Germaniumtransistorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan

Germaniumtransistorer

Inlägg av okhan »

Hej!

Har felsökt/lagar några resegrammofoner och samtliga har haft samma problem - kortslutning mellan ett eller flera ben och hölje, som i sin tur ligger mot kylfläns som är jordad. Varför är detta ett vanligt fel? Det gäller oftast transistorerna AC187/AC188.

Andra frågan: Kan man ersätta dessa sluttrissor mot modern variant? Isåfall vilka? Behövs det ytterligare ingrepp i kringkomponenter då? Bifogar schema på hur dessa transistorer är kopplade.
skivspelare schema.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Germaniumtransistorer

Inlägg av Oskar »

Låter som "whiskers". Sök på tin "whiskers transistor". Det är ett välkänt problem bland de som håller på och reparerar gamla transistorapparater. Paul Stenning på "vintageradio.com" skickade några transistorer till NASA, eftersom de är intresserade av problemet, och fick en rapport med många bra bilder på whiskers som svar! Se om du hittar den rapporten.

Ibland kan man bränna bort den strömförande kristallstrukturen genom att koppla ihop alla ben och sätta en lämpligt uppladdad elektrolyt mellan benen och ytterhöljet. Det är bara en tillfällig fix, håller kanske ett par år, för snart har en annan av de flertalet whiskers som finns i kapseln hunnit fram till höljet.

Försök såga upp höljet och bekräfta resonemanget, vore kul att se :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Detta var uppe på tapeten för något år sedan här på EF - kanske tom med länkar. hur eller hur var det ungefär som järnjungfru invändigt kapslingarna med tusentals nålar från väggarna och inåt i alla möjliga riktningar - att kapslarna var vaselinfyllda har tydligen ingen betydelse för bildningen av tenntrådarna...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Orsaken till kortslutning (emitter/kollektor) i de aktuella transistorerna berodde nog oftast på felaktig användning (överbelastning) av apparaten.
Kollektorn är förbunden med höljet så det är inget konstigt med det.
Att ersätta dessa med kiselvarianter kräver naturligtvis andra värden på kringkomponenter och dessutom andra kylningsidéer.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det är klart, det kan vara ett mera normalt fel såsom SM7CZR säger :)

Därför hade det varit intressant att såga upp å kika på transistorn för att se om man kan utesluta whiskers. Tydligen är vissa typer mer drabbade än andra. Vet för om lite om detta för att säga om transistorerna du har haft problem med är en sådan typ.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Eftersom ingen annan svarar på andra frågan så gör jag det.

Jag skulle (med min begränsade erfarenhet) säga att du förmodligen kan ersätta med kiseltransistorer men måste förmodligen ändra i kretsen för viloström för att få ner distorsionen. Testa med att byta transistorer och lyssna på ljudet. Om det låter illa byt D404 mot ett par kiseldioder i serie och spänningsdelaren mot en trimpot.
okhan

Inlägg av okhan »

SM7CZR skrev:Orsaken till kortslutning (emitter/kollektor) i de aktuella transistorerna berodde nog oftast på felaktig användning (överbelastning) av apparaten.
Kollektorn är förbunden med höljet så det är inget konstigt med det.
Att ersätta dessa med kiselvarianter kräver naturligtvis andra värden på kringkomponenter och dessutom andra kylningsidéer.
Kollektorn är väl bara bunden med jord på AC187?

Apparaten funkar liksom bra när jag kör med trissorna i luften....men så fort jag låter höljet röra vid den jordade kylfänsen så stannar den (kortis).

Någon som kan länka en bra sida så jag förstår hur bias funkar i dettta fall? Är steget kopplat i klass AB? Sånt här förstår jag inte med transistorer.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Använder du yttre spänningskälla eller den inbyggda nätdelen?
Som du ser på schemat så går AC187 kollektor till en "jordpunkt".
Men detta fallet är ju schassi plusjordat, därför kan det vara lite vilseledande.
Men om du monterar de nya transistorerna exakt som den gamla, inkl. eventuella isoleringsdetaljer bör det funka utan problem.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Man kan ju jämföra lite med en annan snarlik Philips-22GF103- med Si.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag börjar misstänka att jag lurat dej omedvetet, okhan. :doh: Jag ber om ursäkt för det! Det var en annan typ jag tänkte på.
Just den sortens kåpa som finns på AC187K/AC188K skall inte ha någon kontakt med kollektorn.
När jag tänker efter brukar denna modell vara monterade direkt på kylplåten utan isolerande material mellan.
Tyvärr har jag inte några sådana trissor så jag kan inte kontrollmäta.
pins.jpg
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Enligt Siemens databok på AC187K:
"Die Anschlusse sind vom Gehäuse elektrisch isoliert".
Med andra ord ska det inte finnas någon förbindelse mellan anslutningar och hölje.
Jag har aldrig sett något annat än att paret är fastskruvade på samma kylplåt.

Det borde gå att hitta på något enkelt sätt att montera de med whiskers(men som ändå fungerar) isolerade från kylplåten och köra vidare så länge det går.
Limma med en isolerande skiva under kanske?
okhan

Inlägg av okhan »

Hur länge skulle de gå att köra isolerade från kylningsplåten? Känns som det enda alternativet skulle vara att montera annan kylplåt som är helt isolerad från jord på något sätt. Alternativt koppla bort kylplåten helt från samtliga 4 jordpunkter i kretskortet.

I mitt fall handlar det om de transistorerna som är runda(till vänster i bild) som sitter fast i kylplåt via runda mässingsformar som är fastnitade i kylplåten.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Har du försökt att skaffa nya originaltransistorer?

EDIT.
Tillägg.
Hittade på eftermiddagen 1 st. AC127 och en AC128 (ej använda).
Resistansmätning mellan hölje och bas på AC127 visade cirka 200 Ohm! För övrigt inget.
Samma mätning på AC128 mellan hölje och B/E/C - visade inget.
Så man skall kanske ha tur med dessa gamla trissor.
Det där med whiskers verkar inte alls otroligt, när det gäller denna typen åtminstone.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Intressant! Måste kolla vilka trissor som sitter i min Luma radio som jag nyligen repat. Typnummret klingar lite bekant ...
opampen

Inlägg av opampen »

Rekommenderar att försöka få tag originalen, AC187/AC188 istället för någon "fuskkoppling". Framgår också av ditt schema att det inte ska vara "K" varianten utan dom "runda"varianterna. Bhiab har dom!
Skriv svar