datorstyrd termostat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Soap
Inlägg: 764
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

datorstyrd termostat

Inlägg av Soap »

Hur gör man enklast en termostat som är styrd av datorn?
Jag har redan idag ett one-wire nätverk med DS1820-kretsar.
där sker ju avläsningen av temperaturen.
Borde väl gå att skriva ett program som läser av loggfilen från digitemp å sedan styr ett relä på den andra comporten?

Kanske inte är så effektivt?
är onewire måhända för långsamt?
kan ju sätta CRON att köra Digitemp för just den sensorn med ~5 sekunderns mellanrum.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Eller använda en DS1620 eller DS1621 kanske?
Soap
Inlägg: 764
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

utveckla gärna!
har ju redan 1820 systemet up and running. kan jag bygga ut systemet jag redan har med 1620/21 ?
eller måste jag dra en ny slinga?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sök efter DS1620 på Elfa så ser du ett exempel på inkoppling. Enkelt och bra.

Men det fungerar även med t.ex DS1820 kopplad till datorn. Jag skulle nog sedan ha föredragit att ha själva fläktstyrningen steglös genom att använda en D/A-omvandlare kopplad till COM eller Parallellporten. Efter det en transistor (eller annan reglerkrets, t.ex LM317) och vidare till fläkten.

Nackdelen med att låta datorn styra fläkten såhär är att man måste ha ett litet program igång. Om det programmet strejkar så kan det hända att fläkten inte går alls.


Kul att det är flera som börjat med fläktstyrning. Såna här moddningar brukar smitta av sig. :)
Soap
Inlägg: 764
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Nja fläktstyrning är inte aktuellt,

Termostaten är till för att reglera temperaturen i ett rum ( i källaren)
i övriga källaren ligger temperaturen på 15-16 grader vintertid. Jag har ett konvektorelement i rummet för att knuffa upp de sista mysiga graderna.

Därför är nog en relästyrning av elementet att föredra.

Program som rullar och kanske strejkar är en risk man får ta.
har haft program som rullat i månader på datorn utan reboot eller omstart av program, så den risken är nog trots allt ganska liten
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag missförstod dig ganska ordentligt med andra ord. :D
Egentligen var det nog inte så konstigt eftersom du inte skrev något i första inlägget om temperaturområde eller vad som skulle mätas. :)


Förutsatt att du inte redan har för lång kabel i one-wire-kedjan så går det att bygga vidare med samma kabel. Har inte testat, men en tanke är att ett litet program hämtar temperatur-datan från rätt sensor. När temperaturen är under det inställda värdet så skickar den ut en signal på COM-porten. Därifrån till en transistor och relä.

Ska datorn stå långt ifrån källaren?
Hur många watt är elementet på?

edit:
Såg inte det tidigare, men du har lagt den här tråden i Projekt-delen. I den här delen berättar man om sina pågående projekt. Det står tillochmed på första sidan. (Bara så du vet..) :)
Soap
Inlägg: 764
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Ok. tråden kanske ligger fel.
Nån lämplig moderator:flytta gärna!
Det där är ju en tolkningsfråga iofs. Jag har ett färdigt projekt och ska uppgradera projektet. alltså är jag mitt i ett nytt projekt? ;)
nåja, thats of less importance.

Datorn som jag mäter temperaturen och som jag vill använda som start/stopp för elementet står oxå i källaren (i ett dedicerat litet serverrum)
Kabeln mellan rummen är runt 6meter. Har varit förutseende och dragit en ~20 ledare mellan rummen för framtida bruk (20*0,22 eller liknande)

Elementet är på upp till 2Kw ( inställbart i 3 steg: 750w, 1250w, 750+1250w)
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Använd det befintliga och sätt dit DS2405 som switch, som styr ett halvledarrelä.

Funkar kalas och kör man XP med någorlunda modern dator så rullar det smärtfritt, iaf för mig i över 4 år och flertalet DS18s20 + DS2405.
EDIT: Om man inte gör busskabeln fel och får problem på DET viset men det har jag löst nu med hjälp av nån trevlig person på forumet :lol:

Jag har visserligen helt egen programmvara som sköter allt men att läsa av en loggfil från ex digitemp borde vara en mindre sak.

/B
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Du kan fint addera DS1620(/1) till det befintliga. Fördelen är att den, rätt inställd, styr termostatfunktionen automatisk.... och du kan ändra av/på punkterna via ditt nätverk vid att skicka rätt kommandon.

Då behöver du inte att vara beroende av PC'n vilket ju kan vara ganska praktisk med tanke på stabiliteten på M$ produkter ;-)

Du kan såklart logga tempen cia DS1620'n lika väl som med en DS18S20...
Soap
Inlägg: 764
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

låter prima, det får nog bli en 1620.
sen har jag inte tänkt att använda M$ produkter öht!
det är linux som rullar på burken idag, och så kommer det att fortsätta.
Skriv svar