Citera:
All proprietär programvara, gratis eller inte, lider av risken att någon ändrar villkoren på ett oacceptabelt sätt.
Ja visst, fast inte efter att jag köpt den. Om jag köper CircuitStudio idag så får jag en version, den versionen är "min" och de har inte rätt att plötsligt hindra mig från att använda den, få den att inte fungera eller inte öppna mina filer. Imorgon kan de bestämma att de som köper en licens ska betala ett annat pris eller att den version som DÅ finns har andra begränsningar men det ändrar inte villkoren för det jag köpt.
Sen har dom ett serviceavtal som kostar en slant per år och DET finns det ju inga garantier för att det plötsligt inte kostar 3ggr så mycket men det måste jag inte betala för att fortsätta använda det jag redan HAR betalat för.
Med EAGLE kostar det x antal kronor den här månaden. Sen kan jag sluta betala, fair enough. Men om jag om ett år behöver göra en ändring så finns det inga garantier för att priset är det samma eller att det ens är möjligt. Kanske de plockat bort den versionen jag använde och nu går mitt kort bara att redigera i "ultimate-versionen" som kostar $100 i månaden. EDIT: Eller så har de ändrat sig igen och nu finns det ingen "prenumeration" utan man måste köpa "ultimate-versionen" för $5000. Ingen som vet.
Citera:
Det går att föra samma misstänkliggörande-resonemang mot alla binärer du laddar ner och kör, håller leverantören vad de lovar? Innehåller binären verkligen exakt samma kod som den som publicerats som öppen källkod eller finns det tillägg? Enda helt säkra möjligheten är att läsa all kod och kompilera allt själv och då blir det svårt att hinna göra något annat.. .
OK, fast det inte är det jag menar - sådana konspirationsteorier - det jag menar är att om jag väljer att prenumerera på EAGLE så är det inte säkert att de villkor under vilka jag gör det idag gäller om ett år eller ens nästa månad. Jag måste hela tiden välja att acceptera (eller inte) de villkor som gäller vid varje enskilt tillfälle jag behöver använda programmet. Om jag väljer att inte acceptera så kan jag inte använda programmet.
Citera:
Tyvärr hade nog alternativet varit att programmet lagts ner helt.
Det är mycket möjligt, med nuvarande licensmodell är det dött för mig i alla fall. Jag lade mina pengar på CircuitStudio, kanske en av mina dyrare "knee jerk reactions", kanske nått jag får ångra men det är så mycket jag AVSKYR den typen av affärsmodell.