Skarva 380 v kabel
-
Skarva 380 v kabel
Lite elarbeten här hemma bl.a. Skarvades en fast installerad kabel 380 volt ( fem ledare) till husets panna . Då ny elcentral har sats in i källaren så fattades ca 1 meter på den gamla kabelen . Elektrikern skarvade kabelen i en vanlig 10 x10 vit koplingsdosa och jag tror att det är vanliga stora klassiska sockerbitar han har skarvat med .jag tycker att det känns lite klent men har ingen aning. Ledarna tror jag är 6 kvm mm ? Vad säger ni . Ska jag kritisera inkopplingen . ge mig något på fötterna och komma med . Tack
Re: Skarva 380 v kabel
Det som möjligen kan bli tokigt är väl om sockerbiten inte är gjord för strömmen.
Annars tycker jag inte det är något som är fel utifrån texten.
Annars tycker jag inte det är något som är fel utifrån texten.
nu är jag ingen certifierad elektriker...
men sockerbitar är helt ok, med tanke på att det sitter sådana i godkända kopplingsdosor,
och är det en certifierad elektriker kan man utgå ifrån att det är ok gjort,
det är DET som det hela bygger på, oavsett om han är en klant eller inte.
kunde inte hålla mig..
men sitter det i en dosa är det så brandsäkert det kan bli.
men sockerbitar är helt ok, med tanke på att det sitter sådana i godkända kopplingsdosor,
och är det en certifierad elektriker kan man utgå ifrån att det är ok gjort,
det är DET som det hela bygger på, oavsett om han är en klant eller inte.

kunde inte hålla mig..
men sitter det i en dosa är det så brandsäkert det kan bli.
Det rör sig troligen om en elpanna? Eftersom så pass grov elkabel som 6 mm2.
Det finns så kallade dubbel ubåt för skarvning av upp till 10 mm2 ledare, se bild.
Är det inte 400 Volt ni har? Är det inte Sverige?
Men om elkabel skarvas så bör skarven monteras i en kopplingsbox, tror jag.
Det kan inte skarvas och viras eltejp runt skarven på kabeln på väggen.
Jag är emellertid inte elektriker.
Annars skarvas troligen grövre elkablar med hydraulpressa med speciella hylsor.
Men kanske inte så klen som 6 mm2.
Det finns så kallade dubbel ubåt för skarvning av upp till 10 mm2 ledare, se bild.
Men om elkabel skarvas så bör skarven monteras i en kopplingsbox, tror jag.
Det kan inte skarvas och viras eltejp runt skarven på kabeln på väggen.
Jag är emellertid inte elektriker.
Annars skarvas troligen grövre elkablar med hydraulpressa med speciella hylsor.
Men kanske inte så klen som 6 mm2.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den klassiska sockerbiten kallas kopplingslist.
https://www.ahlsell.se/10/el/installati ... r/1441054/
upp till 25mm2 ex.Elmätaretavlor har dom som inkoppling av utgående kabel som standard idag, 6mm2 villa/lägenhet
Vilken skarvmetod är upp till varje elektriker och tillfälle och välja lämplig metod
"snabbklämma" med kniv är förbjudna på Rk (Lampsladd) medan en"spakWago" varianten är prefekt
Kopplingslisten har en metallflärp som skyddar ledarna från att skruvas mekaniskt sönder och håller dessutom ordning på ledarna i dosan
"standard ubåtar" är olämliga för kabelskarv under 2x 1,5mm2 pga dålig kontakt ex, 0,75mm2 styrkablar.
Presskarvar med vulktape,och krypmslang är metoden för kablar i mark eller press skarv med epoxi eller gele' fylld dosa.
Vid val av dosa gäller det samma, Vattentät?, Dragavlastad?, Brand&Råttsäker metall? med eller utan plint?. i mark& utomhus?
Inom 6-16mm2 väljs vanligen dosor med fast plint.
/P
https://www.ahlsell.se/10/el/installati ... r/1441054/
upp till 25mm2 ex.Elmätaretavlor har dom som inkoppling av utgående kabel som standard idag, 6mm2 villa/lägenhet
Vilken skarvmetod är upp till varje elektriker och tillfälle och välja lämplig metod
"snabbklämma" med kniv är förbjudna på Rk (Lampsladd) medan en"spakWago" varianten är prefekt
Kopplingslisten har en metallflärp som skyddar ledarna från att skruvas mekaniskt sönder och håller dessutom ordning på ledarna i dosan
"standard ubåtar" är olämliga för kabelskarv under 2x 1,5mm2 pga dålig kontakt ex, 0,75mm2 styrkablar.
