Bygga krets till elspeglar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Bygga krets till elspeglar

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

jag kom över ett par elspeglar till bilen som bara såldes på den japanska marknaden som extra tillbehör.

jag är införstådd med att jag måste byta spegelglas och evt bygga om de mer då de är gjorda för högerstyda bilar.
När jag tittar på en vanlig spegel så ser jag skillnader helt klart.
Dock det jag behöver ha lite hjälp med är inkopplingen.

Det finns 3 kablar.

pink: minus / ground
blue: constant plus / power
green: switched plus / power

Jag har även en brytare i bilen som är push funktion på.
Detta ska även på något vänster sys ihop med billarmet.

Jag kan själv komma på idéer med ett par lösningar med reläer hur man får detta att funka men samtidigt är jag rädd att jag jag stöter på problem.
För kopplar man in de rakt av över larmet och låser bilen under färd så fälls de ju in då 12V aktiveras till spegeln. Detta är ju ett litet iland problem har som sagt inte lyckats komma över det japanska elschemat för dessa speglar så vet ju inte vad som saknas eller hur det är kopplat orginal.
Det jag även funderar på är om man hittar en utgång på larmet som fäller in speglarna så kan det ju bli problem om larmet larmar eller om larmet släppet utgången efter en viss tid. Man vill ju gärna kommarunt dessa problem även.

//Martin
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Re: Bygga krets till elspeglar

Inlägg av Ostboll »

Är det inte oftast så att när du stänger av bilen, öppnar dörren, stänger dörren, låser så viks speglarna in? Jag har det på min Voyager, men även en knapp där jag kan fälla speglarna under färd.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

-=Fullmoon=- skrev:Tja.

jag kom över ett par elspeglar till bilen som bara såldes på den japanska marknaden som extra tillbehör.
Kul, jag är i exakt samma situation, jag har en bil där fällbara speglar enbart fanns som option i japan, och jag har en eurospec-bil.
Jag köpte då två kompletta speglar på ebay jag tänkte montera.
jag är införstådd med att jag måste byta spegelglas och evt bygga om de mer då de är gjorda för högerstyda bilar.
På mina är vinkeln olika, på själva plasten alltså, men det verkar som att det spelar mindre roll, justeringsmånen är större än vinkelskillnaden,
så det är bara att montera i mitt fall iaf.

Spegelglasen, vill du byta pga elvärmen ? ..då lär du behöva dra fler kablar gissar jag, själv tänkte jag skita i värmen då jag inte kör den bilen på vintern ändå.

Det finns 3 kablar.

Jag kan själv komma på idéer med ett par lösningar med reläer hur man får detta att funka men samtidigt är jag rädd att jag jag stöter på problem.
För kopplar man in de rakt av över larmet och låser bilen under färd så fälls de ju in då 12V aktiveras till spegeln. Detta är ju ett litet iland problem har som sagt inte lyckats komma över det japanska elschemat för dessa speglar så vet ju inte vad som saknas eller hur det är kopplat orginal.
Det jag även funderar på är om man hittar en utgång på larmet som fäller in speglarna så kan det ju bli problem om larmet larmar eller om larmet släppet utgången efter en viss tid. Man vill ju gärna kommarunt dessa problem även.
I mitt fall (som ju inte behöver vara så likt ditt) så har jag lyckats forska fram att det fanns två varianter av fällbara speglar beroende på årsmodell, jag vet tyvärr inte vilka år mina kommer från då jag köpte på en ebayauktion som inte var så bra dokumenterad. Iaf så har den ena varianten inbyggd elektronik, och den andra är "dum", den "dumma" versionen kräver en styrbox som har strömmätning, spegelns ändlägen (och ev fastfrysning/hinder osv) tas närmligen fram genom strömmätning av motorn. Den smarta varianten kräver i princip bara en signal för "spegel ut" och en för "spegel in".

Jag har fixat schemat till japanska bilar med dessa speglar, men dom har helt uppenbart en helt annan kabelhärva, speglarna med automatik har både helt annan kontakt och helt andra färger, dessutom ska speglarna ha en styrbox (som är svindyr på ebay) som ska kopplas in på ett ställe där eurospecbilarna inte har någon kontakt alls, vidare ska den lilla panelen där man ställer in speglarna ha en extra knapp (spegel in / spegel ut / auto) som inte eurospec har, och precis som väntat. en annan kontakt och andra färger.. självklart finns inte extrakablarna framdragna heller.

Så jag hade väl också tänkt konstruera en egen box, försökte hitta rätt sorts kontakter så jag skulle kunna skarva på dom på bilens kablage men har inte lyckats, men sen är det ju styrningen, först får man klura ut vilken sorts speglar jag har, och sen bygga efter det, är det "smarta" speglar så blir det ju bara lite reläer, är det "dumma" betydligt jobbigare.

Hade tänkt köra speglarna helt manuellt, eller möjligen kopplade till halvljuset, men annars kan man ju sno signalen från typ när generatorn börjar ladda, eller oljetrycket, så vet man när motorn är igång.

