Panasonic RX-4930L Kassettbandspelare luktar "bränt"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
otti_sabbathi

Panasonic RX-4930L Kassettbandspelare luktar "bränt"

Inlägg av otti_sabbathi »

Tjenare! Jag är helt färsk här på forumet, men det verkar som det finns grym kunskap här!

Jag har en gammal bergsprängare Panasonic RX-4930L som jag nyligen köpt. Det mesta fungerar; radion, alla kontroller, etc. Blev skitglad, då jag äntligen har något för sommarens utomhusröj.

Själva kassettdäcket verkar tyvärr äta traditionella kassetter, men funkar att spela med en kassettadapter (en sån som har en sladd med 3,5mm). Har provat spela med kassettadaptern några dagar men idag upptäckte jag att bergsprängaren började lukta liiiiite bränt, eller kanske snarare överhettad. Den är sval på alla ytor på utsidan, men inuti kassettdäcket är den varmare och det är därifrån lukten kommer.

Det jag undrar är om det finns en risk att den kan börja brinna? Kan man använda den utan större risk?

Om inte, vad kan vara felet? Går det att åtgärda på något sätt?

Ytterst tacksam för svar! Mvh Otti.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Panasonic RX-4930L Kassettbandspelare luktar "bränt"

Inlägg av Gizmo »

Om det luktar bränt så är steg ett att öppna och kolla om något ser bränt ut. Du kan också med fördel göra en besiktning med näsan och lukta var det eventuellt skulle lukta bränt.
Kassettbandspelare som käkar band brukar oftast ha torra gummihjul, vanligast är väl hjulet som klämmer åt capstan, se bild:
TapeMechanism[1].png
Helst vill man väl kanske byta hjulen, men i brist på det, testa att rugga upp ytan på det med ett fint sandpapper. Ytan har tendenser till att bli väldigt "glatt" och då matar gummihjulen inte bandet så värst bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Min erfarenhet är att bandsallad beror på att antingen funkar inte drivningen av upptagningshjulet eller så är tryckrullen på kapstanen klibbig.
Om tryckrullen inte fungerar som tänkt, dvs inte trycker tillräckligt mot kapstanen, blir det inte bandsallad utan svajjigt ljud.
Har man dubbla kapstan, (Inte troligt i detta fallet) så kan det bli lite mer komplicerat.
Beträffande "lukten" så är det omöjligt att svara på.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det kärvar nog kring upptagningskuggarna, eller drivremmen som går dit.
Själva lukten,hur snabbt kommer den? Känn på kylplåtarna,om man bränner sig då
är det inte bra
otti_sabbathi

Inlägg av otti_sabbathi »

Åh tack för svar!

Nja, lukten kom krypande snarare. Hade spelat med den ett par dagar, sen sista dagen började lukten krypa fram.

Ska öppna och kolla över de sakerna ni säger! Men, kylplåtar, var sitter de (mvh helt ny på det här)? Det kanske är helt uppenbart när jag öppnar bandspelaren?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jo det kommer du att se.I detta fall så hittar man dom mest i nätdelen.
Var försiktig så inte du får en känga. Det är lite knepigt med lukter.
Ibland avger själva plasten konstig lukt när den blir varm. Så det behöver inte
vara något fel
Skriv svar