Hemgjort gasreglage
Nu skulle det ju vara radiostyrt, Och eftersom det var snack om RC-servon så gissar jag att det är en vanlig radiostyrning inblandad. Då är det bäst att kolla motagaren direkt till en µC och låta den styra två H-bryggor. Jag gissar att det går att hitta likande byggen på nätet. Om man vill slippa koda själv.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- Greensilver
- Kontakt:
Hmm. Det där ser ut som en PPP transistor och sådana finns inte vad jag vet. Sätt ett motstånd på basen som är kopplat till potentiometerns borste. Sedan ansluter du potentiometerns in och ut till plus respektive minus. Problemet med den här kopplingen är att du kommer behöva en herrejösses trissa eftersom kopplingen byger på att det blir ett reglerbart spänningsfall över transistorn. Att det blir ett spänningsfall betyder att det utvecklas en effekt, alltså en massa värme. Dessutom är det synd att bara elda bort en massa dyrbar batterispänning. Nej, jag tror att det bästa är om du PWM:ar ändå. När du gör det är transistorn antingen helt på eller helt av vilket betyder att inte så mycket effekt utvecklas i transistorn - det är nog därför man använder PWM. 

Det lutar åt att det blir en mikrokontroller... de verkar rätt dyra (eller nån som har billiga tips?), men man skulle kanske kunna bygga en egen? Finns det någon bra tutorial motsvarande som man kan titta på? Jag behöver ju kunna läsa in signaler från mottagaren, samt skicka signaler till h-bryggorna för motorerna...
En "mikrokontroller" behövs inte, en mikroprocessor duger helt fint till detta. PIC16F628A t.ex. kostar i omnejden av 30:- och den kan nog klara en del av det men du kan likaväl ta en större. Det dyraste är väl då programmeringsenheten, blir det PIC är det WISP628 från sodjan som gäller, det är en engångsutgift om 299:- och det är väl inte så blodigt.
En väldigt enkel lösning är att köpa två färdiga rc "fartreglage med back"
http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.p ... ubgroup=67
sen rotera den högra spaken på sändaren 90* moturs... dvs spakarna styr var sitt band...
http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.p ... ubgroup=67
sen rotera den högra spaken på sändaren 90* moturs... dvs spakarna styr var sitt band...