dator med kommunikation mot WiFi och mobilnät och möjlighet att koppla på sensorer.
Tänker mig att driva den här med ett yttre nätaggregat, alternativt POE
Främst företagsbruk, men om priset landar rätt så kan säkert privatpersoner också vara intresserade.
Jag tror det kommer att ta ett bra tag att få ut den här produkten på marknaden, så
det kommer att bli väldigt små volymer det första året, kanske 20-40 enheter.
(kanske mest rättvist att kalla det prototyper till en början)
Min tanke är att försöka köpa det här så färdigt som möjligt till en början, dvs. innan man
vet om konceptet bär.
Exempelvis genom att bygga på en Beaglebone, addera lämplig cape och sedan
stoppa in den i en låda av bra kvalitet.
Sen kan man väl på sikt tänka sig specialkonstruerad hårdvara, men för enkelhetens skull
vill jag börja med rätt så färdiga produkter och istället koncenterar mig på mjukvaran.
Men, kan man tänka så ?
Även om byggblocken kanske har olika certifikat och köps av exempelvis Farnell så blir
väl det ihopmonterade resultatet en helt ny produkt som måste provas i labb för hundratusentals kronor ?
Eller kan man likt Kjell & Co erbjuda kit som kunden själv monterar ihop ?
Kanske om jag personligen sätter ihop prylen på plats hos kund (jo, det kan bli aktuellt att man köper systemet inklusive driftssättning) ?
Alltså, jag är ju mot inte provning och uppmätning, men jag vill ju komma igång också och få testa konceptet, i en väldigt blygsam skala.
Mvh
Johan
Re: Direktiv och regler, egen elektronikprodukt
Din beskrivning är lite vag, och vad är den egentliga frågan?
Jag förstår att du vill hålla idén lite hemlig.
Är det en pryl som du kan koppla till datorn och sedan skicka/mottaga data till datorn?
Behöver det vara en dator reserverad för den här prylen?
Du kan alltid lika på Raspberry pi om du behöver en billig dator som är ganska strömsnål.
Jag förstår att du vill hålla idén lite hemlig.
Är det en pryl som du kan koppla till datorn och sedan skicka/mottaga data till datorn?
Behöver det vara en dator reserverad för den här prylen?
Du kan alltid lika på Raspberry pi om du behöver en billig dator som är ganska strömsnål.
Ja, kanske det är luddigt, men vad lösningen ska utföra spelar egentligen inte roll.
Vad jag däremot behöver veta är om jag kan exempelvis ta en raspberry, komplettera
den med en lämplig shield, fylla den med min mjukvara, stoppa ned den i en snygg låda och sedan sälja den som
en komplett produkt.
Dvs. utan att behöva lägga hundratusentals kronor på olika typer av tester på den sammansatta produkten.
Eller går det här bara att sälja som byggsats likt exempelvis Kjell & Co ?
Vad jag däremot behöver veta är om jag kan exempelvis ta en raspberry, komplettera
den med en lämplig shield, fylla den med min mjukvara, stoppa ned den i en snygg låda och sedan sälja den som
en komplett produkt.
Dvs. utan att behöva lägga hundratusentals kronor på olika typer av tester på den sammansatta produkten.
Eller går det här bara att sälja som byggsats likt exempelvis Kjell & Co ?
Byggsats och företag rimmar nog inte helt lätt ihop...
Så fort du tar en RPI + en shield så måste du köra om minst EMC mätningen, räcket tyvärr inte att delarna är CE märkta.
Vad är det för indata som du ska ha till noderna? Inte så du kan byta mjukvara i någon TP-link/d-link/netgear + något slags usb tillbehör...
EMC lär inte behöva göras om för att kunden ska kunna koppla ihop en dator/router med ett USB tillbehör....
Så fort du tar en RPI + en shield så måste du köra om minst EMC mätningen, räcket tyvärr inte att delarna är CE märkta.
Vad är det för indata som du ska ha till noderna? Inte så du kan byta mjukvara i någon TP-link/d-link/netgear + något slags usb tillbehör...
EMC lär inte behöva göras om för att kunden ska kunna koppla ihop en dator/router med ett USB tillbehör....
-
Om du bygger av färdiga moduler så är ju varje modul testad och godkänd redan. Tex så är ju ett nätagg CE märkt och EMC testat. Om det nu är sådana tester du tänker på.
Egna kretskort mm. måste väl störningtestas om jag inte fattat det fel.
Jag byggde 20 prototyper häromåret. Innehållande ett slutet nätagg, eget bakplan med ett gäng mikrokontrollers och ett gäng instickskort. Samt tillhörande mjukvara.
Jag struntade i alla regler och bara sålde på som prototyper. Tror inte jag bröt någon lag. Jag hittade inga alternativ. Det var väl i så fall att sälja hela idén till någon tillverkare. Men ingen var speciellt intresserad och jag ville gärna ha kontroll över designen själv.
Så jag säger: Kör så det ryker.