Presskarvar med vulktape,och krypmslang är metoden för kablar i mark eller press skarv med epoxi eller gele' fylld dosa.
Vid val av dosa gäller det samma, Vattentät?, Dragavlastad?, Brand&Råttsäker metall? med eller utan plint?. i mark& utomhus?
Inom 6-16mm2 väljs vanligen dosor med fast plint.
/P
Att skarva med krympslang/vulktejp går alla tider men blir inte så snyggt. Industrin gör vi det ibland då man är mitt på en stege och det är den lösningen som passar bäst för stunden.
Högströmsbelastade "sockerbitar" används med fördel till att skarva grov kabel på fordon också och i den miljön tar man en "sockerbit" där båda ledarna får plats och sticker "igenom" ledarna så båda kläms fast av båda skruvarna och koppartråden har direktkontakt. Ypperligt även på lantbruk där inte heller miljön är speciellt optimal.
Håller med Purre och Elmannen (jobbade på El-Man tills den gick i graven).
Vi har 400V.
Innan spänningen höjdes 1988 hade vi 220V fasspänning och 380V systemspänning.
Vi har 400V.
Innan spänningen höjdes 1988 hade vi 220V fasspänning och 380V systemspänning.
Ja jag undrar oxå varför detta lever kvar? Jag hör fortfarande folk som pratar om två-tjugo och tre-åttio. Jag är född på 80-talet och för mig är det självklart att det är 230V samt 400V i Sveriges elsystem.
Ang huvudfrågan, hur är det annars tänkt att kabeln ska skarvas om inte i en kapslad dosa med sockerbitar för att den ska vara en godkänd elinstallation?
Ang huvudfrågan, hur är det annars tänkt att kabeln ska skarvas om inte i en kapslad dosa med sockerbitar för att den ska vara en godkänd elinstallation?
Med andra ord är du 20 år yngre än många gamla rävar här på forumet.
Man skall komma ihåg att i miljön man växer upp med i så ifrågasätter man sällan tingen ordning eftersom det 'hör till' - dvs. för din del har det 'alltid' varit 230/400 Volt från samma stund som medvetandet om ström/spänning infunnit sig. Men för oss som är äldre så har det inte varit så utan det var 220/380V och samma sak ser man inom äldre jordbruk och industrianläggningar - skyltarna berättar fortfarande om 220/380 Volt fast systemspänningen är 230/400V idag och alla är inte lika bra på att adaptera och hela tiden komma ihåg att systemspänningen åkt upp 10/20 Volt då det reflexmässigt fortfarande 220/380V 'in mind' eftersom det var så det var när man växte upp.
Du kommer också märka sådana 'issue' som man lärde sig som barn/ungdom och tar det för givet, är inte så lätta att göra sig av med när världen ändras i vuxen ålder.
Man skall komma ihåg att i miljön man växer upp med i så ifrågasätter man sällan tingen ordning eftersom det 'hör till' - dvs. för din del har det 'alltid' varit 230/400 Volt från samma stund som medvetandet om ström/spänning infunnit sig. Men för oss som är äldre så har det inte varit så utan det var 220/380V och samma sak ser man inom äldre jordbruk och industrianläggningar - skyltarna berättar fortfarande om 220/380 Volt fast systemspänningen är 230/400V idag och alla är inte lika bra på att adaptera och hela tiden komma ihåg att systemspänningen åkt upp 10/20 Volt då det reflexmässigt fortfarande 220/380V 'in mind' eftersom det var så det var när man växte upp.
Du kommer också märka sådana 'issue' som man lärde sig som barn/ungdom och tar det för givet, är inte så lätta att göra sig av med när världen ändras i vuxen ålder.
stoffe
>hur är det annars tänkt att kabeln ska skarvas
Vad jag känner till är pressade skarvar bästa valet (enda tillåta ? ) för krävande tillämpningar.
Givetvis rätt verktyg, och skarvhylsa till kabel krav
INGEN 50 kr sats från närmaste "gubbdagis".......
>hur är det annars tänkt att kabeln ska skarvas
Vad jag känner till är pressade skarvar bästa valet (enda tillåta ? ) för krävande tillämpningar.
Givetvis rätt verktyg, och skarvhylsa till kabel krav
INGEN 50 kr sats från närmaste "gubbdagis".......