30N06L Raspberry Pi
30N06L Raspberry Pi
Hej
Jag försöker styra en 12v RGB LED Strip med en Raspberry Pi.
Jag har tänkt köra det med hjälp av MOSFET 30N06L.
Vad jag kan utläsa av datablad så har den ett VGS(th) på 1-2,5v.
Problemet är att när jag matar Gate med 3.3v så bara glöder LED. Ger jag den 5v så lyser den fullt.
Någon som kan förklara detta ?
Jag försöker styra en 12v RGB LED Strip med en Raspberry Pi.
Jag har tänkt köra det med hjälp av MOSFET 30N06L.
Vad jag kan utläsa av datablad så har den ett VGS(th) på 1-2,5v.
Problemet är att när jag matar Gate med 3.3v så bara glöder LED. Ger jag den 5v så lyser den fullt.
Någon som kan förklara detta ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 30N06L Raspberry Pi
Här står lite om gpio http://www.mosaic-industries.com/embedd ... ifications
Vad händer om du tar bort pull down resistorerna?
Vad händer om du tar bort pull down resistorerna?
Det gör ingen skillnad alls med pulldown. Dom är väl mer för att säkert ligga låg vid 0v.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Vad har du för spänning på gaten? Även om MCU:n matas med 3,3V så borde det bli lite spänningsfall av drivkretsarna.
Vad har du för spänningsfall över D-S på en FET när du driver med 3,3V?
Vad har du för spänningsfall över D-S på en FET när du driver med 3,3V?
Om jag sätter pin high så avläser jag 3,28v på gaten. Vid pin low så är det 3,29v så typ inget spänningsfall.
6v på Drain vid pin High.
Om jag kör med 5V på Gate så är Drain 2,75v
6v på Drain vid pin High.
Om jag kör med 5V på Gate så är Drain 2,75v
VGS(th) anger ju när den börjar leda.
3.3V borde räcka men som det frågats tidigare, har du verkligen 3.3V mellan gate och source när GPIO är hög?
(Sen är dioderna ritade baklänges).
3.3V borde räcka men som det frågats tidigare, har du verkligen 3.3V mellan gate och source när GPIO är hög?
(Sen är dioderna ritade baklänges).

Som jag skrev i förra så har jag 3,28v mellan Gate och Source vid pin High.
Detta är billiga 30N06L från Kina så jag vet inte om dom kanske har väldigt låg kvalitet och att det är därför.
Jag är inte så van att jobba med MOSFET.
Man borde väl kunna lösa detta genom att sätta ytterligare en transistor innan gate som förser den med 5v istället ? Jag har tillgång till 5v i bygget så det är inget problem. Men om jag förstått det rätt så borde det i så fall vara en pnp istället för en npn ?
Någon med bra kunskaper får gärna hjälpa mig på traven.
Någon med bra kunskaper får gärna hjälpa mig på traven.
Vgs(th) är ointressant då den anges vid 250uA och spännningen anges ofta över ett stort spann.
Du ska kolla efter vad RDSon anges vid för Vgs, i detta fall anges den bara som lägst vid 5Vgs så du får kolla om det finns grafer över hur den leder vid olika Vgs. Det är mycket möjligt att gatespänningen är för låg, och med en kinakopia vet man inte alls..
Du ska kolla efter vad RDSon anges vid för Vgs, i detta fall anges den bara som lägst vid 5Vgs så du får kolla om det finns grafer över hur den leder vid olika Vgs. Det är mycket möjligt att gatespänningen är för låg, och med en kinakopia vet man inte alls..
Någon med tips om vilka MOSFET som fungerar direkt med Raspberry Pi ? eller man ska gå på en lösning med fler transistorer.
- lillahuset
- Gått bort
- Klas-Kenny
Värt att tänka på dock är att transistorer som tål lite ström och fungerar på låg gate-spänning brukar ha förhållandevis hög kapacitans på Gate. Så ska det köras PWM eller så, kan det bli problematiskt utan att ändå ha en riktig gate-driver.
Men för enkelt av/på går det ju fint.
Men för enkelt av/på går det ju fint.