Hur lossa strömkabel DVD-spelare, sitter berget?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt

Hur lossa strömkabel DVD-spelare, sitter berget?

Inlägg av Haralt »

Hur lossa en strömkabel till en DVD-spelare, vilket är samma som till en hårddisk?
Datorn köptes nu i mars 2017. Jag får inte loss strömkabelns stickpropp från uttaget på DVD-spelaren, se bild.
Den vickas lätt i sidled, men dra den rakt ut går ej.
Det var däremot ingen konst att ta bort sata-datakabeln. Den syns hängande lös på bilden.
Man vill ju inte ta till storsläggan. Man kan bli tok!
Det är säkert senaste typen av sådana kontakter.

Datorn är en ACER XC-704 skrivbordsdator.

Anledningen till att jag vill lossa denna strömkabel är att jag vill koppla in en hårddisk där istället för DVD-spelare.

Sitter det hulligar på denna nya typ av strömkabel eller någon spärr som ska frikopplas, som håller på plats?
Jag kan inte se någon sådan, men å andra sidan sitter det mycket illa till och jag ser inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 30 mars 2017, 19:41:05, redigerad totalt 3 gånger.
hsd

Re: Hur lossa strömkabel DVD-spelare, sitter berget?

Inlägg av hsd »

Hjälp till med en liten flat skruvmejsel
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag förberedde mig nu bättre, bryggde en kopp starkt kaffe 100 % arabicum-kaffe + en ostmacka, och gav mig på kontakten och tog i litet mer och si där, den uppkäftiga kontakten åkte ut oskadd. Det rör sig tydligen om en slim-sata strömkontakt, som är 6-polig.
Nu upptäcker jag tyvärr att denna strömkabel är 6-polig, och min hårddisk är 15-polig.
Tyvärr hjälper nog inte ens sådant högkvalitativt kaffe för att pressa ner den 6-poliga kontakten i hårddiskens 15-poliga uttag.
Användarvisningsbild
Uky

Inlägg av Uky »

Kanske Du har en 4-polig gammal HD-kraft(vit 4-polig Molex) till SATA's svarta adapter
som Du kan slakta? Sådant brukar finnas i parti och minut i närmsta butik som för datatillbehör.

Googla, och finn hur pinningen är gjord (Och mät för säkerhets skull innan Du kopplar in)
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag får försöka hitta en adapterkabel Slimline 6-polig SATA strömkabel hona-- 15-polig SATA strömkabel hane, i något butik i stan.
Men verkar svårt. Jag har ixquickat på det men hittar inte mycket.

Kanske lättare att hitta Y-adapter SATA strömkontakt 6 polig hane -- 2 st SATA strömkontakt 15-polig hona.
Och koppla in på moderkortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Genom att titta på dina bilder och utan att läsa specar så ser det ut som att det bara är 5V på din sexpoliga kontakt, men även 12V till hårddisken. Skaffa en förgrening som ansluts direkt på strömkontakten som går till hårddisken.

Kolla vad nätagget orkar.

P.S. vad retro med enhet för optiska skivor i en sprillans ny dator. Fast egentligen rätt bra, en skiva som bara går att bränna en gång är ju bättre än usb-sticka med avseende på smittrisk för virus å sånt. Det borde finnas marknad för skrivskyddsknappförsedda usb-stickor.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Tydligen drar den hårddisk (ca 3 år gamla Seagate Barracuda 1 Tb, 7200 1/min, jag nu vill klämma in tillfälligtvis in i datorn 0,75 A vid 5 V och 0,75 A vid 12 V. Förmodligen dessa strömmar samtidigt. Den hårddisk som sitter befintligt i datorn, drar nog samma ström. En optisk läsare, DVD-spelare drar gissningsvis 25 W, kanske den nya som sitter i min nya dator, mindre möjligen 15 W, men jag hittar inga uppgifter över det. Min optiska läsare har bara 2 trådar, svart och röd för strömförsörjning, de på den uppskäftiga kontakten, vilket framgår på bilderna. Tydligen drar en optisk läsare betydligt mindre ström än en hårddisk och det är troligen därför datortillverkaren nöjer sig med att bara drar vidare 2 trådar strömförsörjning till den.

Jag har kommit fram till att jag helt sonika skaffar en Y-förgrening där jag av en SATA-15pol hane får ut 2 st SATA 15 pol hona. Den uppkäftiga kontakten kommer jag inte att använda alls.
Nätaggregatet är svagt, en extern adapter, uteffekt 19 V 3,42 A. Det är väl på gärdsgården att den orkar mata 2 hungriga hårddiskar. Professorn däremot är en Celeron och ingen stor i aptit på ström, men duger mycket bra till att skriva epost och texter med.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Har idag skaffat Y-grenkabel, 100 pengar. En 15-polig SATA-strömkabel hane blir 2 st 15polig SATA strömkabel hona. Tipp topp.
Den extra hårddisken har jag provat att koppla in, går perfekt att koppla in.
Men nästa pilsner är att datorn startar ej med den extra hårddisken inkopplad. Blir bara svart skärm.
Jag tror datorn försöker boota på den extra hårddisken(var ju tidigare en DVD-spelare på den SATA-datakabeln)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Datakabeln för sata är väl hot-plug? (Googla mer på detta för säkerhets skull innan du provar). I så fall kan du kanske ansluta den efter att datorn redan bootat.

Men helt svart skärm tyder på något annat knas. Datorn ska ju visa uppstartsskärmen och låta dig komma så långt att du t.ex. kan välja startenhet.

Kan det vara så att strömmen räcker för att diskarna ska snurra igång men inte för att moderkortet ska vakna fullt ut?

Om du har kvar nån "gamla datorn" så kan du låna ström från den. Men i så fall bör båda datorerna sitta i samma närliggande jordade elförgrening, annars är det som gjort för att skada både det ena och det andra.
Skriv svar