Egna kretskort mm. måste väl störningtestas om jag inte fattat det fel.
Jag byggde 20 prototyper häromåret. Innehållande ett slutet nätagg, eget bakplan med ett gäng mikrokontrollers och ett gäng instickskort. Samt tillhörande mjukvara.
Jag struntade i alla regler och bara sålde på som prototyper. Tror inte jag bröt någon lag. Jag hittade inga alternativ. Det var väl i så fall att sälja hela idén till någon tillverkare. Men ingen var speciellt intresserad och jag ville gärna ha kontroll över designen själv.

Jo, jag har faktiskt funderat på idén med en router också, de har ju ofta hyfsad processor, Wifi och ofta 4G failover.Micke_s skrev:Byggsats och företag rimmar nog inte helt lätt ihop...
Men, jag gillar det inte riktigt, förmodligen skulle det innebära att jag troligtvis måste ta fram olika typer av donglar + att själva
USB-gränssnittet ser jag som en helt egen felkälla.
Sen ser ju de allra flesta routrar ut som något en treåring med livlig fantasi ritat ihop, det är ju i sig störande.
Ja, det kan ju vara där man hamnar bara för att kunna köra igång.gunnerfeldt skrev:Jag struntade i alla regler och bara sålde på som prototyper. Tror inte jag bröt någon lag. Jag hittade inga alternativ. Det var väl i så fall att sälja hela idén till någon tillverkare. Men ingen var speciellt intresserad och jag ville gärna ha kontroll över designen själv.
Men, det känns väl då som att man måste göra det lite hemligt ?
Dvs. marknadsföring mha. djungeltrumma ?
Jag vill nog kunna ha en hemsida och kanske en webshop
där man presenterar produkten.
-
Närå. Jag pumpade ut info, hemsida och åkte på mässor.
Allt under 1000 enheter hamnar under radarn skulle jag tro.
Allt under 1000 enheter hamnar under radarn skulle jag tro.
-
Det mest pressande tycker jag är kunder och support. Jag försöker gå ut stenhårt med att det är beta och prototyper. Men det är ett himla gnäll och krav på features och elände.
Så jag har gett upp nu ändå
Drygt 300 000kr fattigare.
Men det var sköj att prova på att utveckla en produkt. Så nu vet jag hur man gör det.
Så jag har gett upp nu ändå

Drygt 300 000kr fattigare.
Men det var sköj att prova på att utveckla en produkt. Så nu vet jag hur man gör det.
Senast redigerad av gunnerfeldt 3 april 2017, 23:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Reglerna är så att om man styckar ihop fler byggstenar ska helheten CE-märkas vilket ofta betyder att man bör få företagit EMC-mätning osv.
Om de ingående enheter är CE-märkta eller inte är utan betydelse.
Om de ingående enheter är CE-märkta eller inte är utan betydelse.
-
Ok. Du ser hur mycket jag vet .. nada .. men det gick ju bra ändå.
Dock att notera, det finns inga krav på normala produkter att de skall testas, enbart att de skall uppfylla kraven, hur man sen bevisar det, är upp till en själv.
Vissa undantag finns, flyg, medicin, militär o.dyl.
Vissa undantag finns, flyg, medicin, militär o.dyl.
-
Det finns inget absolut testkrav inom flyg, men det är i princip alltid lättare att testa än att övertyga om att det inte behövs. Men enligt reglerna kan man visa att man lever upp till kraven på vilket sätt man vill.
Ja, jag kanske oroar mig i onödan.
Det kan ju vara så att jag hittar en CE-märkt produkt med
rätt I/O och programmerbarhet också.
(har inte letat alls än på allvar)
Jag får tacka för alla svar
Det kan ju vara så att jag hittar en CE-märkt produkt med
rätt I/O och programmerbarhet också.
(har inte letat alls än på allvar)
Jag får tacka för alla svar