tändspole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fyffesbananer

tändspole

Inlägg av fyffesbananer »

Hej på er!

Ja, erkänner...är helt novis på det här..fast gillar att löda ihop kul grejer jag hittar på nätet..

Jo, jag har knåpat ihop en liten enkel drivkrets för att köra en tändspole, funkar finfint. Häromdagen la jag till en liten oscillator, 555, för att styra hur länge den ska spraka. Kopplade helt enkelt out från 555 till plus i min drivkrets, körde in drivspänningen (12v 450mA tror jag) i timern och trodde allt skulle flyta på bra men inte.... varm 555 och ja, kass 555:a som följd.

Varför detta? Är matningsströmmen för hög eller kommer det tillbaks ngn spik från drivkretsen..hmmm?

Säkert självklart för er.. :-)
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Snälla nån. Håll allt inom ett ämne i en tråd, skapa inte en ny tråd för varje liten fundering. Allt för att hålla forumet rent, snyggt och trevligt :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> fyffesbananer

Se till att städa upp dina andra trådar och samla allt som hör ihop i denna tråden, så kanske vi kan hjäla dig sen!
fyffesbananer

hmm.. funderade vidare...

Är det helt tokigt att lösa detta genom att låta 555-oscillatorn "slå på/av" en MOSFET som i sin tur leverar drivkretesens matning? Är det att göra det för "omständigt"?..
fyffesbananer

förresten, om ni behöver se hur drivkresten ser ut så finns den här: http://www.geocities.com/capecanaveral/ ... oildrv.htm
fyffesbananer

timern ser ut ungefär som såhär, output till drivkrestens matning: http://www.doctronics.co.uk/555.htm#astable

sådär, nu har jag städat i forumet!
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Ben 4 på NE555 kallas Enable, genom att koppla denna till jord stängs kretsen av, genom att koppla den till matningsspänning går 555:an igång.

555:ans utgång växlar mellan jord och matningsspänning.

M.a.o. Koppla utgången från 555:an som bestämmer gnist-tiden, till ben 4 på 555:an som pulsar tändspolen.
fyffesbananer

Tackar!
fyffesbananer

Farligt?

Fundering: Min sprakande tändspole, är den farlig eller? Om jag matar den från en nätansluten transformator borde väl vara värre i så fall än om jag kör den på 9/12V batterier?

Vad är det för strömmar inblandade, farligt? Det som luktar när man kört ett tag (med gnista) , är det kvävgas...eller ozon?

Jag är en inbiten ålfiskare, lat dessutom :-)... det var därför jag lödde ihop det här, för att trycka ner ett par elektroder i marken och dra på. Inbillar mig ju att strömmen är liten och att jag därför inte skadar daggmaskarna som jag vill jaga upp med den höga spänningen, vad tror ni om det?

En annan fundering, kommer det överhuvudtaget att funka att trycka ner elektroder i marken, eller brinner burken upp, blir effektlös etc??
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Man kan ändra sina inlägg vilket gör att man kan justera och lägga till i stället för att lägga in ett nytt punkt för varje mening. Testa det någongång, det fungerar alldeles utmärkt ("citera" knappen).

2: En tändspola alstrar hög spänning, den lugt som kommer är ozon och den är inte så hälsosam att inandas. Atmosfären består till stor del av kväve.

3: 12V är 12V oberoende på om det är från batteri eller nätdel.

4: Skadar strömmen ålerna lär den skada daggmaskar också.
fyffesbananer

näääee... jag ska ju inte plåga ålarna med ström, nej! Grejen är att daggmaskarna är väldigt känsliga för elektricitet och reagerar genom att krypa upp till ytan om det finns ström i marken.

Tanken var ju att några KV från en elektrod nedstucken i marken skulle skapa så mycket obehag för de att de flyr fältet, kryper upp på markytan, blir upplockade....och, ja...sedan får de bekanta sig med långreven helt enkelt. Och jag, jag behöver inte tokgräva efter de!
fyffesbananer

fyffesbananer skrev:näääee... jag ska ju inte plåga ålarna med ström, nej! Grejen är att daggmaskarna är väldigt känsliga för elektricitet och reagerar genom att krypa upp till ytan om det finns ström i marken.

Tanken var ju att några KV från en elektrod nedstucken i marken skulle skapa så mycket obehag för de att de flyr fältet, kryper upp på markytan, blir upplockade....och, ja...sedan får de bekanta sig med långreven helt enkelt. Och jag, jag behöver inte tokgräva efter de!
Åter till frågan om farlighet: Om jag kör tändspolen från 12v 140mA, och råkar fumla lite med fingrarna, är detta farligt, eller blir det bara lite "darr" och inget mer???
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

testa vetja
fyffesbananer

007sweden skrev:testa vetja
får jag låna din tunga? :twisted:
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

varför det, du har väl inte tänkt slicka på tändspolen eller?
Skriv svar