Soap skrev:Min sparsnäs verkar räkna kanska bra. Diffen på januaris räkning blev 3kWh.
Eftersom det är pulser genererade av mätaren som också rapporterar till bolaget så borde det å andra sidan inte diffa något alls.
Men jag kan leva med den lilla diffen
Konspirationsteoretikern i mig har fått mer att fundera över! Oavsett vintermånad med hög förbrukning eller månader med milda temperaturer och låg förbrukning så diffar sparsnäs exakt 3kwh jämför med elbolagets räkning VARJE gång.
3kwh påslag på alla kunder och lek med tanken att bolaget har 1 miljon kunder och elen kostar 50öre/kwh. Det ger en nätt extravinst på 1,5 miljoner kr per månad.!
Deras utrustning är ju certifierad och enligt EN standard osv osv.
Men grejen är att sparsnäs mäter ju bara antalet blinkningar från debiterande elmätare.
Själva elföbrukningen mäts ju med en gemensam sensor, elbolagets mätare.
Och med 1000 blinkningar /kWh (standard) är alltså mätupplösningen god nog.
Så varför diffar det, är det något programvarutekniskt i Sparsnäs?
Eller är antalet blinkningar inte proportionellt?
Eller gör mätaren något fult?
Man skulle ha en blinkräknare också som mätte antalet blinkningar och på så sätt räkna ut elförbrukningen. Och jämföra med vad displayen på elmätaren visar.
Soap skrev:Konspirationsteoretikern i mig har fått mer att fundera över! Oavsett vintermånad med hög förbrukning eller månader med milda temperaturer och låg förbrukning så diffar sparsnäs exakt 3kwh jämför med elbolagets räkning VARJE gång.
Har du möjlighet att använda sparsnäs, så har du ju tillgång till mätaren och kan då skriva upp mätarställningen från mätarens display en gång i månaden, eller oftare. Sen kan vi diskutera var det diffar, annat än att du inte kanske träffar dras period exakt. Men om det mot förmodan blir systematisk diff med samma förtecken flera perioder på rad, så då skulle det tyda på nåt lurt.
När jag bad min far att köpa för ett år sedan stod det 995 på hemsidan, 595 på hyllan, och 99kr i kassan. Om det finns en sträckkodsscanner i varuhuset är det ju enkelt att kolla vad priset är i varuhusets datorsystem.