Faran med nyckellösa låssystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Faran med nyckellösa låssystem

Inlägg av Nerre »

Det är klart att lagar inte till hundra procent förhindrar brott, men det finns alltså lagar för hur en bankanställd får och inte får agera.

Sen att bankerna kanske har premieprogram för personalen som gör att de lockas begå brott för att få mer lön är en annan sak.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Castor skrev:Jag tror dock inte på "pengar i madrassen" och använder betalning med kort men vill inte bli tvingad till detta som enda möjlighet.
Jag vill också köra en blandning av dessa.
Problemet är att kontanter anses kriminellt idag.
T.ex. är det omöjligt att betala sin skatt med kontanter, helt sjukt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ibland känner jag att det var ett misstag att inte flytta till Berlin för tio år sedan. Tyskarna förstår att uppskatta kontanter. Och USAnerna också men där kan man ju inte bo.
Nerre

Inlägg av Nerre »

säter skrev:T.ex. är det omöjligt att betala sin skatt med kontanter, helt sjukt.
Det är väl bara att gå in på en bank och sätta in pengarna på skatteverkets konto?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

"Det är väl bara att gå in på en bank och sätta in pengarna på skatteverkets konto?"

Det är inte så bara, många banker (de flesta?) hanterar inte pengar längre.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det var länge sedan bankerna i Säter hanterade kontanter.

Däremot fungerar det faktiskt att betala kontant på kommunen.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

Tråden verkar ha spårat ur till att protestera mot avskaffandet av kontanter.

Jag föredrar att se det mer nyanserat.

Nyckellösa låssystem har risker men det har ju vanlig nyckel också, den kan tappas bort och vet den som hittar den var den passar så är det bara att gå in. Andra system kan gå att hacka men rent tekniskt går oftast att hitta en tillräckligt säker lösning men det kostar ju pengar och folk vill inte betala hur mycket som helst. Hur som helst är det fullt teknisk möjligt att uppnå betydligt högre säkerhet med nyckellöst än med vanlig nyckel. Sen kan det finnas andra problem, hur funkar det vid strömavbrott etc.

Vi går ofelbart mot det kontantlösa samhället, alltså utan sedlar och mynt i fysisk mening. Jag tycker att detta är bra och hoppas att det går fortare. Tekniska lösningar kommer att komma fram och det ska bli oerhört skönt att slippa hantera sedlar och mynt. Betala med kort, blippa "kontanter" via kortet, Swish, mera sådant. Jag ser inga som helst fördelar med att bibehålla sedlar och mynt. Om en butik får strömavbrott går det ändå inte att handla. Det behövs tekniska lösningar som gör att det går att handla även om en butik får strömavbrott eller inte kommer i kontakt med banken. Allt går att lösa om man vill men det är inte förrän man tar sista steget och sätter ett slutdatum för sedlar och mynt som alla lösningarna kommer att komma fram i första utgåva, med ständiga förbättringar längre fram. Jag hoppas Sverige bli första land i världen helt utan sedlar och mynt.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Vi kommer tydligen snart att få ny batterilösa elektroniska offlinelås till huset med ca lägenheter. Ström till elektroniken genereras när man skjuter i nyckeln.

Själv är jag litet sunt skeptisk till säkerheten, men ser klara fördelar jämfört med nuvarande helt mekaniska (och därmed lätt kopierbara) nycklar och lås. Tappar man nån av de nya nycklarna går det att stryka dess rättigheter.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack hanpa!
Tack för ett antal av dina inlägg. Det verkar vara så svårt för vissa att ta till sig förändringar att man måste racka ner på allt nytt!
Detta gör ju att många avstår från kommentarer och inlägg.
Är det den världen vi skall ha?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

rvl skrev:Vi kommer tydligen snart att få ny batterilösa elektroniska offlinelås till huset med ca lägenheter. Ström till elektroniken genereras när man skjuter i nyckeln.

Själv är jag litet sunt skeptisk till säkerheten, men ser klara fördelar jämfört med nuvarande helt mekaniska (och därmed lätt kopierbara) nycklar och lås. Tappar man nån av de nya nycklarna går det att stryka dess rättigheter.
Låter som jättebra tekniska lösningar och resultatet blir faktiskt bättre säkerhet än med vanliga nycklar.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

Lasp skrev:Tack hanpa!
Tack för ett antal av dina inlägg. Det verkar vara så svårt för vissa att ta till sig förändringar att man måste racka ner på allt nytt!
Detta gör ju att många avstår från kommentarer och inlägg.
Är det den världen vi skall ha?
Tack själv. Jag håller med, det är en otroligt trist inställning hos vissa som härjar i forumet. Allt nytänkande är fel, allt måste vara som det alltid har varit. Men tiden brukar visa vem som får rätt...

Jag hoppas och tror på att sedlar och mynt avskaffas helt i Sverige inom i vart fall 20 år, helst inom 10 år.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller på att så smått leta efter ny omgång lås och nycklar till huset
satte det i vänteläge eftersom jag väntar på nästa sak som lanseras, tja förra månaden

men när jag kollade på några ställen så fick dom där nyckelgeneratordrivna låsen både ros och ris
det hadde tudligen varit en hel del bekymmer med dom
mekaniskt och den delen med den praktiska säkerheten om kodning av nycklar

jag är för teknik, ny som gammal, men däremot så hyser jag en ganska stor skepsis mot det överstatliga samhället modell 1984
att gå över till kontantlöst är något som inte kommer fungera för alla, det kommer bli bekymmer för en hel del, några kommer glädjas och tycka allt är frid och fröjd
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hanpa skrev:Jag hoppas och tror på att sedlar och mynt avskaffas helt i Sverige inom i vart fall 20 år, helst inom 10 år.
I sådana fall lär vi bli ensamma om det i Europa.

Det är helt ok om du enbart vill använda kort.
Kontanterna behöver väl inte tas bort för den skull?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hanpa skrev:Tråden verkar ha spårat ur till att protestera mot avskaffandet av kontanter.
Nu var det faktiskt du som spårade in på det "kontantlösa samhället". :)
Skriv svar