Det största problemet hitils är faktiskt att få tag i kontakter.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Glenn. Känner vi varandra?

Där står lite mer info.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=86659

Vad är det för speglar du har?
Det låter ju sannorligen att det är samma setup vi har.

Jag har tillgång till Volvos äldre Vadis databas. Dock inte något utöver eu spec. Saknar Japan spec vilket verkar vara svårt att få tag på dessutom.

Men iaf så kan jag ha hittat ett art nr på en databox men mitt vadis säger inget eller snarare hittar inget. Vid sök på GCP.se så hittar jag att de finns. Men det står inget om till vad för bil eller var det är mer än att det står databox och en siffra men ingen bild eller hänvisning till bilmodell etc. Jag antar att det är fel och syftar på något helt annat i sammanhanget.

Det borde inte vara svårt att bygga ihop något som jag önskar av funktionerna. Kan vara kul att ha något som ingen annan har fast att styrningen är modern.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Glenn skrev:
-=Fullmoon=- skrev:Tja.

Kul, jag är i exakt samma situation, jag har en bil där fällbara speglar enbart fanns som option i japan, och jag har en eurospec-bil.
Jag köpte då två kompletta speglar på ebay jag tänkte montera.
På mina är vinkeln olika, på själva plasten alltså, men det verkar som att det spelar mindre roll, justeringsmånen är större än vinkelskillnaden,
så det är bara att montera i mitt fall iaf.

Spegelglasen, vill du byta pga elvärmen ? ..då lär du behöva dra fler kablar gissar jag, själv tänkte jag skita i värmen då jag inte kör den bilen på vintern ändå.

Det finns 3 kablar.

I mitt fall (som ju inte behöver vara så likt ditt) så har jag lyckats forska fram att det fanns två varianter av fällbara speglar beroende på årsmodell, jag vet tyvärr inte vilka år mina kommer från då jag köpte på en ebayauktion som inte var så bra dokumenterad. Iaf så har den ena varianten inbyggd elektronik, och den andra är "dum", den "dumma" versionen kräver en styrbox som har strömmätning, spegelns ändlägen (och ev fastfrysning/hinder osv) tas närmligen fram genom strömmätning av motorn. Den smarta varianten kräver i princip bara en signal för "spegel ut" och en för "spegel in".

Jag har fixat schemat till japanska bilar med dessa speglar, men dom har helt uppenbart en helt annan kabelhärva, speglarna med automatik har både helt annan kontakt och helt andra färger, dessutom ska speglarna ha en styrbox (som är svindyr på ebay) som ska kopplas in på ett ställe där eurospecbilarna inte har någon kontakt alls, vidare ska den lilla panelen där man ställer in speglarna ha en extra knapp (spegel in / spegel ut / auto) som inte eurospec har, och precis som väntat. en annan kontakt och andra färger.. självklart finns inte extrakablarna framdragna heller.

Så jag hade väl också tänkt konstruera en egen box, försökte hitta rätt sorts kontakter så jag skulle kunna skarva på dom på bilens kablage men har inte lyckats, men sen är det ju styrningen, först får man klura ut vilken sorts speglar jag har, och sen bygga efter det, är det "smarta" speglar så blir det ju bara lite reläer, är det "dumma" betydligt jobbigare.

Hade tänkt köra speglarna helt manuellt, eller möjligen kopplade till halvljuset, men annars kan man ju sno signalen från typ när generatorn börjar ladda, eller oljetrycket, så vet man när motorn är igång.

Det största problemet hitils är faktiskt att få tag i kontakter.

Om det så är fallet att vi snackar om samma speglar så kanske du kan länka till denna box och kanske dela med dig ett elschemat isf?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I mitt fall är det en toyota.

Dock ska jag försöka leta rätt på den dokumentationen jag faktiskt lyckades skaka fram då, jag borde verkligen ta tag i detta igen, för nu har jag ju betalat en massa för speglar som bara ligger och dammar på hyllan :)

Det är ju inte alls otroligt att man kan bygga samma lösning för dina speglar som mina oavsett fabrikat heller, om dom nu funkar på samma sätt, möjligen får man väl ha justerbara gränser för strömmätning osv.

Jag önskar bara att det ahde varit nån form av standardkontakter, jag kan tänka mej att klippa kontakten på mina extra speglar, men vägrar klippa eller skarva kabelstammen i själva bilen.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag har tur då det är samma kontakter bara omkastade trådar och en extra tråd. Men får plocka ett par kontaktstycken på skroten så att man får ett par extra stift så att man kan skarva in sig på kabelstammen med en "skarvsladd" utan att ha klippt i originalsystemet.

Mina speglar är nog av dum modell.

De känner inte av några gränslägen utan har endast en mjuk stoppklack som går att dra "ur" så att spegeln viker in sig även om motorn står i utfällt läge.

Så mina speglar behöver bara en 12V signal för in och ut rörelse och en signal som hämtas på ett vettigt ställe utan att man får massa problem med larm. C.lås etc mm

Skulle gärna betala en slant för att få hjälp med detta :P
Skriv svar