Hjälp med DIY-powerbank
-
Hjälp med DIY-powerbank
Tja! Håller på att bygga en powerbank. Jag har gjort detta genom att parallellkoppla tre iPhone 6-batterier, och enligt multimetern så står det att output-strömmen är 0,8A. Däremot lyckas jag ej ladda min lur.
Mig veterligen så ger datorer ut 0,5A ur sina USB-utgångar, och det fungerar det ju fint att ladda en telefon med. Däremot vill inte detta fungera. Jag använder mig utav en TP4056 för att ladda upp batterierna (TP4056 är en liten modul med anod och katod som har en mikro-USB-ingång så du kan ladda dem med kabel). Sedan använder jag mig utav en 5V-step up-modul med USB-utgång som jag sedan kopplar in en lightningsladd till. Jag har testat två olika sådana moduler i det fall att det skulle vara något fel på den ena, men det fungerar inte med någotdera.
Vet någon vad jag gör för fel? Behöver jag mer ström?
Mvh
Mig veterligen så ger datorer ut 0,5A ur sina USB-utgångar, och det fungerar det ju fint att ladda en telefon med. Däremot vill inte detta fungera. Jag använder mig utav en TP4056 för att ladda upp batterierna (TP4056 är en liten modul med anod och katod som har en mikro-USB-ingång så du kan ladda dem med kabel). Sedan använder jag mig utav en 5V-step up-modul med USB-utgång som jag sedan kopplar in en lightningsladd till. Jag har testat två olika sådana moduler i det fall att det skulle vara något fel på den ena, men det fungerar inte med någotdera.
Vet någon vad jag gör för fel? Behöver jag mer ström?
Mvh
- Klas-Kenny
Re: Hjälp med DIY-powerbank
För det första. Din multimeter säger att "strömmen är 0.8A"? Mäter du det genom att mäta ström mellan batteripolerna?
I så fall, sluta genast med det. Det du gör är att kortsluta batterierna, och du ska nog vara glad att det fortfarande inte börjat brinna.
Hur som helst. Mobiltelefoner är lite speciella att ladda, särskilt iPhone (som jag tolkar din text som att du har), det krävs ett par motstånd till data-pinnarna i USB-kontakten för att den ska börja ladda ordentligt. Prova modda in några motstånd på boostomvandlaren enligt bild nedan, för "Apple Charger 0.5A"
Vidare, så kommer strömmen att vara högre än 500mA ifrån batteriet på ~4V, om du drar 500mA på 5V (P=U*I, Put ≈ Pin på omvandlaren), dessutom så lär spänningen från batterierna sjunka när du lastar (inre resistans). Men jag tycker det är underligt om tre parallellkopplade iPhone-batterier, har en kortslutningsström på bara 0,8A.
I så fall, sluta genast med det. Det du gör är att kortsluta batterierna, och du ska nog vara glad att det fortfarande inte börjat brinna.

Hur som helst. Mobiltelefoner är lite speciella att ladda, särskilt iPhone (som jag tolkar din text som att du har), det krävs ett par motstånd till data-pinnarna i USB-kontakten för att den ska börja ladda ordentligt. Prova modda in några motstånd på boostomvandlaren enligt bild nedan, för "Apple Charger 0.5A"
Vidare, så kommer strömmen att vara högre än 500mA ifrån batteriet på ~4V, om du drar 500mA på 5V (P=U*I, Put ≈ Pin på omvandlaren), dessutom så lär spänningen från batterierna sjunka när du lastar (inre resistans). Men jag tycker det är underligt om tre parallellkopplade iPhone-batterier, har en kortslutningsström på bara 0,8A.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Tack så mycket för ditt svar! Ok, att mäta med multimeter direkt på batteripolerna är inte bra. Got it. Ja, varför kortslutningsströmmen enbart är 0,8A vet jag inte, jag tycker också att det verkar lite lite. Jag är helt och hållet säker på att jag parallellkopplat batterierna korrekt.
De batterier jag använder är iPhone 6-batterier, alltså sådana som finns inne i telefonen. De enda specifikationerna från de batterierna jag har är mAh och output-spänning, output-ström vet jag ej men det går ju kanske att mäta? Däremot så skulle man ju inte mäta direkt på batteripolerna så då är jag ej säker.
En kompis som kan en del om elektronik har skurit loss några kretskort på batterierna som enligt honom potentiellt drar ström. De hade jag kvar när jag parallellkopplade, det skulle ju kunna vara det som spökade.
De batterier jag använder är iPhone 6-batterier, alltså sådana som finns inne i telefonen. De enda specifikationerna från de batterierna jag har är mAh och output-spänning, output-ström vet jag ej men det går ju kanske att mäta? Däremot så skulle man ju inte mäta direkt på batteripolerna så då är jag ej säker.
En kompis som kan en del om elektronik har skurit loss några kretskort på batterierna som enligt honom potentiellt drar ström. De hade jag kvar när jag parallellkopplade, det skulle ju kunna vara det som spökade.
-
Jag glömde för övrigt att nämna att powerbanken är fullt fungerande vid uppladdning av Samsungtelefoner, ej dock till Android. Men du menar på att jag måste modifiera den lilla stepup-modulen med USB-utgång? Den är ju så liten, har du några tips? (Kan länka vilken komponent det är när jag får igång min dator, skriver från mobilen atm).
Dom små kretskorten som du plockade bort är det enda som förhindrar att batterierna fattar eld vid laddning och urladdning.
Sätt tillbaka dom innan du fortsätter med experimenten.
Sätt tillbaka dom innan du fortsätter med experimenten.
-
Oj, ja då kanske jag inte borde lödit bort dem. Var har du läst det någonstans?
-
Vet du om det finns några moduler som har dessa motstånd inbyggda från början? Alltså som fungerar till iPhonesKlas-Kenny skrev:För det första. Din multimeter säger att "strömmen är 0.8A"? Mäter du det genom att mäta ström mellan batteripolerna?
I så fall, sluta genast med det. Det du gör är att kortsluta batterierna, och du ska nog vara glad att det fortfarande inte börjat brinna.![]()

Modulerna är så små, skulle nästan behöva ett mikroskop och en mycket mindre lödspets för att löda dit ytterligare motstånd, sedan bör man tillägga att mina kunskaper i ellära är väldigt begränsade, så bilden du länkade förstår jag knappt hehe